تقویت فرهنگ گذشت از ویژگی‌های شورا‌های حل اختلاف است

14:01 - 23 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۳۷۶۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت:مهمترین ویژگی شورای حل اختلاف این است که می‌تواند در جامعه فرهنگ گذشت را تقویت کند.
- ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در آئین تجلیل از معاونین قضایی و روسای سابق شورا‌های حل اختلاف استان با اشاره به ویژگی ائمه معصومین (ع) در توجه جدی به مقوله اصلاح و سازش بیان داشت: یکی از بزرگترین ویژگی‌های ائمه معصومین (ع) توجه جدی به مقوله اصلاح و ایجاد انس، الفت و مهربانی در بین مردم جامعه بود.

وی افزود: امروز جامعه ما بشدت نیازمند تقویت فرهنگ گذشت، مدارا و نوعدوستی است و اگر نگاه‌های صرف مادی بعضاً پر رنگ می‌شود، به خاطر این است که از این فرهنگ دور شده ایم، اگر فردی اعتقاد و باور قلبی به نوعدوستی، گذشت و مهربانی داشته باشد بخاطر نفع فردی و منفعت شخصی خود معیشت مردم را در تنگنا و عسرت قرار نمی‌دهد.

عتباتی افزود: واقعاً شورای حل اختلاف وظیفه ارزشمندی دارد و یکی از وظایف مهم آن، کمک به مجموعه قضایی است، زمانی که بخش قابل توجهی از پرونده‌ها به شورا ارجاع می‌شود و با کمک و تلاش همکاران ما در شورای حل اختلاف با مصالحه و سازش مختومه می‌شود، اثر آن قلع ماده نزاع به معنای واقعی است، ولی مهمترین ویژگی شورای حل اختلاف این است که می‌تواند در جامعه فرهنگ گذشت را تقویت کند، همان چیزی که دین ما، اخلاق ما و بزرگان ما به آن تاکید می‌کنند.

وی یاد آور شد: اگر شورای حل اختلاف مهلت و فرصت کافی برای اصلاح ذات البین داشته باشد و آموزش‌های لازم در خصوص صلح و سازش که نیاز به مهارت ویژه دارد به اعضای آن داده شود، قطعاً آثار و ثمرات بیشتری را در زمینه سازش شاهد خواهیم بود.

عتباتی، در ادامه توجه به معیشت و وضعیت استخدامی اعضاء و کارکنان شورا‌های حل اختلاف را مورد تاکید قرار داد و آن را انگیزه‌ای مضاعف برای این کارکنان خدوم و جهادی برشمرد و گفت: این مهم را به مسئولین ارشد قوه قضائیه نیز منتقل نموده است.

وی در ادامه تاکید کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و شورا‌های حل اختلاف را در تحقق هدف و فلسفه صلح و سازش کمک کنیم چرا که زمانی که طرفین سازش می‌کنند، بحث ادامه اختلاف،کینه توزی و انتقام جویی از بین می‌رود و خصومت ریشه‌ای حل و فصل می‌شود.

عتباتی، در پایان از رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای خواست تا پرونده‌های مهمی، همچون قصاص نفس که با رضایت اولیاء دم به سازش ختم می‌گردند را تبدیل به فیلم و سریال با موضوعات اجتماعی نمایند تا بدین طریق فرهنگ عفو گذشت را در جامعه تبیین و نهادینه کنیم.

هادی صمدی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان نیز در ابتدای جلسه با بیان اینکه این مراسم به مناسبت نوزدهمین سالروز تشکیل شورای حل اختلاف برای تجلیل از معاونین قضایی و روسای سابق شورا‌های حل اختلاف استان تشکیل شده است گفت، از زمان تشکیل شورا‌های حل اختلاف در سال ۱۳۸۱ نزدیک به نیمی از پرونده‌ها به این مرجع ارجاع می‌گردد که ثلث آن‌ها با سازش ختم می‌شود و این فرصت مناسبی برای دادسرا‌ها و محاکم ایجاد نموده که به پرونده‌های مهم با دقت بیشتری رسیدگی کنند.

وی افزود: اگر امروز شورا‌های حل اختلاف توانسته است در بخش‌های مختلف همچون ابلاغ بیش از ۹۵ درصدی اوراق قضایی به صورت الکترونیک، داوری، میانجی گری، صلح یاری، آزادی زندایان و سایر موارد توفیقاتی بدست آورد از تلاش مدیران، اعضاء و کارکنان خود از بدو تاسیس تاکنون است و کمترین کار ما در برابر خدمات و تلاش‌های این عزیزان تجلیل از آنهاست.

در ادامه جلسه نیز معاونین و روسای سابق شورا‌های حل اختلاف ضمن تقدیر از برگزاری این مراسم، شورا‌های حل اختلاف را نهادی موثر در حل و فصل دعاوی با سازش و کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم بر شمردند و به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداخته و تجارب خود با اعضای جلسه در میان گذاشتند.

در پایان این مراسم از عسگراوغلی، لطفی، بقایی و اکبری معاونین قضایی و روسای سابق شورا‌های حل اختلاف استان با تقدیم لوح سپاس و هدیه‌ای تجلیل به عمل آمد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *