ساز گوشخراش مخالفین توافق هسته ای در آمریکا برای ایران گوش نواز است

9:38 - 21 مرداد 1394
کد خبر: ۶۶۳۹۹
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان:آمریکایی ها عزم خود را جزم کرده اند تا کنگره این کشور برجام را رد کند. همه شواهد نشان می دهد که تلاش های مخالفین توافق هسته ای در آمریکا بسیار قوی تر و فعالتر از منتقدینی است که در ایران نسبت به برجام انتقاد دارند.
به گزارش گروه سیاست خارجی با این سیاستی که در آمریکا اتخاذ شده است گمان نمی رود که کنگره برجام را تصویب کند مگر آن که یک اتفاق ویژه در این کشور بیفتد. شاید هم برخی که اعتقاد داشتند دعا کنیم کنگره برجام را رد کند، این اتفاق در حال وقوع است اگر کنگره با اکثریت آراء توافق هسته ای با ایران را رد کند، این توافق هوا خواهد شد و یک دبه دیگر به همه دبه های آمریکا در جریان مذاکرات هسته ای با ایران افزوده می شود.

مخالفین توافق در آمریکا جدی تر، مصمم تر و قوی تر از آن چیزی هستند که تصورش می رفت. اوباما هم که خود از دستیابی به توافق هسته ای با ایران حمایت می کند، رایزنی های زیادی را انجام داده و برنامه های بسیاری را تدارک دیده است تا بتواند تا زمان رأی گیری کنگره در باره برجام، دیدگاه های منفی علیه آن را تغییر دهد و همسو با خود کند.

اوباما، کری و چند تن از مقامات این کشور با حضو در دانشگاه های آمریکا، گفت وگو با رسانه های کشورشان، حضور در جمع نمایندگان کنگره سعی دارند تا مخالفین را متقاعد کنند تا این دستاورد دولت اوباما از بین نرود.

کاخ سفید توافق هسته ای با ایران را متناسب با خواسته ها و مطالبات آمریکا می داند اما مخالفین خلاف آن را اعتقاد دارند. آنها می گویند در این توافق امتیازاتی که به ایران داده شده است فراتر از آن چیزی است که دریافت کرده اند به همین خاطر اعتقاد دارند باید در کنگره رد شود.

در ایران هم بحث بر سر این که برجام در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شود یا نه، بالا گرفته است. عراقچی معاون وزیر خارجه و از مذاکره کنندگان تیم هسته ای کشورمان با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با بررسی و تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی مخالفت کرد.

در مقابل، نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که دولت باید برجام را در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد تا نمایندگان آن را بررسی و تصویب کنند. اما این اختلافات در ایران قابل حل است اما در آمریکا چنین احتمالی نمی رود. اختلافات مخالفین و موافقین توافق هسته ای در آمریکا عمیق و بغرنج است. در این کشور در صورت بروز چنین اختلافاتی که قابل حل هم نباشد فصل الخطاب وجود ندارد.

البته برخی تحلیلگران و کارشناسان اعتقاد دارند که اگر برجام در کنگره آمریکا با اکثریت رد شود به گونه ای که رئیس جمهور آمریکا هم نتواند آن را وتو کند، به نفع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود چرا که برخلاف ادعای آمریکایی ها که می گویند ایران امتیازات زیادی در این توافق دریافت کرده است، اینگونه نیست و این آمریکا و غرب است که امتیازات بیشتری را از ایران گرفته است.

حال اگر توافق هسته ای در کنگره آمریکا رد شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر کنگره برجام را رد کند مهمترین اتفاقی که در عرصه بین الملل می افتد و به زیان آمریکا است، افتراقی است که در میان همپیمانان واشنگتن ایجاد می شود. تلاش نمایندگان کشورهای اروپایی عضو 1+5 هم به همین خاطر است تا از این اتفاق جلوگیری کنند.  نمایندگان  فرانسه، آلمان و انگلیس با کنگره نامه نگاری کردند و از آنها خواستند که برجام را تصویب کنند اما جمهوری خواهان ساز مخالف خود را همچنان می نوازند. حتی دموکرات های آمریکا هم اندک اندک به جمع مخالفین می پیوندند.

ضمن این که تحریم ها دیگر قابلیت بازگشت نخواهد داشت و فعالیت های هسته ای ایران هم به حالت قبل باز می گردد. علاوه بر این آمریکا اعتبار خود را در دنیا از دست خواهد داد چرا که نتوانسته است توافقی که سود آن برای آمریکا بیشتر است، حفظ کند و آن را از دست داده است.

اگر هم برخی تصور می کنند که در صورت رد توافق هسته ای در کنگره جنگی رخ خواهد داد، چنین اتفاقی هم نمی افتد چون با این کار اجماع جهانی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل هم از بین می رود. آمریکا اکنون در وضعیتی نیست که بتواند یکجانه اقدام به حمله نظامی کند و نیازمند حمایت های همپیمانان خود است.

جالب است، تا پیش از این اگر نظر سنجی درباره توافق هسته ای ایران و آمریکا از مردم این کشور انجام می شذ، درصد بالایی از مردم موافق توافق بودند اما اکنون نظر سنجی ها هم تغییر کرده و برعکس شده است.

در تازه ترین نظرسنجی که انجام شده نشان می‌دهد که مردم آمریکا در باره موافقت یا مخالفت با توافق هسته‌ای ایران گرچه اختلاف نظر دارند اما کفه ترازوی مخالفین سنگین تر است و اعتقاد دارند که ایران در مذاکرات هسته‌ای امتیازهای بیشتری را به دست آورده است.

41 درصد از مردمی که از آنها نظر سنجی شده اعتقاد دارند که ایران امتیازات بیشتری را دریافت کرده است و تنها 14 درصد اعلام کرده‌اند که آمریکا در توافق هسته‌ای اخیر، امتیازات بیشتری را نسبت به ایران به دست آورده است.

مک کین که یک جمهوری خواه ضد ایرانی دو آتشه است و تاکنون از هیچ تلاشی هم علیه ایران کوتاه نیامده، معتقد است سنا ۶۰ رأی لازم برای رد کردن توافق هسته‌ای ایران را در اختیار خواهد داشت.

او که رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا است افزود؛ این مسئله سخت خواهد بود تا 67 رأی لازم برای رد وتوی رئیس جمهور آمریکا را به دست آوریم.

صهیونیست ها که از این توافق بسیار خود را ناخرسند و عصبانی نشان می دهند، همچنان به تلاش های توافق خراب کن خود ادامه می دهند تا شاید بتوانند اجماع را در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا ایجاد و دموکرات ها را هم به جمع مخالفین اضافه کنند.

چانه زنی های صهیونیست ها همچنان ادامه دارد و با پیشنهادهای تازه همراه است. یک مقام ارشد حزب لیکود گفته است اسرائیل از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته است تا آنچه که برای آمریکا خوب است مورد توجه قرار دهند نه آنچه برای اسرائیل.

زاچی هانگبی مقام ارشد حزب لیکود و رئیس کمیته دفاع و روابط خارجی کنست در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفت: اسرائیل انتظار دارد که کنگره آمریکا به درخواست تل آویو پاسخ دهد و در مقابل خواسته‌های دولت اوباما قرار گرفته و به توافق هسته‌ای ایران رأی منفی دهد.

وی در ادامه افزود: من متقاعد شده ام که اکثر نمایندگان کنگره آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را رد خواهند کرد. مجموعه‌ای از دلایل و توضیحات وجود دارد که چرا توافق هسته‌ای با ایران موجب تضعیف آمریکا خواهد شد.

مقامات ارشد آمریکایی به ویژه اوباما همواره در اظهار نظرات خود عنوان می کنند که توافق هسته ای با ایران امنیت اسرائیل را تضمین می کند. به نظر می رسد این سیاست آمریکا باعث شده است تا افکار عمومی در منطقه و دنیا نسبت به این موضع حساس شوند. حساسیت افکار عمومی دنیا هم به این خاطر است که همه تلاش  آمریکا و دیگر کشورهای همپیمان او برای یک رژیم جنایتکار و کودک کش اشغالگر است.

آمریکا سرنوشت خود و منطقه و دنیا را به رژیم صهیونیستی گره زده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *