مطرح‌شدن مزد منطقه‌ای و پرداخت دستمزد توافقی شیطنت کاملاً حساب‌شده است

11:26 - 20 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۰۳۱۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه با بیان اینکه مطرح‌شدن مزد منطقه‌ای و پرداخت دستمزد توافقی شیطنت کاملاً حساب‌شده است، گفت: امروزه واحدهای صنعتی در اثر کمبود نیروی کار دچار چالش شده‌اند و کارگران به دلیل در حداقل بودن دستمزد نمی‌توانند به حداقل امکانات اولیه زندگی از قبیل مسکن و... دست پیدا کنند.
داود میرزایی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص مسئله مزد منطقه‌ای گفت: مطرح‌شدن مزد منطقه‌ای و پرداخت دستمزد توافقی یک شیطنت کاملاً حساب‌شده است.

وی بابیان این‌که جامعه کارگری، کاملاً موافق توسعه و ایجاد اشتغال و آبادانی در روستاها و درنتیجه کاهش مهاجرت به شهر کارگران را خوشحال خواهد کرد، افزود: اما اضافه کردن هر ماده، تبصره جدید به ماده ۴۱ قانون کار، نشان‌گر نابودی حداقل‌های جامعه کارگری است.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه افزود: طرح پرداخت دستمزد منطقه‌ای به کارگران نه تنها به ایجاد اشتغال کمک نمی‌کند بلکه موجبات افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها را فراهم خواهد کرد به این دلیل که کارگران روستایی برای دستیابی به حقوق و دستمزد بیشتر به شهرها مهاجرت خواهند کرد.
 
این فعال جامعه کارگری با اشاره به این‌که وجود مشاغل کاذب با درآمد بیشتر موجب شده تا جوانان به‌خصوص جوانان تحصیل‌کرده‌ حاضر نباشند با دستمزد فعلی در واحدهای تولیدی کار کنند، افزود: به‌عنوان مثال با تلفن همراه خود خیلی بیشتر درآمد دارند.

به گفتهٔ میرزایی امروزه واحدهای صنعتی در اثر کمبود نیروی کار دچار چالش شده‌اند و کارگران به دلیل در حداقل بودن دستمزد نمی‌توانند به حداقل امکانات اولیه زندگی از قبیل مسکن و... دست پیدا کنند.

وی بابیان این‌که به نظر می‌رسد پرداخت دستمزد منطقه‌ای به دلیل ناآگاهی با مسائل و مشکلات جامعه کارگری مطرح‌شده است، گفت: باید برای تنظیم قوانین در حوزه کار از صاحب‌نظران در این عرصه مشاوره گرفته شود تا قانونی که نشان از بی‌قانونی باشد، وضع نشود.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه ضمن بیان این مطلب که در  تجربه پیشین برای رونق اشتغال، کارگاه‌های با نیروی کمتر از  ۱۰ نفر را از شمول قانون کار خارج کردند، اما برخلاف تصورشان این کار نه تنها اشتغال پایداری را به وجود نیاورد بلکه ظلم مضاعفی را به جامعه کارگری تحمیل کرد، افزود: متأسفانه در حال حاضر نیز طرح پرداخت مزد منطقه‌ای و خروج کارگاه‌های روستایی از شمول قانون کار برگشت به همان تجربه و راه اشتباه قبلی است.
 
میرزایی در پایان گفت: خواهش جامعه کارگری از نمایندگان انقلابی مجلس شورای این است که نسبت به جامعه کارگری و بازنشستگی با  نظر مثبت نگاه کنند.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *