ساخت نخستین مرکز کشوری توالی یابی نسل جدید ژنتیکی

2:31 - 21 مرداد 1394
کد خبر: ۶۶۳۳۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: دانشگاه علوم بهزیستی در حال ساخت و تجهیز نخستین مرکز کشوری توالی یابی نسل جدید ژنتیکی (Next Generation Sequencing) در مرکز تحقیقات ژنتیک این دانشگاه است.
به گزارش گروه اجتماعی ، حمیدرضا خرم خورشید درباره این مرکز افزود: تکنولوژی جدید و پیشرفته توالی یابی نسل جدید ژنتیکی ، برای اولین بار در سال 2002 میلادی در قالب پروژه ای توسط محققان و دانشمندان کشورهای آمریکا، انگلیس و ژاپن با صرف هزینه هشت میلیارد دلار بکار گرفته شد که طی آن کل اطلاعات ژنتیکی دو نفر را خوانده و آنالیز کردند.

وی ادامه داد: این تکنولوژی پیشرفته توانایی دارد تا کل اطلاعات ژنتیکی هر فرد را خوانده و آنالیز کند اما تاکنون در ایران نبوده و برای نخستین بار با ساخت و تجهیز مرکز آن در دانشگاه علوم بهزیستی، می توان خدمات فوق تخصصی مربوطه را به دانشگاه ها و مراکز علمی سراسر کشور ارایه داد.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطر نشان کرد: این خدمات هم اکنون در جهان، به ازای هر فرد، بین پنج تا 6 هزار دلار هزینه دارد؛ با راه اندازی این مرکز در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، این توانایی وجود خواهد داشت تا مراکز علمی سراسر کشور، نمونه های DNA افراد را که منبع ژن آنان است، به این مرکز ارسال کنند و مرکز نیز نسبت به ارایه خدمات فوق تخصصی ' آنالیز اطلاعات ژنتیکی ' نمونه های ارسالی اقدام کرده و قدم های موثری در تشخیص بیماری ها و مشکلات پزشکی بیماران بردارد.

خرم خورشید اضافه کرد: بخش دیگری از برنامه پیش بینی شده برای این مرکز فوق تخصصی، اجرای پروژه ایرانوم  است که تصمیم داریم تا اطلاعات ژنتیکی تعدادی از اقوام مختلف ایرانی را توالی یابی کرده و اطلاعات مربوطه را در یک بانک اطلاعات نگهداری کنیم.

وی درباره زمان بهره برداری از این مرکز اظهار کرد: برای راه اندازی این مرکز، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز همکاری دارند و رفع بخشی از نیازها را متعهد شده اند.
رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی توضیح داد: دانشگاه علوم بهزیستی تاکنون با صرف مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون تومان، نسبت به تعهدات خود که اجرای مراحل اولیه ساخت محل استقرار مرکز ، خرید تجهیزات اولیه و آموزش نیروهای متخصص با همکاری انستیتو ' مارکس پلانک ' آلمان بوده، عمل کرده است.
خرم خورشید افزود: براساس توافق انجام شده با وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز قرار است یک میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت و 2  میلیارد و 700 میلیون تومان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تکمیل این پروژه داده شود که تاکنون معاونت علمی ریاست جمهوری مبلغ 650 میلیون تومان برای این پروژه هزینه کرده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند، این مرکز تا پایان سال جاری ، به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *