بهره‌برداری صددرصدی از سامانه جامعه تجارت تا آخر سال پیرو دستور رئیس‌جمهور

8:00 - 13 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۲۸۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیر سامانه جامع تجارت ایران گفت: رئیس جمهور دستور دادند هرچه سریع‌تر اقدامات و تکالیف قانونی که ذیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعریف‌شده انجام شود و بتوانیم تا آخر سال از سامانه جامع تجارت به‌صورت صد در صد بهره‌برداری کنیم.
محمد شیرازیان در گفت‌وگو با میزان، در خصوص تکمیل سامانه جامع تجارت تا پایان سال، گفت: سامانه جامع تجارت بعدازاینکه رئیس‌جمهور در ستاد هماهنگی اقتصاد دولت به معاون اول خود جهت پیگیری تکمیل سامانه جامع تجارت مأموریت داد معاون اول رئیس‌جمهور نیز جلسات مختلفی را با دستگاه‌ها و وزارت صمت جهت پیگیری تکالیف باقیمانده برای تکمیل سامانه جامع تجارت برگزار کردند.

وی افزود: هدف سامانه جامع تجارت شفافیت تجارت رسمی جهت جلوگیری از بروز تجارت غیررسمی است تا از طریق این سامانه و با همکاری دستگاه‌ها بتوانیم بخشی از تجارت را که به‌صورت رسمی و قانونی انجام می‌شود تسهیل و شفاف کنیم که نیاز به همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی در حوزه کلان، فرایند تجارت راداریم.

مدیر سازمان جامع تجارت ایران گفت: از سال ۹۵ بعد از تصویب آیین‌نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه‌ای با فرایند تجارت خارجی و ثبت سفارش اجرایی و سپس با همکاری بانک مرکزی، بیمه مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه‌های مجوز دهنده این فرایند به‌مرور تکمیل شد.
 
وی بیان کرد: در سال ۹۵ نیز یکی از سامانه‌ها به‌عنوان سامانه جامع انبارها شکل گرفت تا به شناسایی انبارها، مراکز نگهداری، مبادی و مقاصد بار اقدام کند تا رسید و حواله انبارها نیز در این سامانه ثبت شود.

شیرازیان اظهار کرد: در سال ۹۶ زیرساخت فرایند تجارت داخلی فراهم شد تا وارد سامانه جامع تجارت شود و اطلاعات بعد از تولید یا واردات کالا در سامانه جامع تجارت ثبت و رهگیری شود.
 
مدیر سامانه جامع تجارت تأکید کرد: کارها به‌مرور و با کندی پیش می‌رفت که در دولت جدید رئیس‌جمهور دستور دادند هرچه سریعتر اقدامات و تکالیف قانونی که ذیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعریف‌شده انجام شود و بتوانیم تا آخر سال از سامانه جامع تجارت به‌صورت صد در صد بهره‌برداری کنیم؛ معاون اول رئیس‌جمهور نیز تکالیفی را تعیین و به دستگاه‌ها ابلاغ کردند.
 
شیرازیان خاطرنشان کرد: البته در بخش‌های مختلف سامانه جامع تجارت دستاوردهای قابل‌توجهی در حوزه تجارت خارجی و تجارت داخلی داشته است.

وی در ادامه گفت: در حوزه تجارت داخلی کالاها به صورت کالا محور وارد فرایند رصد و رهگیری در سامانه جامع تجارت می‌شوند و کالاهایی که موضوع درواقع قاچاق یا کالاهای یارانه‌ای هستند گام‌به‌گام با زنجیره تأمین و توزیع متفاوت خود تحلیل و طراحی می‌شوند که گاهی به همکاری با بورس کالا نیاز است.

شیرازیان بیان کرد: گاهی برخی کالاها در سامانه جامع تجارت مصرف‌کنندگان حلقه محدودی از جامعه را در برمی‌گیرند مثلاً مصرف‌کنندگان تایر سنگین اغلب ناوگان سنگین و باری هستند. در برخی از کالاها نیز مصرف‌کننده عموم مردم هست که برای تعامل و همکاری به حوزه بانک مرکزی برای تراکنش‌های پرداخت نیاز داریم.

مدیر سامانه جامع تجارت گفت: همچنین حوزه وزارت رفاه، جهت شناسایی مصرف‌کنندگان و یا حلقه‌ای که قرار است تسهیلات به آن‌ها تعلق بگیرد در دستور کار است.
 
وی اظهار کرد: برای کالا‌های اساسی و سفره مردم در حوزه وزارت صمت در بحث زیرساخت‌ها و پیگیری، ایجاد این زیرساخت‌ها با مرکز توسعه تجارت الکترونیک است.
 
شیرازیان افزود: بحث قواعد کار، قواعد رهگیری و هماهنگی با حلقه‌های مختلف زنجیره تأمین و توزیع از قبیل عمده‌فروش، خرده‌فروش، تولیدکننده و واردکننده بستگی به نوع کالا در وزارتخانه، توزیع‌شده است.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران تأکید کرد: پیگیری امور و هماهنگی برخی از کالاها را سازمان حمایت انجام می‌دهد و برخی دیگر از کالاها را معاونت بازرگانی داخلی و معاونت امور صمت بر عهده دارد.

وی افزود: در حوزه تجارت خارجی، واردات عام است و هر کالایی که به‌صورت رسمی بخواهد وارد کشور شود چه از طریق مبادی رسمی و چه از طریق مناطق آزاد ویژه و بازارچه‌ها ملزم به ثبت اطلاعات هستند، استثنائی هم نداریم.
 
شیرازیان تاکید کرد: در حوزه تولید نیز کالاهایی به شرح زیر است ملزم به ثبت اطلاعات هستند:
بهره‌برداری صد درصدی از سامانه جامعه تجارت تا آخر سال به دستور رئیس‌جمهور
بهره‌برداری صد درصدی از سامانه جامعه تجارت تا آخر سال به دستور رئیس‌جمهور
 
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *