رئیس سازمان توسعه تجارت: بسیاری از قوانین موجود مانع صادرات هستند

11:54 - 22 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۳۹۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: کارگروهی با حضور نمایندگان اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف تشکیل داده‌ایم تا قوانین دست و پاگیر متعدد و متعرض را بررسی کنیم، زیرا بیش از ۹۰۰ قانون طی چند سال گذشته صادر شده که بسیاری از آن مانع صادرات است.
- بیست و پنجمین مراسم روز ملی صادرات با حضور مسئولان ارشد اجرایی از جمله محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور،  سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن تجارت، محسن رضایی معاون رئیس جمهور، علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، علی رسولیان، مهدی صادقی نیارکی معاون معاونین وزیر صمت به همراه دیگر مسئولان و صادرکنندگان نمونه و ممتاز صبح روز دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ در نمایشگاه بین المللی تهران سالن خلیج فارس برگزار شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ابتدای این مراسم بیان کرد: در ۲۹ مهر ماه روز ملی صادرات با برنامه‌ریزی وزیر صمت نشستی با رئیس‌جمهور و مجموعه‌های مختلف برگزار شد که مطالب متعددی را مطرح کردند و رئیس جمهور دستور دادند تا بلافاصله بسیاری از موارد مطرح شده پیگیری شود و در همین مدت کوتاه یکسری گشایش‌هایی اتفاق افتاده است.

وی افزود: با تغییر رویکرد در دولت، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت توانستیم به مهمترین چالش‌های زیرساختی و اصلی در حوزه صادرات و تجارت بپردازیم و نقشه راه دقیقی را داشته باشیم که در این نقش راه تمام بحث‌ها اعم از تولید، فرآوری، بهره‌برداری، بسته‌بندی، لجستیک، حمل و نقل، بازاریابی، برگشت ارز را در نظر داریم.

پیمان پاک اظهار کرد: حدود ۲۶ دستگاه درگیر صادرات هستند یعنی صادرکنندگان باید با ۲۶ دستگاه در دولت روبرو شوند که در سازمان توسعه تجارت سعی میکنم حامی صادرکنندگان باشیم همچین در نقشه راهی که داریم گلوگاه‌ها برای جهش صادراتی مشخص شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: بحث لجستیک و گلوگاه‌ها در حمل دریایی، ریلی، جاده‌ای، ناوگان‌های حمل و نقل و... به طور جدی مورد توجه قرار می‌گیرد به طوری که بخش‌های دنبال شده است بخش‌های نیز باید انجام شود.

وی در ادامه بیان کرد: اگر در لجستیک ۱۰ درصد هزینه کنیم می‌توانیم ۱۰۰ درصد کاهش صادرات داشته باشیم.

پیمان پاک اظهار کرد: پایانه‌های صادراتی یک سری مشکلات دارند که حل مشکلات می‌تواند مسیر‌ها را تسهیل کند همچنین بنادر دچار مشکلات ساده‌ای هستند به طور مثال لایروبی بندر آستارا ۱۰ سال است که معطل مانده است و با پیگیری حل می‌شود.

وی در ادامه گفت: بحث اصلی مورد بحث ارتباط، ایجاد هماهنگی، ظرفیت سازی در دولت و اقدامات کوتاه‌مدت در اسرع وقت است.

پیمان پاک افزود: اتاق پایاپای تهاتر کالا را دنبال می‌کنیم تا با همکاری بانک مرکزی، بانک‌های دولتی و خصوصی به صادرات کمک کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: کارگروهی با حضور نمایندگان اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف تشکیل داده‌ایم تا قوانین دست و پاگیر متعدد و متعرض را بررسی کنیم، زیرا بیش از ۹۰۰ قانون طی چند سال گذشته صادر شده که بسیاری از آن مانع صادرات است.

وی افزود: راه‌های بازگشت ارز و متعدد ومتنوعی تعریف شده به طوری که منافع ملی دنبال شود و کار صادر کنندگان نیز تسهیل پیدا کند.

برچسب ها: مجلس صادرات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *