کاهش مدت زمان و درخواست الکترونیکی ثبت شرکت‌ها با اقدامات سازمان ثبت اسناد

10:55 - 10 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۴۷۹۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اقدامات صورت گرفته سبب شد مدتی که برای ثبت شرکت‌ها لازم است کاهش پیدا کند همچنین درخواست ثبت شرکت‌ها نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

سازمان ثبت اسناد - ذبیح الله خداییان در مراسم افتتاحیه «پنجره واحد شروع کسب و کار» با بیان اینکه فضای کسب و کار در هر کشور یکی از شاخص‌های وضعیت اقتصادی آن کشور است، گفت: با توجه به این شاخص می‌توان اقتصاد هر کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، لذا اگر فضای اقتصادی هر کشوری سالم‌تر و شفاف‌تر باشد زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال و غیره فراهم می‌شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه افزود: در اسناد بالادستی بر بهبود فضای کسب و کار تاکید شده و همچنین مقام معظم رهبری نیز در بیاناتشان در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاکید داشته‌اند.

وی با اشاره به قوانین موجود در راستای بهبود وضعیت کسب و کار در کشور، عنوان کرد: در صدر قانون برنامه ششم، فضای کسب و کار به عنوان یکی از محور‌های اصلی بهبود ذکر شده است. در ماده ۲۲ نیز دولت مکلف شده تا در جهت اصلاح قوانین و مقررات اقدام کند به نوعی که هر سال ده رتبه ارتقا پیدا کنیم البته اقداماتی در این زمینه انجام شده؛ اما متاسفانه هنوز به رتبه مورد نظر نرسیده‌ایم.

خداییان با اشاره به موانع موجود در کسب رتبه مورد نظر، عنوان کرد: قسمتی از این موضوع ریشه در دولتی بودن اقتصاد دارد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه دولت باید خود را از اقتصاد بیرون کند، عنوان کرد: بر خروج دولت از فعالیت‌های تصدی گرایانه تاکید شده و همین موضوع سبب شد که به فکر خصوصی سازی افتادیم، اما متاسفانه در خصوصی سازی نیز موفق نبودیم چرا که در برخی موارد مقاومت صورت گرفت و در موارد دیگر نیز واگذاری‌هایی صورت گرفت به افراد اهل نبود.

وی با تاکید بر لزوم اقدام جهادی مدیران در راستای بهبود بخشیدن به فضای کسب و کار تصریح کرد: قوه مجریه، قوه قضاییه و قوه مقننه اگر دست به دست هم دهند، می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن فضای کسب و کار را بهبود بخشند.

خداییان با بیان اینکه حدود ۵ شاخص از شاخص‌های بهبود کسب و کار به طور مستقیم و غیر مستقیم قوه قضاییه در آن‌ها فعالیت دارد، گفت: اقدامات انجام شده سبب شد مدتی که برای ثبت شرکت‌ها لازم است کاهش پیدا کند همچنین درخواست ثبت شرکت‌ها نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

مبادله برخط با وزارت ارشاد و روزنامه رسمی، ایجاد میز خدمت الکترونیکی و میز خدمت حضوری در تمامی استانها، الکترونیکی کردن ثبت درخواست پلمب دفاتر تجاری و ... از دیگر محور‌هایی بود که خداییان به عنوان علل تسریع در ثبت شرکت‌ها ذکر کرد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه گفت: با راه اندازی پنجره واحد شروع کسب و کار دست به دست می‌دهیم و این زمان را نیز کوتاه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بخشی از طرح تحول قوه قضاییه بر بهبود فضای کسب و کار اختصاص دارد، گفت: ستاد‌های استانی اقتصاد مقاومتی، دستور تشکیل دادگاه‌های تجاری و... از مواردی است که قوه قضاییه در این راستا انجام داده است.

در ادامه این مراسم پنجره واحد شروع کسب و کار با حضور مسئولان مربوطه افتتاح شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *