مختومه شدن ۴۶ درصد از پرونده‌های وارده با تلاش شورا‌های حل اختلاف تهران/ یکهزار و ۲۴۲ نفر از زندانیان در سال جاری آزاد شدند/ عدم صدور حکم تخلیه دارای ۹ استثناء است

8:00 - 18 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۴۲۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر در شهر تهران ۴۶ درصد پرونده‌های وارده که دارای ماهیت سازشی هستند، با صلح و سازش مختومه می‌شوند، گفت: میانگین سازش در سطح کشور ۳۲ درصد است و سازش در استان تهران در نیمه اول ۱۴۰۰ به مراتب از میانگین کشوری بالاتر است.
- غلامرضا مهدوی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران ضمن حضور در ، از بخش‌های مختلف تحریریه بازدید کرد و در جریان نحوه کارکرد خبرنگاران بخش‌های گوناگون قرار گرفت.

مهدوی در حاشیه این بازدید و در گفت‌وگو با میزان با تقدیر از مرکز رسانه قوه قضاییه و عنوان کرد: شورا‌های حل اختلاف تهران، دارای ۳۱ مجتمع در شهر تهران و ۲۴ مجتمع در شهر‌های تابعه در اختیار دارد که مجموعا ۵۵ مجموعه در سطح استان تهران داریم.
مختومه شدن ۴۶ درصد از پرونده‌های وارده با تلاش شورا‌های حل اختلاف تهران/ هزار و ۲۴۲ نفر از زندانیان در سال جاری آزاد شدند/ عدم صدور حکم تخلیه دارای ۹ استثناء است
رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه تعداد اعضا و کارکنان شورا‌های حل اختلاف تهران سه هزار و ۴۴ نفر است، گفت: ۲۱۷ نفر از کارکنان قضایی به‌طور پاره‌وقت با شورا‌های حل اختلاف تهران همکاری می‌کنند که این افراد دارای سمت قضایی هستند و به‌عنوان قاضی شورای حل اختلاف با ما همکاری دارند.
[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3283962_505.mp4']

وی تعداد قضات ویژه شورا‌های حل اختلاف تهران را ۳۱ نفر اعلام کرد و گفت: این افراد به‌طور تمام‌وقت مشغول به فعالیت هستند.
 
وارده شورای حل اختلاف تهران حدود ۶۰ هزار پرونده است

مهدوی با بیان اینکه وارده کل استان به‌طور ماهانه حدود ۶۰ هزار پرونده است، اظهار کرد: این میزان از وارده، حدود یک پنجم وارده کل کشور است.
مختومه شدن ۴۶ درصد از پرونده‌های وارده با تلاش شورا‌های حل اختلاف تهران/ هزار و ۲۴۲ نفر از زندانیان در سال جاری آزاد شدند/ عدم صدور حکم تخلیه دارای ۹ استثناء است
رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران با تاکید بر اینکه فلسفه اصلی فعالیت شورا‌های حل اختلاف بر مبنای صلح و سازش است، گفت: در حال حاضر در شهر تهران ۵۵ شعبه ویژه صلح و سازش در کنار ۲۰ ناحیه دادسرای شهر تهران مستقر است که شش شعبه از این شعب در دادسرای ناحیه ۱۲ مستقر است.
 
فعالیت حدود ۱۵۰ شعبه ویژه صلح و سازش در سطح استان تهران

وی با اشاره به فعالیت شعب ویژه صلح و سازش در شهرک‌های صنعتی، دادسرا‌های شهرستان‌های استان تهران، اتحادیه‌ها و اصناف و... گفت: مجموعا حدود ۱۵۰ شعبه ویژه صلح و سازش در سطح استان تهران فعالیت می‌کنند. ورودی این شعب ماهانه حدود هفت هزار پرونده در شهر تهران است که بر اساس بررسی‌های انجام شده طی شش ماهه ابتدایی سال جاری، ۵۶ درصد از ورودی مذکور، با صلح و سازش مختومه شده‌است.
 
بیشتر بخوانید:
مهدوی در ادامه عنوان کرد: این پرونده‌ها پیش از ارجاع به شعب بازپرسی و یا دادیاری، توسط سرپرست دادسرا مستقیما به شعب ویژه صلح و سازش شورا‌های حل اختلاف که در دادسرا‌ها مستقر هستند، ارجاع می‌شود و با ایجاد صلح و سازش، در بدو امر کاهش ورودی صورت می‌گیرد.
 
مختومه شدن ۴۶ درصد پرونده‌های وارده با تلاش شورای حل اختلاف

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران اظهار کرد: در حال حاضر در شهر تهران ۴۶ درصد پرونده‌های وارده که دارای ماهیت سازشی هستند، با صلح و سازش مختومه می‌شوند و ۴۰ درصد از پرونده‌های ورودی در شهر‌های تابعه با صلح و سازش مختومه شده‌است؛ این در حالی است که میانگین سازش در سطح کشور ۳۲ درصد است و سازش در استان تهران در نیمه اول ۱۴۰۰ به مراتب از میانگین کشوری بالاتر است.
 
آزادی یکهزار و ۲۴۲ نفر از زندانیان استان تهران در نیمه اول سال جاری

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در تمامی زندان‌های استان تهران و کانون اصلاح و تربیت تعداد ۱۴ شعبه ویژه صلح و سازش مستقر هستند. در سال ۹۹، هزار و ۲۸۲ نفر از زندانیان با همکاری ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان، مددکاران، خیرین و با محوریت شورا‌های حل اختلاف آزاد شدند و در نیمه اول سال جاری، خوشبختانه هزار و ۲۴۲ نفر از زندانیان استان تهران آزاد شدند.
 
اخذ رضایت اولیای دم در ۳۱ پرونده

مهدوی با اشاره به اخذ رضایت در ۳۶ پرونده محکوم به قصاص در سال گذشته گفت: در نیمه ابتدایی سال جاری در ۳۱ پرونده، رضایت اولیای دم اخذ شد.
 
معدل سازش در تهران حدود ۴۳ درصد است

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران در ادامه سخنان خود بیان کرد: در ابتدای سال در شورا‌های حل اختلاف استان تهران اقدام به فازبندی دو نیمه سال کردیم و اعلام کردیم که در نیمه اول سال باید کف سازش، به ۴۰ درصد برسد و در نیمه دوم سال این عدد، به ۵۰ درصد برسد؛ خوشبختانه در حال حاضر در نیمه اول سال معدل استان تهران حدود ۴۳ درصد است که بیش از پیش‌بینی ما در نیمه اول سال بود و در نیمه دوم سال به ۵۰ درصد دست خواهیم یافت.
مختومه شدن ۴۶ درصد از پرونده‌های وارده با تلاش شورا‌های حل اختلاف تهران/ هزار و ۲۴۲ نفر از زندانیان در سال جاری آزاد شدند/ عدم صدور حکم تخلیه دارای ۹ استثناء است
وی با بیان اینکه در شورا‌های حل اختلاف استان تهران از لحاظ توانایی و پتانسیل هیچ مشکلی نداریم، گفت: در کل استان تهران با تراکم شدید پرونده‌های کیفری و حقوقی مواجهیم و شورا‌های حل اختلاف ابزار و فرصت بسیار خوبی است که می‌توان از آن بهره برد.

مهدوی اذعان کرد: پرونده‌های مسن در شورا‌های حل اختلاف به پرونده‌هایی گفته می‌شود که بیش از چهار ماه از عمر آن‌ها گذشته باشد؛ بر این اساس در کل شهر تهران ۸۸۷ پرونده دارای عمر بیش از چهار ماه است.
 
میانگین رسیدگی در شورا‌های حل اختلاف ۴۰ است

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران میانگین رسیدگی در شورا‌های حل اختلاف را ۴۰ روز ذکر کرد و گفت: بر اساس ماده ۳ قانون روابط موجر و مستاجر، از زمان تقدیم دادخواست تا اجرای حکم تا یک هفته مهلت است؛ اما با توجه به اینکه این موضوع یکی از مصوبات ستاد مقابله با کروناست، مصوبه برای ما لازم‌الاجراست.
 
عدم صدور حکم تخلیه دارای ۹ استثناء است

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، تخلیه تا یکسال قابل تمدید است؛ اما همین مصوبه دارای ۹ استثناء است. به‌طور مثال، یکی از موارد استثناء این است که مستاجر باید در شهر تهران ۲۵ درصد اجاره بها و یا ودیعه را تودیع نماید و یا اینکه مستاجر در طول مدت اجاره نباید مرتکب تخلفات قراردادی نشده باشد و یا اینکه باعث آزار و اذیت همسایه‌ها نشده باشد.
مختومه شدن ۴۶ درصد از پرونده‌های وارده با تلاش شورا‌های حل اختلاف تهران/ هزار و ۲۴۲ نفر از زندانیان در سال جاری آزاد شدند/ عدم صدور حکم تخلیه دارای ۹ استثناء است
مهدوی با اشاره به نوبت‌دهی اینترنتی در واحد اجرای احکام به‌منظور کاهش شیوع ویروس کرونا گفت: تاکنون اسامی ۵۵ مجتمع شورا‌های حل اختلاف در سطح استان تهران، به‌صورت عددی بود؛ اما از ابتدای سال جاری هر یک از مجتمع‌ها به نام شهدای عزیز مزین شده‌اند و در حال حاضر تمامی مجتمع‌های در سطح تهران به نام شهدای گرانقدر مزین شده‌اند.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه در نیمه اول سال در شهر تهران حدود ۵ هزار پرونده کاهش موجودی داشته‌ایم، گفت: برنامه ما این است که در صورت همکاری محاکم در پرونده‌هایی که خواسته آن‌ها کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است و در محاکم شهر تهران مطرح است و در شهر‌های تابعه تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای ایجاد صلح و سازش به شورا‌های حل اختلاف سوق پیدا کند.
 
فعالیت صلح‌یاران در شورا‌های حل اختلاف تهران


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *