ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای تفسیر «نهجالبلاغه»
یک کارشناس دینی گفت: در ماه مبارک رمضان باید نهجالبلاغه امیرالمؤمنین (ع) را که با وجود عمق فراوان، ولی غریب مانده است را برای مخاطبان تفسیر کرد.
_ روزنامه رسالت نوشت: ماه مبارک رمضان از زوایای مختلف قابلبررسی است و توجه به فیوضات این ماه میتواند ما را در بهرهگیری از برکات مختلف آن یاری رساند. یکی از نکات مهم استفاده از ماه رمضان، بهرهمندی از بیانات ائمه معصومین در خصوص راههای استفاده از آن است که میتواند الگوی روشنی برای ما باشد. نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام یکی از این منابع غنی است که از زبان مولا، ما را در انتخاب مسیر درست راهنمایی میکند.
حجتالاسلاموالمسلمین عباس صباحی از اساتید حوزه در این خصوص گفت: در ماه مبارک رمضان باید نهجالبلاغه امیرالمؤمنین (ع) را که دارای عمق فراوان است تفسیر کرد.
وی با بیان اینکه بندگی و معنویت در ماه مبارک رمضان به اوج خود رسیده است، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان تنها ماهی است که اسم آن در قرآن آمده است و اهمیت آن از این نظر که ماه نزول همه کتب آسمانی است، بسیار ویژه هست.
حجتالاسلاموالمسلمین صباحی بابیان اینکه ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا است افزود: این مهمانی با مهمانیهای بشر متفاوت است و، چون در مهمانی خداوند روح عبودیت و معنویت جاری بوده در آن از بندگان با مغفرت الهی پذیرایی میشود.
این کارشناس دینی تمرین بندگی در ماه مبارک رمضان را یک فرصت مهم دانست و گفت: اگر کسی در این ماه مبارک تمرین کند که بنده خدا باشد و غیر از خدای سبحان در برابر دیگران تعظیم نکند به بهترین توشه رسیده است.
حجتالاسلام صباحی بابیان اینکه انسانی که در ماه رمضان خداوند را درست پرستش کند، دیگر خود را تنها احساس نمیکند چراکه به جریانی متصل شده که همهچیز به دست او خواهد بود متذکر شد: انسانی که اتکا به خود را با عبادت در ماه رمضان بهدقت آورده باشد، خلاق میشود.
وی بابیان اینکه ماه رمضان فرصتی مناسب برای پرداختن به نهجالبلاغه است، گفت: در ماه مبارک رمضان باید نهجالبلاغه امیرالمؤمنین (ع) را که دارای عمق فراوان، ولی غریب مانده را برای مخاطبان تفسیر کرد.
حجتالاسلام صباحی خاطرنشان کرد: حضرت امیر علیهالسلام در خطبه ۱۹۲ که به خطبه قاصعه معروف است و موضوع محوری آن پرهیز از تکبر است، با اشاره به روزه میفرمایند: «خداوند بندگانش را، با نماز و زکات و تلاش در روزهداری حفظ کرده است، تا اعضا و جوارحشان آرام و دیدگانشان خاشع، جان و روانشان فروتن و دلهایشان متواضع باشد، کبر و خودپسندى از آنان رخت بربندد، چراکه در سجده، بهترین جاى صورت را به خاک مالیدن، فروتنى آورد و گذاردن اعضا پرارزش بدن بر زمین، اظهار کوچکى کردن است. روزه گرفتن و چسبیدن شکم به پشت، عامل فروتنى است و پرداخت زکات، براى مصرف شدن میوهجات زمین و غیر آن در جهت نیازمندیهای فقرا و مستمندان است. به آثار عبادات بنگرید که چگونه شاخههای درخت تکبر را در هم میشکند و از روییدن کبر و خودپرستى جلوگیرى میکند.»
همچنین علی (ع) در خطبه ۱۱۰نیز در ارتباط با روزه میفرمایند: «برترین چیزى که توسل جویندگان به خداى سبحان، بدان توسل میجویند، ایمان به او و به پیامبر اوست و جهاد است در راه او، زیرا جهاد رکن اعلاى اسلام است و کلمه توحید است که در فطرت و جبلت هر انسانى استو برپای داشتن نماز است، که نشان ملت اسلام است و دادن زکات است، که فریضهاى است واجب و روزه ماه رمضان است، که نگهدارنده آدمى است از عذاب خداى و حج خانه خداست و بهجای آوردن عمره آن است، که فقر را مىزدایند و گناه را میشویند و صلهرحم است، که موجب افزایش مال است و واپس افکننده اجل است و صدقه نهان است، که خطاها را مىپوشاند و صدقه آشکار است، که مرگ ناگهانى را بازدارد و انجام دادن کارهاى نیک است، که آدمى را از لغزیدن در خواریها نگه میدارد.»
وی تصریح کرد: امیرمؤمنان در حکمت ۲۵۲ نیز درباره روزهداری میفرمایند: «خداوند روزه را واجب کرد تا بهوسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.» ایشان همچنین در حکمت ۱۳۶ از روزه بهعنوان زکات بدن، یادکردهاند.
روزهداران بیبهره
این استاد حوزه یادآور شد: امیرمؤمنان در نهجالبلاغه از روزهدارانی سخن گفتهاند که از روزهداریشان جز گرسنگی و تشنگی، بهرهای نبردهاند. ایشان در حکمت ۱۴۵ دراینباره میفرمایند: «چهبسا روزهداری که از روزهاش جز گرسنگی و تشنگی بهرهای ندارد و چهبسا شبزندهداری که از نمازش جز بیخوابی و سختی سودی نمیبرد.»
این استاد حوزه همچنین بابیان اینکه ماه مبارک رمضان از جنبههای اجتماعی و فرهنگی بسیار بالایی برخوردار است، عنوان کرد: در ماه رمضان صلهرحم، دستگیری از ضعفا و کمک به یتیمان ثواب مضاعفی دارد.
وی نزدیک شدن به تقوای الهی را بزرگترین و بهترین اثر روزه درآیات الهی دانست و گفت: طبق احادیث و روایات دینی روزه گرفتن در فصل تابستان سبب دوری از وسوسهها، تقرب به خداوند و رسیدن به صبر و شکیبایی میشود.
حجتالاسلام صباحی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان خداوند این فرصت را به انسان داده است که با تفکر در اعمال و کردار گذشته خویش قبل از اینکه او را محاسبه کنند خود به محاسبه اعمال خویش بپردازد و انسان میتواند با دعا و نیایش زمینه صیقل دادن روح از گناه برای درک نورهای رحمت که بر دل انسانهای موحد و مؤمن میتابد را فراهم سازد.
وی با اشاره به اینکه شبها و روزهای ماه مبارک رمضان بهترین ساعتها ست و باید از همه لحظات آن به بهترین شکل بهرهبرداری کنیم، اضافه کرد: خداوند همواره به تعالی معنوی مخلوقات خود توجه دارد و اینکه کسی به سفره گسترده این ماه روحانی توجه نکند، در حقیقت از نور به ظلمات گریخته است.
رئیس تبلیغات اسلامی تالش بابیان اینکه بالاترین و بهترین ذکر خداوند، ذکر عملی است، گفت: ذکر عملی یعنی گناه نکردن و اگر بتوانیم ذکرهای زبانی داشته باشیم، ولی ذکر عملی یعنی رفتار و عمل خود را کنترل و مدیریت کنیم، این بالاترین ذکر خداوند است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بصیرت در ماه رمضان تأکید و بیان کرد: بصیرت یعنی شناخت متفاوت و یک آگاهی فوقالعادهای است که معنویت حاصل از ماه مبارک رمضان زمینه تقویت آن را فراهم میکند.
وی همچنین ماه مبارک رمضان را ماه تفکر و تدبر در کلام الهی دانست و گفت: باید در کنار ختم قرآن به تفکر و تدبر در آیات الهی توجه ویژه صورت گیرد و گاهی تأمل در یک آیه میتواند سرنوشت یک انسان را تغییر دهد و او را متحول سازد.
این مسئول فرهنگی ادعیه ماه رمضان را مانند یک گنجینه دانست و بابیان اینکه در ادعیهها ائمه اطهار (ع) راه ارتباط با خداوند را آموختند و با خواندن و تأمل در آنها میتوان به خدا نزدیکتر شد، ادامه داد: دعا در ماه مبارک رمضان فرصتی است که خداوند برای بندگان خود فراهم کرده است و باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *