چرا بازی‌های هفته هفدهم و جام حذفی نباید دوباره لغو شود؟

16:42 - 26 آذر 1398
کد خبر: ۵۷۷۹۲۰
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
تعویق دوباره بازی‌های هفته هفدهم و جام حذفی یک ریسک و اشتباه بزرگ به خاطر شلوغی تقویم فوتبال ایران خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، اختلاف باشگاه‌های لیگ برتر با تیم فوتبال المپیک شرایطی را به وجود آورده که مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هیچ راه حل قانع‌کننده و درستی برای آن پیدا نکرده‌اند. اعضای تیم امید قرار است امروز برای برپایی یک اردو ۲۰ روزه راهی کشور قطر شوند و اعضای کادر فنی تاکید کرده‌اند تحت هر شرایطی باید تمام بازیکنان خود را در این اردو برای انجام کار‌های تاکتیکی به همراه داشته باشند.

در طرف مقابل برنامه فشرده بازی‌های هفته شانزدهم، بازی‌های عقب افتاده از هفته یازدهم و دوازدهم و البته جام حذفی شرایطی را به وجود آورده که باشگاه‌ها قبول نکنند بدون استفاده از بازیکنان اصلی خود به مصاف رقبا بروند. به همین دلیل باشگاهی مثل سپاهان درخواست لغو مسابقه خود با استقلال در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی را به سازمان لیگ ارائه داده و اگر مسئولان فوتبال ایران با این درخواست موافقت کنند چاره‌ای ندارند جز اینکه سایر مسابقات جام حذفی را هم لغو کنند.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال البته روز گذشته (دوشنبه) در مصاحبه‌ای به صراحت درباره برنامه فشرده مسابقات لیگ و تاثیر ناخواسته برخی اتفاقات و آلودگی هوا روی مسابقات حرف زد و تاکید کرد که هیچ راهی برای لغو مسابقات لیگ و جام حذفی وجود ندارد. بررسی برنامه مسابقات تیم ملی و لیگ برتر در نیم فصل دوم به خوبی این مسئله را به همه نشان می‌دهد.

با این حال از سازمان لیگ خبر می‌رسد، مدیران کمیته مسابقات با برنامه‌ریزی فعلی در نظر دارند مسابقات لیگ را بعد از تعطیلات از تاریخ دهم یا یازدهم بهمن‌ شروع کنند. به این ترتیب به احتمال بسیار زیاد هفته هفدهم در این تاریخ‌ها برگزار می‌شود. نکته مهم‌تر، اما این است که تاریخ در نظر گرفته شده برای پایان لیگ برتر در بازه زمانی ۲۹ اردیبهشت ۹۹ تا اول خرداد در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب در بازه زمانی ۱۱۰ روزه، سازمان لیگ چاره‌ای ندارد که ۱۴ هفته باقی مانده از مسابقات لیگ برتر را برگزار کند. این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که از چند هفته دیگر تیم‌های استقلال و شهرخودرو درگیر مسابقات پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا می‌شوند و بعد با شروع مسابقات گروهی پرسپولیس و سپاهان هم وارد این رقابت‌ها می‌شوند. پس از آن برنامه برگزاری مسابقات نیمه نهایی و فینال جام حذفی را هم باید به این تقویم اضافه کنیم.

مشکل البته به همینجا ختم نمی‌شود. سازمان لیگ محدودیت‌هایی برای برگزاری مسابقات در ایام مختلف و مناسبت‌ها هم دارد. همچنین طبق برنامه‌ای که سازمان تیم‌های ملی به سازمان لیگ ارائه داده، اردوی آماده‌سازی تیم ملی بزرگسالان برای بازی با هنگ‌کنگ و کامبوج قرار است از ۲۶ اسفند امسال تا ۱۴ فروردین آغاز شود و عملا لیگ باز هم با تعطیلی روبرو می‌شود و بازی بسیاری از دوباره لغو می‌شود.

نکته قابل توجه اینجاست که دو بازی آخر تیم ملی با بحرین و عراق هم در تاریخ ۱۵ و ۲۰ خرداد سال آینده برگزار می‌شود و شرایط حساست تیم ملی ایران در جدول و اهمیت این بازی‌ها فدراسیون و سازمان لیگ را مجبور کرده برنامه شروع اردوی تیم ملی را اول خرداد ۹۹ در نظر بگیرند. پس لیگ حتما و تحت هر شرایطی باید تا ۲۹ اردیبهشت به پایان برسد.

به این ترتیب اگر تعطیلی لیگ برای بازی تیم ملی با هنگ‌کنگ و کامبوج را هم در نظر بگیریم باید گفت که مدیران سازمان لیگ برای برگزاری بازی‌های لیگ و حذفی و لیگ قهرمانان آسیا، تنها حدود ۹۳ روز مهلت دارند که یک برنامه کاملا فشرده و سخت برای باشگاه‌ها خواهد بود.

به این ترتیب تعویق دوباره بازی‌های هفته هفدهم و جام حذفی یک ریسک و اشتباه بزرگ به خاطر شلوغی تقویم فوتبال ایران خواهد بود. این شرایط عملا فضایی را به وجود می‌آورد که فدراسیون ناچار شود از بین تیم امید و باشگاه‌ها اولویت را به تیم امید بدهد. اگر مدیران نخواهند اشتباه تعطیلی دوباره بازی‌های لیگ را به جان بخرند، پس قطعا تصمیم می‌گیرند با متوسل شدن به زور، باشگاه‌ها را مجاب به همکاری با تیم امید و بازی بدون بازیکنان ملی‌پوش خود کنند. موضوعی که خود به تنهایی می‌تواند موج جدیدی از حواشی را برای فوتبال کشور به همراه داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *