یک ثانیه؛ زمان لازم برای تشخیص کرونا!

14:03 - 29 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۵۸۸۴
محققان موفق به اختراع یک حسگر شدند که می‌تواند در یک ثانیه ویروس کرونا را تشخیص دهذ.
_ ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس نوشت: محققان دانشگاه فلوریدا در آمریکا با همکاری دانشگاه چاوتونگ تایوان یک راهکار بسیار سریع و دقیق برای تشخیص نشانگر‌های زیستی کووید ۱۹ ارایه کردند که در مدت یک ثانیه عفونت کووید ۱۹ را تشخیص می‌دهد.
 
این حسگر جدید که شباهت زیادی به نوار‌های حسگر قند خون دارد، به یک کانال میکروفلویید مجهز است که مایع مورد آزمایش با استفاده از آن به حسگر منتقل می‌شود. درون این کانال چندین الکترود که به یک مدار الکترونیکی متصل هستند، در مجاورت مایع مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
 
یکی از این الکترود‌ها با طلا پوشیده شده و پادتن‌های مرتبط با کووید از طریق یک روش شیمیایی به سطح طلا می‌چسبند. یک سیگنال الکتریکی آزمایشی بین الکترود پوشیده از طلا و یکی از الکترود‌های درون حسگر مخابره می‌شود. در مرحله بعد این سیگنال با استفاده از یک ترانزیستور تقویت شده و سپس برای تجزیه و تحلیل به مدار الکترونیکی ارسال می‌شود. در پایان عددی به دست می‌آید که میزان تجمع آنتی ژن و پروتئین‌های ویروسی در مایع مورد آزمایش را مشخص می‌کند.
 
به گفته محققان با تغییر نوع پادتن‌های متصل شده به الکترود پوشیده از طلا می‌توان این حسگر را به گونه‌ای تغییر داد که امکان تشخیص سایر بیماری‌ها را نیز فراهم کند.
 
ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
 
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
 
جهش ویروس کرونا در انگلیس، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برچسب ها: کرونا فناوری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *