تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و سیستم تنبیه و تشویق؛ لازمه توسعه صنعت برق و گاز

11:26 - 22 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۳۸۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها کسی که کمتر مصرف کند، تشویق می‌شود و کسی که بیشتر مصرف کند، تنبیه می‌شود. از محل درآمد حاصل از این افزایش تعرفه باید صنعت برق و گاز توسعه پیدا کنند.
 هادی بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با میزان، درباره مدیریت تولید و مصرف حامل‌های انرژی، یکی از مزایای مهم طرح تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها این است که شرایط مشترکان پرمصرف و دیگر مردم در آن یکسان نیست. در صورت عدم اجرای این طرح و وقتی که ما رویکرد یکسانی در مقابل مشترکانی داریم کسانی که میزان مصرف شان بیشتر است از یارانه بیشتری نیز بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: نکته‌ بعدی این است که در طرح تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها به نوعی ما شاهد سیستم تنبیه و تشویق هستیم. کسی که کمتر مصرف کند، تشویق می‌شود و کسی که بیشتر مصرف کند، تنبیه می‌شود.

به گفته‌ این عضو کمیسیون انرژی مجلس، واقعیت این است که ما جزو پرمصرف‌ترین کشور‌ها در دنیا هستیم و مصرف بالایی داریم. مردم باید این طور حساب کنند که ما الان برای گرم کردن خودمان در حال آتش زدن پول هستیم. یعنی پول و ارز را آتش می‌زنیم تا خودمان را گرم کنیم. در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: ما صنایع‌مان را تعطیل می‌کنیم و نیروگاه‌هایمان را دچار مشکل می‌کنیم تا بتوانیم خانه‌هایمان را گرم نگه داریم. ادامه‌ی این روند امکانپذیر نیست. باید در مصرف انرژی جانب احتیاط را رعایت کنیم و بحث صرفه جویی را جدی‌تر بگیریم.
 
بیگی نژاد تصریح کرد: وقتی هزینه انرژی به صورت پلکانی و متناسب با مصرف بیشتر افزایش می‌یابد، نتیجه‌اش این می‌شود که مشترکان، مصرف را احساس می‌کنند. اگر طرح تعرفه گذاری پلکانی را اجرا نکنیم، مشترکان متوجه میزان انرژی مصرفی خودشان نمی‌شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین توضیح داد: ما در بحث انرژی، در حال حاضر پرداخت یارانه بسیار بالایی داریم که کشور در برخی زمینه‌ها دچار مشکل جدی شده است. مثلاً، یارانه‌ای که ما در حوزه‌ برق به مردم می‌دهیم؛ باعث شده است که دولت یا همان وزارت نیرو قریب به ۵۰ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار باشد.

وی ادامه داد: وقتی که تا این اندازه بدهکاری وجود دارد، هیچ کس رغبت نمی‌کند که در زمینه‌ی نیروگاه سازی سرمایه گذاری کند. چون برایش نمی‌صرفد و دچار مشکلاتی می‌شود. ما از طریق افزایش قیمت‌ها در چارچوب طرح تعرفه گذاری پلکانی می‌توانیم تا حدودی که البته خیلی هم زیاد نیست، این بدهکاری را جبران کنیم.

بیگی نژاد افزود: مهمترین کاری که باید انجام دهیم تا در عمل بتوانیم به اهداف مشخص شده در طرح تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها دست یابیم این است که به قانع سازی مردم روی بیاوریم. مردم باید تأثیر تصمیماتی را که در کشور گرفته می‌شود در زندگی خودشان ببینند. این توضیح باید به مردم داده شود که وقتی تصمیمی در یک جایی گرفته می‌شود، از درآمدش جای دیگری آباد می‌شود. باید در این زمینه مردم قانع شوند و البته در عمل شاهد این آبادی باشند. از محل درآمد حاصل از این افزایش تعرفه باید صنعت برق و گاز توسعه پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی در بروز مشکلات در کشور در حوزه‌ی انرژی تأثیرگذار بوده اند، گفت: مباحث مختلفی در این زمینه مطرح هستند. مثلاً بحث صرفه جویی مردم یک طرف سکّه است و بحث نیروگاه سازی و سرمایه گذاری برای تولید انرژی هم بحث دیگری است. نمی‌شود از مردم توقع داشته باشیم که صرفه جویی کنند، اما نیروگاه احداث نکنیم. از آن طرف هم نمی‌شود به نیروگاه سازی بپردازیم و توسعه‌ی میادین نفت و گاز را در دستور کار قرار دهیم و بحث صرفه جویی را کنار بگذاریم. تمامی این موارد باید همزمان پیش بروند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه‌ کار‌های موردنیاز برای تبدیل شدن به یک کشور صادرکننده‌ انرژی باید مسائل زیادی را مدنظر قرار دهیم که در گفتگوی حاضر نمی‌گنجد. در این زمینه مسائل گسترده‌ای از حامل‌های انرژی، ال پی جی، سوخت، برق، گاز و... مطرح است که هر کدام راه‌های خاص خودش را برای توسعه و صادرات می‌طلبد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *