انتقاد‌ها از «مکرون» به دلیل اقدام برای احیای روابط با «بن سلمان»

15:29 - 13 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۸۹۶۹
گروه‌های حقوق بشری از دیدار برنامه ریزی شده رئیس جمهور فرانسه با ولیعهد سعودی در عربستان انتقاد کردند.

- گروه‌های حقوق بشری از دیدار برنامه ریزی شده «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در عربستان در روز شنبه، انتقاد کرده‎اند.

این نخستین دیدار علنی رو در روی یک مقام عالی غربی با ولیعهد عربستان پس از ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، خواهد بود.

به گزارش «گاردین»، به مدت ۳ سال پس از قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸، سران کشور‌های غربی از ملاقات مستقیم با ولیعهد سعودی در عربستان پرهیز می‌کردند.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا حتی از صحبت با پادشاه آینده عربستان خودداری کرده است، زیرا به طور گسترده به عنوان تلاشی برای جلوگیری از مشروعیت دادن به حاکم واقعی تلقی می‌شود.

اما اقدام «مکرون» نشان می‌دهد که حداقل یک مقام عالی رتبه غربی آماده است تا به طور رسمی روابط خود را با ولیعهد به طور مستقیم برقرار کند، آن هم کمتر از یک سال پس از انتشار گزارشی از سوی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه آن‌ها معتقدند که محمد بن سلمان قتل خاشقجی را تایید کرده است.

«اگنس کالامار»، دبیرکل عفو بین الملل، می‎گوید «فرانسه هر چه منافع استراتژیک در برقراری ارتباط با عربستان سعودی داشته باشد، هیچ چیز نمی‌تواند مشروعیت دادن آن‌ها به حاکمی را که روزنامه نگاران را می‌کشد، غیرنظامیان یمنی را سلاخی می‌کند و جامعه بین المللی را فریب می‌دهد، توجیه کند؛ مکرون با اقدام به شراکت با بن سلمان، خود و کشورش را کوچک می‌کند.»

پس از متهم شدن «مکرون» به تلاش برای بازسازی روابط با بن سلمان، دفتر او از این نشست دفاع کرد و مدعی شد که عربستان بازیگر اصلی در منطقه است.

وی تاکید کرد که فرانسه درخواست گفت‎وگو از سمت عربستان را پذیرفته است.

کاخ الیزه می‌گوید که این دیدار بخشی از استراتژی بلندمدت مکرون از زمان انتخابش برای فرانسه بود که به ثبات در منطقه کمک می‎کند.

«بروس ریدل»، یکی از اعضای ارشد پروژه اطلاعاتی بروکینگز که به طور رسمی به عنوان تحلیلگر در سیا با تمرکز بر عربستان فعالیت می‌کرد، این دیدار را مهر تایید فرانسه برای بن سلمان و جنگ او در یمن خوانده است.

وی افزود «هر گونه ظاهری از مخالفت غرب با رفتار سعودی در یمن اکنون حذف شده است؛ این بیانیه قابل توجه خیانت فرانسه به مردم یمن است.»

«ریدل»، به گزارش اخیر سازمان ملل اشاره کرد که نشان می‌دهد در بحبوحه درگیری‌ها در یمن، نزدیک به ۴۰۰ هزار کودک در معرض خطر مرگ از گرسنگی قرار دارند، و  گفت فاجعه‌ای است که تا حد زیادی توسط خود بن سلمان به وقوع پیوسته است.

در همین حال دیده بان حقوق بشر از فروش تسلیحات فرانسه در منطقه انتقاد کرده و گفت که مکرون باید در سفر خود به خلیج فارس که در امارات، عربستان سعودی و قطر انجام می‌شود، علیه نقض حقوق بشر صحبت کند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین می‎گوید «مکرون باید به قتل فجیع جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ رسیدگی کند؛ سکوت در قبال این موضوعات به منزله چشم پوشی از نقض جدی حقوق بشر خواهد بود.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *