ماجرای واردات خون‌های آلوده از فرانسه چیست؟

12:20 - 20 دی 1399
کد خبر: ۶۹۱۳۹۶
چهل سال پیش انستیتو مریو فرانسه برای استفاده بیماران هموفیلی، فاکتور‌های انعقادی خون را به ۱۰ کشور جهان از جمله ایران صادر کرد. این فرآورده‌های خونی به ویروس HIV آلوده بودند و موجب از دست رفتن جان ۱۹۳ نفر از هموطنانمان شد.
_ روزنامه صبح‌نو نوشت: رهبر معظم انقلاب روز گذشته در سخنان خود زمانی که دستور ممنوعیت واردات واکسن کرونا از آمریکا، انگلیس و حتی فرانسه را اعلام کردند، به ماجرای واردات خون‌های آلوده از کشور فرانسه هم اشاره داشتند.
 
این پرونده به حدود ۴۰ سال قبل باز می‌گردد؛ زمانی که در دهه ۸۰ میلادی، انستیتو مریو فرانسه فاکتور‌های انعقادی خون را برای استفاده بیماران هموفیلی علاوه بر خودِ کشورِ فرانسه، به ۱۰ کشور از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و یونان صادر کرد.
 
این فاکتور‌های انعقادی آلوده به ویروس ایدز یا همان HIV بودند که در بیماران هموفیلی مورد استفاده قرار گرفت که موجب شد بسیاری از این بیماران به ویروس ایدز مبتلا شده و جان خود را از دست بدهند. پس از سال‌ها بررسی و پیگیری، سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۸۷ از شرکت فرانسوی شکایت کرد و در ادامه وزارت بهداشت و دفتر حقوقی ریاست جمهوری وارد مسیر پرونده شدند.
 
مطابق آمار فقط در کشور فرانسه ۱۲۵۰ بیمار هموفیلی در اثر تزریق خون آلوده به ویروس HIV به ایدز مبتلا شدند که از میان آن‌ها ۴۰۰ نفر در اثر این بیماری جان باختند. در ایران نیز ۱۹۳ نفر به دلیل خون‌های آلوده به ایدز مبتلا شدند. قربانیان این فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس ایدز، حدود ۲۵۰ نفر از هموطنان ایرانی بودند که اکثرا از بیماری هموفیلی رنج می‌بردند؛ البته آمار‌های غیررسمی بیماران هموفیلی قربانی فرآورده‌های خونی آلوده فرانسوی در ایران را ۳۰۰ نفر می‌دانند.
 
در برخی گزارش‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده، آمده است که فرانسه هرگز از ایران به‌خاطر فروختن دارو‌های آلوده معذرت‌خواهی نکرد و حاضر به پرداخت غرامت نشد. متهم اصلی این پرونده لوران فابیوس، وزیر امور خارجه اسبق فرانسه است که در زمان آن، رسوایی نخست‌وزیر فرانسه بود.
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: فرانسه خون

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *