تشکیل اتاق اصناف کشاورزی برای هویت بخشی به شغل کشاورزی/ ضعف ساماندهی دانش‌آموختگان بخش کشاورزی برای اصلاح روش‌ها و افزایش تولید در روستاها

8:00 - 15 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۸۴۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان کرمانشاه گفت: اتاق اصناف کشاورزی برای هویت بخشی به شغل کشاورزی در حال تشکیل است، یعنی مانند سایر مشاغل پروانه کسبی برای کشاورزان صادر می‌شود که این کار موجب ماندگاری روستاییان خواهد شد.
ایرج صفایی در گفت‌وگو با میزان، همزمان با روز ملی روستا و عشایر ضمن تبریک این روز به روستاییان و عشایر، در خصوص موانع اشتغال پایدار و توسعه کشاورزی در روستاها، گفت: یکی از مسائل اساسی است که علاوه بر  ماندگاری روستاییان  از خام فروشی تولیدات روستایی نیز جلوگیری می‌کند ایجاد صنایع تبدیلی، تکمیلی و زنجیره تولیدات روستایی است که این موضوع به‌واسطه اجرای طرح‌های ترجیحی و اقتصادی قابل انجام است.
 
وی افزود: متأسفانه به‌واسطه عدم وجود تضمین و یا وثیقه جهت ارائه به بانکها و دریافت تسهیلات، مانع اصلی اجرای این طرح‌ها است، به دلیل این‌که تعاونی‌های روستایی در مناطق روستایی استقرار پیدا می‌کنند و املاک و دارایی‌های آنان نیز در همان روستاها وجود دارد و ارزش‌گذاری که به‌واسطه سنجش کارشناسی روی این اموال گذاشته می‌شود بسیار پایین است و برای ضمانت پرداخت تسهیلات بانکی کافی است.
 
صفایی ادامه داد: عدم تأمین منابع مالی و مشکل دریافت تسهیلات بانکی ذکرشده تابه‌حال یکی از  اصلی‌ترین  عوامل اجرای طرح‌های اقتصادی و در نتیجه توسعه روستایی و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها بوده است.
 
مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان کرمانشاه در خصوص نقش روستاها در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور، گفت:   اساس و بنای توسعه اقتصادی کشور در توسعه بخش کشاورزی است، به دلیل این‌که ما کشوری هستیم که اقتصادمان به توسعه بخش کشاورزی وابسته است و معمولاً کشاورزی نیز در روستا امکان‌پذیر می‌شود.
 
وی افزود: باید اعتبار و تسهیلاتی با درصدهای پایین و یارانه‌ای در اختیار کشاورزان روستایی قرار بگیرد تا علاوه بر رونق اقتصاد کشور تولید در روستاها نیز هدفمند شود و کشاورزان باید تشویق شوند تا باری به هر جهت تولید نکنند و به سراغ الگوی کشت و تولید محصولاتی بروند که علاوه بر مفید بودن دارای ارزش‌افزوده و ارزش اقتصادی هم باشند. تا بخش کشاورزی روستایی تقویت شود.

صفایی در خصوص دلیل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها، گفت: کشاورزی در کشور ما به‌گونه‌ای تعریف‌شده است که جوانان روستایی ما به دنبال ادامه حرفه پدرانشان که همان کشاورزی است، نیستند و پدرانشان نیز آنان را به ادامه این کار تشویق نمی‌کنند و این باعث می‌شود که جوانان به دنبال مشاغل دیگر به شهر‌ها مهاجرت کنند.
 
مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به این‌که ما حتی نتوانسته‌ایم دانش‌آموختگان بخش کشاورزی را برای اصلاح روش‌های کشاورزی و افزایش تولید در روستاها ماندگار و ساماندهی کنیم،  گفت: اگر این اتفاق بیافتد قطعاً با  آموزش روش های نوین کشاورزی، به افزایش ومرغوبیت محصولات تولیدی و درآمد بیشتر کشاورزان کمک می شود و ضمن جلوگیری از مهاجرت روستاییان آنان را ترغیب می‌کند تا به‌جای فروش املاک خود و مهاجرت به شهرها و حاشیه‌نشینی در روستا بمانند و درنتیجه بخش کشاورزی در روستاها تقویت می‌شود.
 
وی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر  اتاق اصناف کشاورزی برای هویت بخشی به شغل کشاورزی در حال تشکیل است، یعنی مانند سایر مشاغل پروانه کسبی برای کشاورزان صادر شود و این کار موجب ماندگاری روستاییان خواهد شد.
 
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *