ویژه برنامه‌های رمضانی رسانه ملی از نگاه مردم

11:37 - 31 تير 1394
کد خبر: ۶۱۲۷۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: روابط عمومی رسانه ملی میزان رضایت مردمی از برنامه‌های صدا و سیما را در رمضان امسال سنجیده تا نتایج آن در آینده راه گشای برنامه سازان و متولیان تولید باشد.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون ، در اين گزارش كه اساس آن نظرسنجي واحد ارتباط با مخاطبان (162) است، درصد زيادي از تماس گيرندگان با اين واحد چه از تهران و چه از شهرستان هاي مختلف، علاوه بر رضايت از سريال ها و ويژه برنامه هاي رمضان در شبكه هاي سيما ،پيشنهادات خوبي براي توليد بهتر برنامه ها و تنظيم جدول پخش اين برنامه ها داده اند.
 
آنچه كه مردم نسبت به ويژه برنامه‌هاي رمضاني رسانه ملي اعلام كرده اند
 
صداو سيماي جمهوري اسلامي ايران هرسال در ماه مبارك رمضان با هدف تقويت مولفه هاي مربوط به دين، اميد، اخلاق، آگاهي و نشاط در جامعه، اقدام به توليد و پخش ويژه برنامه هاي متعددي در شبكه هاي مختلف مي كند .
 
اين برنامه ها اغلب مخاطبان زياد و ديدگاه هاي مختلفي را به خود اختصاص مي‌دهند. رسانه ملي با بهره گيري از شيوه هاي مختلف درخصوص دريافت نظرات مردمي نسبت به برنامه ها اقدام مي كند. يكي از راه هاي دريافت نظرات مردمي نسبت به ويژه برنامه ها واحد امور مخاطبان روابط عمومي صداوسيما است كه كاركنان اين واحد از طريق تلفن 162 براي تهراني‌ها و تلفن 2781 براي شهرستاني ها و در دو شيفت صبح و عصر، پاسخگوي تماس‌هاي مردمي هستند و روزانه بيش از 2000 تماس تلفني را دريافت مي كنند. آمارهاي ثبت شده در سيستم تلفني امور مخاطبان روابط عمومي صداوسيما نشانگر آن است كه در ماه مبارك رمضان امسال، تعداد 80901 نفر با اين واحد تماس گرفته‌اند كه از اين تعداد حدود 71 درصد آن ها نسبت به ويژه برنامه هاي ماه مبارك رمضان اظهار نظر كرده اند و مابقي نيز در ارتباط با ديگر برنامه ها و موضوعاتي مختلف نظرات خود را بيان داشته‌اند. از اين ميان 75/5 درصد كساني كه نسبت به برنامه‌هاي ماه مبارك رمضان اظهارنظر كرده‌اند، رضايت خود را از ويژه برنامه هاي ماه مبارك رمضان صداوسيما (اعم از برنامه هاي تركيبي و نمايشي) اعلام كرده اند. عمده دلايل رضايت تماس گيرندگان نسبت به برنامه‌هاي رمضان، پرداختن به مضامين اجتماعي- اخلاقي و ديني در ساختارهاي نمايشي و تركيبي بوده است. به گزارش اداره كل روابط عمومي رسانه ملي بيشترين تماس هاي مردمي در ارتباط با ويژه برنامه هاي ماه مبارك رمضان، به سريال ها و برنامه هاي ويژه افطار شبكه‌ها اختصاص داشته است .
 
از بين برنامه هاي تركيبي ويژه افطار "ماه عسل" و"ماه سپيد" از شبكه سوم سيما، "جشن رمضان" و "عقيق" از شبكه پنج سيما، بيشترين تماس ها را به خود اختصاص داده اند. در مجموع حدود 72 درصد تماس گيرندگان از تماشاي برنامه هاي مذكور احساس رضايت داشته اند، كه در اين ميان برنامه "ماه عسل"، عليرغم انتقادهايي كه نسبت به دو قسمت برنامه شده بود، بيشترين ميزان رضايت يعني حدود 77 درصد را به خود اختصاص داده بود و برنامه جشن رمضان نيز69 درصد تماس گيرندگان نسبت به آن برنامه اظهار رضايت داشته‌اند. از عمده ترين دلايل رضايت تماس گيرندگان نسبت به برنامه ماه عسل مي توان به مواردي نظير پرداختن به موضوعات اجتماعي و سوژه‌هاي جذاب، آموزنده بودن مطالب، ارائه ايده‌هاي نو، بيان داستان‌هاي واقعي و تاثيرگذار، انتخاب ميهماناني از متن جامعه، اجراي مسلط و صميمي مجري، به چالش كشاندن مخاطب نسبت به موضوع، اجراي طرح محسنين و جريان سازي در مورد كودكان كم‌توان مالي و نيازمند محبت، و... اشاره كرد.
 
تماس‌هاي مردمي نشان مي دهد كه اجراي طرح محسنين در "ماه عسل" به خوبي توانسته است اين برنامه را به رسانه اي مستقل تبديل كند. سامان گرفتن 270 هزار كودك به واسطه زمينه سازي هاي حرفه اي آن و نمايش جنبه هاي عيني از خيرين، باعث شد كه مخاطبان برنامه به گفته خودشان نگاه عميق تري به زندگي روزمره خود داشته باشند. در نظرسنجي پيامكي برنامه نيز حدود سه ميليون نفر نظر خود را نسبت به برنامه اعلام كرده بودند، كه حاكي از رضايت مخاطبان نسبت به "ماه عسل" است.
 
اگرچه از نگاه برخي از تماس گيرندگان با امور مخاطبان، "ماه عسل" تا حدودي موضوعات غمگيني انتخاب كرده بود، ولي كاركرد كلي آن در مدت زمان پخش، نشان از اميدآفريني و توجه به موضوع كارآفريني در جامعه بوده است و اينكه بخش زيادي از مخاطبان به زندگي و تلاش اميدوار شده اند. "جشن رمضان" از ديگر ويژه برنامه هاي مورد توجه تماس گيرندگان بوده كه آنها نسبت به خلاقيت در سوژه‌يابي، بازنمايي الگوي معنوي، انسان‌دوستي، خيرخواهي و انفاق اجتماعي ابراز قدرداني كردند.
 
همچنين تماس‌گيرندگان درخواست مداومت بر حمايت از ضعفا و تآكيد بر حفظ آبروي آن ها را داشتند. نحوه برقراري ارتباط با نيازمندان و كمك‌رساني به آن‌ها نيز از ديگر محورهاي درخواست‌ها بود. همچنين همپوشاني ساعت پخش اين برنامه با سريال پايتخت 4 و دردسرهاي عظيم، انتقادهايي را نسبت به زمان پخش برنامه بوجود آورده بود.
 
حضور فعال هنرمندان و فرهيختگان در اين برنامه در جلب نظر مخاطبان تاثير بسزايي داشته است. به نظر مي رسد برنامه هايي نظير"ماه عسل" ، "جشن رمضان" با ماهيت گفت و گو محوري به خصوص در زمينه معلولين و كم توان ها توانسته نظر مخاطبان زيادي را به خود جلب كند و موجب ارتقاي سطح اميد به زندگي و نشاط در ميان مردم شود. برنامه ماه سپيد از ديگر برنامه‌هايي بوده كه توجه برخي‌ها را به خود جلب كرده بود، ميزان رضايت از اين برنامه در ميان كساني كه تماس گرفته بودند و برنامه را پيگير بودند، بيش از 60% بوده است. گفتگوها و اجراهاي موسيقي از جذابيت‌هاي برنامه اعلام شده بود. تماس‌گيرندگان در خصوص ديگر برنامه‌هاي مذهبي شبكه‌هاي سيما نظير"نوسفران"، "شب‌هاي قدر"، "مداحي‌ها"، "كوي محبت"،" نياز"، "ماه خدا"، ارائه نظر كرده‌اند، بيشتر نظرات مردمي درخصوص اين برنامه‌ها به درخواست‌هاي آن‌ها اختصاص داشته است، پخش مجدد سرود و مداحي و يا اينكه مراسم ليالي قدر را از فلان مسجد پخش كنيد و... برنامه "خندوانه" شبكه نسيم يكي ديگر از برنامه هاي پربيننده در ماه مبارك رمضان بوده است.
 
اجراي خوب برنامه و موضوعات طنز آن از محورهاي اصلي توجه و رضايت مخاطبان را شامل مي‌شود. برنامه اي كه نشان داد حتي در ماه مبارك رمضان نيز مي تواند جايگاه خود را متناسب با اين ايام در بين مخاطبان پيدا كند. از ديگر برنامه هاي ماه مبارك رمضان كه از شبكه هاي سيما پخش شدند، برنامه "عقيق"بود كه داستان زندگي افرادي كه در جستجوي حقيقت، مجذوب معارف اسلامي شدند و به دين اسلام گرويدند، مي‌پرداخت. اجراي خوب مجري، موضوع عالي و تاثيرگذار برنامه و دكور زيبا از جمله موارد مورد نظر مخاطبان بود.
 
"ويژه برنامه هاي سحر"، "جمع خواني قرآن كريم" و "تلاوت قرآن" از شبكه هاي مختلف، باقي تماس¬هاي مردمي را به خود اختصاص داده اند كه اغلب شامل درخواست هاي مختلف براي بهترشدن برنامه ها بود.
 
نكته مهمي كه در برخي تماس ها به آن اذعان شده بود، اينكه پخش برنامه جمع خواني قرآن از سيما، توانسته نهضت جمع خواني قرآن را در مساجد كشور پديد آورد. برخي از نظرات تماس گيرندگان نسبت به پخش برنامه هاي قرآن خواني سيما، نشان از پي گيري و همراهي آن ها با پخش تلاوت ها بود، به گونه اي كه برخي درخواست داشتند تا فونت ترجمه هاي قرآن به گونه اي باشد كه به‌ راحتي قابل خواندن باشند و نيز درخواست پخش جزء به جزء قرآن كريم را در ساعات مختلف از شبكه هاي مختلف داشتند.
 
اجراي برنامه سحر شبكه اول سيما توسط آقاي سلطاني و مباحثي كه به صورت تلفني با ميهمانان مطرح مي شد و نيز اجراي اذان در سكوي نفتي در برنامه سحر از مواردي بود كه برخي از روزه داران را وامي داشت تا در سحر با امور مخاطبان تماس بگيرند و ديدگاه خود را مطرح كنند. پخش زنده مراسم حرم حضرت اميرالمومنين علي (ع) از شبكه سه سيما نيز از مواردي بود كه توجه علاقه مندان به برنامه هاي سحر سيما را به خود جلب كرده بود. از ديگر برنامه هايي كه برخي توجه ها را به خود واداشت، پخش موسيقي و سرود زنده در ويژه برنامه هاي بعد از افطار بود كه از شبكه هاي سيما پخش مي شد، برنامه هايي نظير "ماه سپيد"، "جشن رمضان" كه با اجراي موسيقي به گفته برخي از تماس گيرندگان، نشاط را به روزه داران و مخاطبان برنامه ارزاني مي داشت.
 
هر چند كه پخش برخي از موسيقي ها انتقادهايي را نيز به همراه داشت، اما به دليل نحوه اجرا، بديع بودن و تصويربرداري مناسب، توجه و رضايت برخي تماس گيرندگان كه در ارتباط با اين برنامه ها اظهارنظر مي‌كردند، را به همراه داشته است.
 
از ميان سريال هاي ويژه رمضان، "پايتخت 4" از شبكه اول سيما موضوع اول تماس گيرندگان بوده است. تشكر از سريال "پايتخت" از منظر نشاط بخشي، آموزش غيرمستقيم نكات اخلاقي، ايجاد روحيه همكاري ميان اعضاي خانواده، توجه به روابط بين زن و مرد، توجه همزمان به وظايف همسري و مادري شخصيت هما در كنار فعاليت هاي اجتماعي، بازي خوب بازيگران، نمايش زندگي‌هاي ساده و بي‌آلايش، كارگرداني خوب و ... از مهم ترين نظرات ارائه شده در خصوص اين سريال بود.
 
سريال پايتخت 4 همانطور كه تحقيقات مركز پژوهش و سنجش افكار صداوسيما نشان داده است (82 درصد نسبت به آن رضايت داشته‌اند). بيشترين ميزان بيننده و رضايت را در تماس‌هاي مردمي به خود اختصاص داده است. تماس هاي مردمي نشان مي دهد اين سريال توانسته رضايت حدود 78 درصد آن‌ها را بدست آورد.
 
در مورد ديگر سريال ها، آمارها نشان مي‌دهد كه سريال "دردسرهاي عظيم" و "گاهي به پشت سر نگاه كن" در رتبه‌هاي بعدي هستند. سريال دردسرهاي عظيم با حدود 64 درصد توانسته رضايت مخاطبان را به خود اختصاص دهد. محتواي آموزنده، نمايش اختلاف طبقاتي، طنز اجتماعي و ... از موارد مورد تأكيد مخاطبان بوده است. تماس‌هاي مردمي نسبت به مجموعه "گاهي به پشت سر نگاه كن" نيز بيشتر مشتمل بر تقدير و تشكر بود. ژانر سريال (پليسي)، ساختار جذاب، فيلنامه قوي، بازي‌هاي خوب و هشدارهاي پليسي از نكات برجسته مطرح شده در نظرات مردمي بود. مهم ترين انتقادها به طور كلي در ماه مبارك رمضان به تداخل و همپوشاني برخي برنامه هاي پرمخاطب نظير خندوانه، ماه عسل، گل و بلبل و مسابقات واليبال با يكديگر بوده است.
 
همچنين از بين مجموع تماس گيرندگان حدود 10 درصد آن ها نسبت به برنامه هاي راديويي ماه مبارك رمضان اظهار نظر كرده‌اند كه از اين بين، برنامه هاي لحظه افطار و مناجات بيشترين قدرداني ها را به همراه داشته است.
 
پخش تلاوت قاريان منتخب مردم از سوي شبكه قرآن نيز از جمله برنامه هايي بوده كه درصدي از رضايت تماس گيرندگان را به همراه داشته است.
 
پخش زنده مراسم شب هاي ليالي قدر نيز از شبكه هاي سيما و شبكه هاي راديويي از ديگر ويژه برنامه هاي صداوسيما بوده كه رضايت افرادي كه مراسم احياء را در منازل خود برگزار مي‌كردند، به همراه داشته است.
 
در پايان اين گزارش توصيفي يادآورد مي شود كه اطلاع از كم و كيف نظرات مخاطبان برنامه هاي راديويي و تلويزيوني ماه مبارك رمضان هميشه از موضوعاتي بوده كه روابط عمومي صداوسيما به شكل ويژه نسبت به آن اقدام مي كند تا پس از تجزيه و تحليل در اختيار مديران و برنامه سازان قرار دهد.
 
آنچه كه در اين گزارش ارائه شد، بررسي توصيفي و اجمالي از نظرات تماس گيرندگان نسبت به برخي از برنامه هاي راديويي و تلويزيوني ماه رمضان بود كه گزارش كامل آن در روزهاي آينده در اختيار مديران و برنامه سازان قرار مي گيرد و اميدواريم كه نتايج مهم آن را نيز در اختيار رسانه ها قرار دهيم تا با انتشار آن، هم مردم را نسبت به چگونگي انعكاس نظراتشان آگاه كرده باشيم و هم اينكه از مردم بخواهيم بيشتر با امور مخاطبان روابط ‌عمومي صدا و سيما تماس بگيرند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *