مشکلات مالیات بر ارزش‌افزوده برای تولیدکنندگان

7:30 - 03 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۱۹۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
کارشناس امور مالیاتی گفت: معضل اصلی دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده برای واحدهای تولیدی بلوکه شدن بخش قابل‌توجهی از سرمایه در گردش آن‌هاست، که به‌صورت اعتبار نزد سازمان امور مالیاتی است.
سعید رضا تفکریان در گفت‌وگو با میزان، در خصوص ماهیت دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده، گفت: مالیات‌های درآمدی یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدزایی دولت‌ها هستند که یکی از مهم‌ترین مالیات‌های درآمدی در ایران مالیات بر ارزش‌افزوده است. مالیات بر ارزش‌افزوده یک مالیات غیرمستقیم است که بر روی مصرف و فروش کالاها گرفته می‌شود، و تولیدکننده‌ها بابت هر خریدی که دارند باید ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کنند.

وی افزود:   مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان اعتبار تولیدکننده محسوب می‌شود، به تولید کننده ای  مالیات بر ارزش‌افزوده تعلق می گیرد، که فاکتورهای خریدوفروش آن طبق فرمت سازمان امور مالیاتی باشد و در طرح مالیات بر ارزش‌افزوده ثبت‌نام و گواهی‌نامه معتبر دریافت کرده باشد.

تفکریان ادامه داد: بعد از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده و باگذشت ۳ ماه تولید کننده در گزارش فصلی مالیات پرداختی را به‌عنوان اعتبار خود محسوب می‌کندT و بعدازآن چه که گرفت تهاتر می‌کند و در تتمه آن بدهکار یا بستانکار می‌شود و اگر بدهکار باشد باید کل مبلغ را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.
 
این کارشناس امور مالیاتی افزود: اما اگر طلبکار باشد باز ۲ راه وجود دارد یا سازمان امور مالیاتی می‌گوید، در دوره بعد این مبلغ را با شما حساب می‌کنیم و از بدهی شما کم می‌شود و یا می‌توانید مبلغ بستانکاری خود را پس بگیرید.
 
وی ادامه داد: باز پس گرفتن این بستانکاری فرایند طولانی خواهد داشت، که درنتیجه بخش قابل‌توجهی از سرمایه تولیدکننده بلوکه می‌شود و پس گرفتن این سرمایه زمان‌بر است و نیاز به بررسی دفاتر حسابداری دارد، و معمولاً هر جور بررسی می‌شود، تا این پول به‌موقع به‌دست تولیدکننده نرسد.

تفکریان بیان کرد: یکی از اهداف دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده ایجاد شفافیت کسب‌وکارها است. اما عملاً با توجه به فرآیندهای ایجادشده در اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده، تولیدکنندگان نیز مجبور به فروش بدون فاکتور محصولات خود هستند.
 
این فعال اقتصادی افزود: زیرا خریداران محصول بدون مالیات را می‌خواهند و برای اینکه محصول به فروش برسد، تولیدکنندگان مجبور به عرضه محصول بدون ارائه فاکتور هستند. علاوه بر آن خیلی از تجار و شرکت‌ها بدون این‌که ثبتی از معاملات خود داشته باشند از پرداخت این مالیات شانه خالی می‌کنند.

وی تأکید کرد: معضل اصلی دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده برای واحدهای تولیدی بلوکه شدن بخش قابل‌توجهی از سرمایه در گردش آن‌هاست، که به‌صورت اعتبار نزد سازمان امور مالیاتی است. و با توجه به این‌که ۹ درصد مبلغ کل درآمد خود را باید پرداخت کنند، که برای آن‌ها مبلغ قابل‌توجهی است.
 
این کارشناس امور مالیاتی گفت: فروشنده یا عرضه‌کننده‌های محصولات باید ۹ درصد به قیمت کالاها و محصولات خود اضافه کند که برای مصرف‌کننده قابل‌قبول نیست و در حقیقت فشار بر مردم و مصرف‌کننده‌ها بار می‌شود، و قدرت خرید آنان پایین می‌آید.
 
به گفته‌ی وی برخی از تولیدکننده مواد غذایی باید حتماً کارخانه و شرکت ثبت‌شده داشته باشند، که در شرایط کنونی رکود  و کاهش تقاضا در بازار ناچارمی شوند، محصولات خود را به تعداد زیادی فروشگاه که ثبت‌نشده‌اند و یا حتی جزء اصناف هم نیستند، بفروشند.
 
وی افزود: که قاعدتاً نمی‌توانند ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را بگیرند و از طرفی میزان تولید و خریدوفروش این کارخانه‌ها مشخص است و بازهم این ۹ درصد تحمیل به تولیدکننده‌ها می‌شود. که بعضاً نتایج آن در تعطیلی کارخانه‌های تولیدی و بیکاری کارگران قابل‌مشاهده است.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *