سرازیر شدن تسلیحاتی غربی به خاورمیانه و مجوزهایی برای کشتار مردم یمن

3:15 - 24 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۳۲۷۹
آمریکا و کشورهای غربی طی سال های اخیر و به ویژه با آغاز جنگ یمن اگرچه ادعاهایی درباره توقف فروش سلاح به عربستان داشته اند اما جریان فروش این تسلیحات همچنان ادامه دارد.

- جنگ یمن در حال حاضر ششمین سال خود را سپری می‌کند و مردم این کشور با بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان دست و پنجه نرم می‌کنند.

با این وجود پشتیبانی تسلیحاتی آمریکا و کشور‌های غربی از عوامل اصلی این بحران یعنی عربستان سعودی و امارات همچنان ادامه دارد.

دولت آلمان به عنوان یکی از تامین کنندگان سلاح عربستان سعودی مدعی است که مجوز‌های صدور سلاح به عربستان سعودی را لغو کرده است.

پایگاه «دیلی صباح» در گزارشی به صادرات سلاح آلمان به عربستان سعودی پرداخته و می‌نویسد «با وجود این محدودیت ها، اما جریان تسلیحات آلمان به عربستان سعودی ادامه دارد.»

دولت آلمان می‌گوید که به دلیل نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی، مجوز‌های مربوط به صادرات سلاح به این کشور را لغو کرده، اما تسلیحات آلمان به این کشور راه پیدا می‌کند.

سال ۲۰۱۹ دولت آلمان به ۲ شرکت فرانسوی اجازه داد تا محصولات نظامی ساخت این کشور را به عربستان سعودی ارسال کنند.

آمریکا به عنوان اصلی‌ترین تامین کننده سلاح عربستان سعودی و امارات، طی سال‌های اخیر بدون توجه به جنایاتی که ریاض با استفاده از این تسلیحات مرتکب می‌شود همچنان به این روند ادامه می‌دهد.

کنگره آمریکا در چندین مورد مدعی شده که تلاش‌هایی برای متوقف کردن حمایت از عربستان سعودی و امارات در جنگ یمن انجام داده، اما با این وجود طرح‌های ارائه شده در این زمینه یا از استقبال چندانی مواجه نشده و یا با مخالفت دولت این کشور مواجه شده است.

اخیرا و پس از عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، دولت آمریکا مجوز‌هایی را برای صدور تسلیحات به امارات صادر کرد.

این اقدام اگرچه با مخالفت کنگره مواجه شده، اما ترامپ تاکید کرده است که هرگونه طرح برای لغو فروش سلاح به امارات را وتو می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، پیش از این ۲۹ نهاد حقوق بشری و ضد تجارت اسلحه مخالفت خود را با فروش ۲۳ میلیارد دلار تجیزات نظامی آمریکا به امارات شامل موشک، جنگنده اف ۳۵ و پهپاد اعلام کرده اند.

این نهاد‌ها با امضای نامه‌ای اعلام کرده اند که باید از فروش این تسلیحات به امارات جلوگیری شود.

انگلیس از دیگر تامین کنندگان سلاح عربستان سعودی است که طی سال‌های اخیر با مجوز‌های گوناگون، فروش سلاح به این کشور را ادامه داده است.

بر اساس گزارش «یوروپین سنکشنز»، اخیرا نیز دادگاهی در انگلیس اقدام این کشور مبنی بر فروش سلاح به عربستان سعودی را به چالش کشیده است.

با این وجود انگلیس طی سال‌های اخیر و با وجود آنکه کمپین ضد تجارت اسلحه این اقدام را به چالش کشیده، اما همچنان به روند صدور سلاح به عربستان ادامه می‌دهد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *