خرید یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی/ کاهش سطح زیرکشت حوزه کارون از ۱۲۰ به ۳۰ هزار هکتار

7:00 - 01 تير 1400
کد خبر: ۷۳۴۷۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: پیرو کم‌آبی استان خوزستان با توجه به میزان مقدار آب مصرفی که در اختیار ما بوده برنامه‌ریزی کردیم و کشت‌های پرآبی که مصرف آب بالایی دارند را ممنوع کردیم همچنین الگوی کشت تعیین و به تمام شهرستان‌های خود اعلام کردیم.
خدارحم امیری‌زاده در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت کشاورزی استان خوزستان پیرو سیل دو سال پیش و خشک‌سالی اخیر با ذکر این شعر که «خداگر ز حکمت  ببندد  دری/  ز رحمت  گشاید  در  دیگری»، گفت: ما گندم را کاشتیم و برداشتیم مقداری را خودمان مصرف کردیم و مقداری هم به دیگران تقدیم کردیم و امسال هم توانستیم سطح زیر کشت گندم را داشته باشیم هرچند خشک‌سالی کم‌نظیر و کم‌سابقه‌ای بود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: امسال خشک‌سالی در استان خوزستان شدت زیادی داشت، کاهش بارندگی باعث شد که ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی دیمی خوزستان دچار خشک‌سالی بسیار شدید تا عمق ۸۰ درصد شود، بنابراین ما با توجه به اینکه پارسال از همین میزان سطح اراضی بیش از ۱۵۰ هزار تُن گندم برداشت کردیم، امسال براثر خشک‌سالی تقریباً حدود ۲۶ و نزدیک به ۳۰ هزار تُن را توانستیم برداشت کنیم.
 
وی افزود: اراضی آبی خوزستان جبران کردند و امسال توانستیم تقریباً یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم بذری خرید کنیم، باوجود اینکه پارسال خیلی شرایط نرمال و خوبی داشتیم کل خرید ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن  بود، امسال از طریق اراضی آبی، گندم مدیریت شد و ازلحاظ تغذیه، مبارزه با علف‌های هرز و آفات به خوبی توانستیم مواظبت کنیم و خوشبختانه توانستیم نزدیک به سال قبل با اختلاف تقریباً ۵ درصد کمتر از پارسال خرید داشته باشیم.
 
امیری زاده اظهار داشت: تولید گندم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن و خرید از کشاورزان یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن بوده است. مطالبات کشاورزان نیز تقریباً پرداخت شده است، امسال خوزستان برای اولین بار رتبه نخست تولید کلزا در کشور را به‌دست آورده و حتی در کشت پاییز چغندرقند نیز رکورد زده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان درباره مشکل اصلی در حوزه کشاورزی خوزستان و راهکاری رفع این مشکل گفت: کم‌آبی در استان خوزستان مشکل اصلی است، زیرا ۴۸ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و از طرفی، چون سدهای ما نیز از بالادست که دچار خشک‌سالی شدید شده تغذیه می‌شوند کم آب‌شده‌اند به همین دلیل در کشت تابستان استان خوزستان با توجه به اینکه این استان سه فصل کشت دارد و در طول سال، کشاورزی جریان دارد در بحث کشت تابستان به‌شدت دچار کمبود آب‌شده‌ایم.
 
امیری زاده اظهار کرد: با توجه به میزان مقدار آب مصرفی که در اختیار ما بوده برنامه‌ریزی کردیم و کشت‌های پرآبی که مصرف آب بالایی دارند توسط ستاد مدیریت بحران استانداری، کشت‌ آنها ممنوع اعلام شد همچنین الگوی کشت تعیین و به تمام شهرستان‌های خود اعلام کردیم و با رعایت این الگو کشت و کشت‌های جایگزین امیدواریم که این تابستان سخت و کم آب را مدیریت کنیم.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان درباره مشکل خشکی و کم‌آبی خوزستان گفت: کارون خشک نشده و خشک نخواهد شد. طولانی‌ترین رودخانه استان ما رودخانه کارون است که حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ کیلومتر در حوزه استان خوزستان در جریان است بنابراین در این مسیر کشاورزی، کشت‌وکار و صنایع وجود دارد که از این آب استفاده می‌کنند.
 
وی در ادامه گفت: وقتی ۴۸ درصد شاهد کاهش بارندگی هستیم طبیعتاً روی خود رودخانه کارون اثر می‌گذارد و کم‌آب می‌شود، سطح زیر کشت را در حوزه کارون از ۱۲۰ هزار هکتار به ۳۰ هزار هکتار پایین آورده‌ایم و این آمار مربوط به کشت‌های فصلی و جدا از کشت‌های دائمی است.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *