دل اهالی تئاتر از تعطیلات اخیر خون است/هیچکس به فکر معیشت ما نیست

10:32 - 15 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۱۵۸۶
بازیگر نمایش «خرس» گفت: تئاتر تعطیل است و من و تمامی دوستانی که شرایط مالی مشابه من را دارند داریم در باتلاق قرض و بدهی دست و پا میزنیم و هیچ حرکت حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد.

فرید گلریز در گفت‌وگو با ، پیرامون تعطیلات اخیر تئاتر به دلیل شیوع بیماری کرونا گفت: تعطیلی تئاتر در شرایط فعلی ضربه سنگینی بر بدنه این هنر وارد کرده، در شرایطی که هیچ شغل دیگری تعطیل نشده این تعطیلی مداوم و کارشناسی نشده باعث خانه نشینی ما شده است.

وی با اشاره به وضعیت سخت زندگی اهالی تئاتر افزود: متاسفانه کسی به فکر گذران معیشت اهالی تئاتر نیست، شرایط زندگی ما هر روز از روز قبل سختتر می‌شود، سوالی که برای همه ما پیش آمده این است که آیا مسئولین فرهنگی واقعا به این فکر می‌کنند که یک جامعه کاری که از چند هزار نفر تشکیل شده بدون درآمد چگونه باید زنده باشد؟ چرا فضایی که تمامی پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت میشد و احتمال سرایت در آن پایین بود تعطیل شده است.

بازیگر نمایش سوء تفاهم در همین رابطه ادامه داد: تئاتر تعطیل است و من و تمامی دوستانی که شرایط مالی مشابه من را دارند داریم در باتلاق قرض و بدهی دست و پا میزنیم و هیچ حرکت حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد.

وی با ابراز ناامیدی ا وضعیت فعلی تئاتر افزود: در این دوران خیلی از دوستان تئاتری را دیدم که به دست فروشی روی آوردند، خیلی‌ها به کسب و کار‌های اینترنتی روی آوردند. در صورتی که نهاد‌های فرهنگی باید از ما حمایت میکردند تا از محل تخصصمان یعنی تئاتر درآمد داشته باشیم و از این سرخورده‌تر نشویم. دلمان خون است و کسی به فکرمان نیست.

اجرای نمایش «خرس» - آرمانین

گلریز بازگشایی تئاتر را لازم دانست و افزود: رسالت تئاتر تاثیرگذاری بر فکر و روح و روان مخاطب است. در این شرایط تلخ فعالیت تئاتر میتواند حال دل خیلی از مردم را بهتر کند و به عنوان موتور محرک برای زندگیشان عمل کند. هنر از مردم و برای مردم است، کاش انقدر راحت حذفش نکنند.

وی درباره اکران تئاتر آنلاین اظهار کرد: اجرای آنلاین مستلزم ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی است. بیشتر مخاطبان خبری از اجران آنلاین تئاتر ندارد، عنصر ارتباط مستقیم هنرمند با مخاطب حذف شده و درآمد حاصله کمتر است و قطعا منطق اقتصادی برای اجرای آنلاین وجود ندارد.

گلریز درباره برگزاری جشنواره تئاتر فجر خاطرنشان کرد: یا تمام برنامه‌ها باید تعطیل باشد یا هیچکدام. هیچ منطقی برای برگزاری جشنواره‌های پرمخاطب و پرهزینه در شرایط تعطیلی و بی‌درآمدی و وضع مالی بد هنرمندان تئاتر وجود ندارد. تمامی نمایش‌های جشنواره‌ها در تمامی همان سالنهایی که الان با هزار دلیل تعطیل است برگزار میشوند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *