تغذیه 55 درصدی نوزادان در 6 ماه اول تولد از شیر مادر/ 7.3 درصد از جمعیت بالای 30 سال کشور دیابت نوع 2 دارند

20:57 - 11 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۸۹۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون بهداشتی وزیر بهداشت از تغذیه 55 درصدی نوزادان در 6 ماه اول تولد از شیر مادر خبر داد و گفت: تغذیه نوزاد با شیر مادر در پیشگیری از دیابت نوع 1 و 2 موثر است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان،  علی‌اکبر سیاری در همایش بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر و پرورش کودک  با بیان این مطلب که تغذیه با شیر مادر باعث جلوگیری از مرگ میلیون‌ها کودک و بیماری هزاران فرد در بزرگسالی می‌شود، افزود: وزارت بهداشت توانسته است در زمینه فرهنگ‌سازی تغذیه انحصاری نوزادان در 6 ماه اول با شیر مادر موفق عمل کند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که تبدیل این موضوع به یک فرهنگ در کشور کار فرهنگی بزرگی بوده است، افزود:  55 درصد نوزادان در 6 ماه اول تولد انحصارا با شیر مادر تغذیه می‌‌کنند. تا پایان سال دوم زندگی نیز تغذیه با شیر مادر باید ادامه پیدا کند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این مطلب که در وهله اول مادران را باید توانمند کرد، افزود:  قدم دوم این فرهنگ‌سازی، کارکنان بهداشتی و نهایت باید بیمارستان‌های ما دوستدار شیر مادر باشند.

سیاری به تبلیغ در زمینه شیر خشک اشاره کرد و گفت: تبلیغ در این زمینه ممنوع شود ما باید   مصمم باشیم از تبلیغاتی که در زمینه مصرف شیر خشک و پستانک انجام می‌شود، جلوگیری کنیم. در این زمینه نیز فعالیت‌های زیادی انجام شده است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در ایران 10 میلیون نفر دچار فشار خون هستند که 50 درصد آن‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند، افزود:  83 هزار مرگ از 302 هزار مرگ ثبت‌ شده مربوط به فشار خون است. دیابت نوع 2 نیز در 7.3 درصد از جمعیت بالای 30 سال کشور وجود دارد. پنج میلیون نفر نیز دچار دیابت هستند و این سیر ادامه دارد.

سیاری در ادامه با بیان این مطلب که تغذیه نوزاد با شیر مادر در پیشگیری از دیابت نوع 1 و 2 موثر است، تصریح کرد: تغذیه با شیر مادر همچنین در زمینه پیشگیری از سرطان پستان، رحم و تخمدان موثر است و باعث می‌شود مادر کمتر به آن دچار شود. کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند تعامل و ارتباط اجتماعی بهتری دارد، در جامعه موفق‌تر می‌شود و توسعه اجتماعی اتفاق می‌افتد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در خاتمه با بیان این مطلب که باید محیطی فراهم شود که مادران به راحتی فرزند خود را شیر دهند، تصریح کرد: در این زمینه قانون نیز تصویب شده است که شش ماه مرخصی اجباری 9 ماه اختیاری و همچنین یک ساعت مرخصی برای شیردادن به نوزاد در طول روز به این مادران اختصاص داده شده است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *