آرامش قبل از طوفان در هتل کوبورگ

15:10 - 08 تير 1394
کد خبر: ۵۷۳۰۵
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته ای در روزی که وزرای امور خارجه سه کشور ایران،فرانسه و انگلیس در محل مذاکرات حضور ندارند عملا نشاط رسانه ای دو روز قبل را ندارند.

به گزارش خبرنگار اعزامی به وین، خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته ای در روزی که وزرای امور خارجه سه کشور ایران،فرانسه و انگلیس در محل مذاکرات حضور ندارند عملا نشاط رسانه ای دو روز قبل را ندارند! اگرچه جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به دلیل ضعف جسمانی ناشی از شکستگی پای خود همچنان در وین به سر برده و در انتظار بازگشت محمد جواد ظریف از ایران است، اما از شدت هیجان ناشی از حضور همزمان وزرای امور خارجه اعضای 1+5 در وین تا حد زیادی کاسته شده است. بازگشت سه باره یوکیو آمانو به محل مذاکرت هسته ای در وین مهم ترین خبری است که امروز سه شنبه مورد توجه خبرنگاران قرار گرفته است.

رفت و آمدهای مکرر آمانو،سوژه اصلی سوال خبرنگاران

رفت و آمدهای مکرر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هسته ای که در ادوار قبلی مذاکرات مسبوق به سابقه نبوده است، به سوال و دغدغه ای مهم در نزد خبرنگاران و تحلیلگران حاضر در وین تبدیل شده است. آمانو کماکان از پاسخ دهی به سوالات خبرنگاران در خصوص اهداف و انگیزه های حضور خود در هتل کوبورگ اجتناب ورزیده است اما منابع آگاه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی میزان به وین اعلام کرده اند که چانه زنی مشترک با اعضای 1+5 در خصوص مواضع آژانس در مواردی مانند بازرسی ها، ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای و مکانیزم نظارتی دقیق آژانس ، تا کنون سه بار آمانو را به محل مذاکرات هسته ای کشانده است. به نظر می رسد این نقش آفرینی در روزهای آتی نیز تکرار شود .

آرامش قبل از طوفان در کوبورگ

اگرچه محیط ظاهری مذاکرات به دلیل کاهش رفت و آمدهای دیپلماتیک آرام نیز به نظر می رسد، اما خبرنگاران خود را برای روزهای پرکار و سخت آتی آماده می کنند. اظهارات موگرینی مبنی بر لزوم مبنا قرار گرفتن بیانیه لوزان در توافق نهایی و همچنین بیان تحلیلها و گزارشهایی در خصوص تلاش برای مبنا قرار دادن دوباره این بیانیه ، در عین اصلاح برخی از موارد آن، سبب ایجاد ابهاماتی در ذهن رصد گران مذاکرات هسته یا ایران و اعضای 1+5 شده است. با این حال محرز است که با بازگشت وزرای امور خارجه ایران و دیگر اعضای 1+5 از کشورهایشان ، طوفانی رسانه ای و دیپلماتیک در شهر وین در راه خواهد بود. از اکنون بسیاری از خبرنگاران که در روزهای قبلی در محل مذاکرات حضور نداشته اند، خود را از صبح امروز به هتل کوبورگ رسانده اند تا پس از دریافت کارت خبرنگاری مخصوص ورود به محل استقرار خبرنگاران و ....، برای حضوری فعالانه در روز سه شنبه و روزهای آتی آماده شوند.

در عین حال تمدید سه روزه یا بیشتر مذاکرات نیز همچنان اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. یک منابع آگاه مستقر در وین در گفت و گو با خبرنگار میزان اعلام کرد که در صورت حل و فصل اختلافات موجود،صرفا شاهد اعلام توافق خواهیم بود و در این خصوص امضایی صورت نخواهد گرفت. با این حال به نظر می رسد اصرار لوران فابیوس و جان کری بر مواضع سلبی خود در خصوص موضوعات حساس بازرسی های نظامی و رفع تحریمها، همچنان به اصلی ترین موانع در رسیدن به توافق نهایی تبدیل شده است.

ادامه نشستهای معاونین و کارشناسی در سکوت خبری

در عین خروج وزرای امور خارجه ایران و برخی دیگر از کشورها از محل مذاکرات هسته ای، نشست کارشناسان و معاونین در هتل کوبورگ وین ادامه دارد.آقایان سید عباس عرراقچی و مجید تخت روانچی به مذاکرات خود با هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه می دهند. همچنین نشستهای کارشناسی نیز میان طرف ایرانی و نمایندگان 1+5 در حال برگزاری است.

در فضای خبری موجود، کلید واژه "اراده سیاسی" بیش از هر کلید واژه دیگری مورد توجه طرفین قرار گرفته است. در حال حاضر، هر یک از طرفهای مذاکره کننده رسیدنن به توافق نهایی را مرهون و معلول وجود اراده سیاسی واقعی در طرف مقابل می دانند.این در حالیست که جمهوی اسلامی ایران نهایت انعطاف لازم را در این خصوص صورت داده است. از این رو رسیدن یا عدم رسیدن به توافق نهایی درگروی تصمیم واقعی و اراده سایسی طرف مقابل یعنی اعضای 1+5 و در راس آنها آمریکا می باشد.

بازی "مقصر سازی "خبرنگاران غربی در وین

بازی مقصر سازی ایران در قبال شکست مذاکرات طی ساعات اخیر از سوی رسانه های غربی کلید خورده است. در این میان رویترز به نقل از دیپلماتهای غربی موضوع مخالفت ایران با بیانیه لوزان و ....را دستمایه ای برای شکست مذاکرات قرار داده است. این بازی تبلیغاتی تاکنون نیز وجود داشته و در ساعات و روزهای آتی به نقطه اوج خود خواهد رسید. این در حالیست که گذار از بیانیه لوزان،برای نخستین بار از سوی طرف آمریکایی و اروپایی صورت گرفت و از سوی دیگر، با توجه به عدم امضای بیانیه لوزان و تاکید ایران بر یک مرحله ای بودن توافق، امکان بالقوه تغییر در برخی مفاد بیانیه لوزان سنجیده شده است.

زمزمه ای که خبرنگاران را سردرگم ساخت

انتشار برخی اخبار غیر رسمی در خصوص امکان تغییر محل مذاکرات هسته ای از وین به ژنو یا لوزان، منجر به ایجاد جو سنگینی در میان خبرنگاران مستقر در مقابل هتل کوبورگ شده است. با این حال منابع رسمی اعلام کرده اند که تاکنون بحثی در خصوص تغییر محل مذاکرات میان طرفهای مذاکره کننده صورت نگرفته است. اگرچه این خبر به صورت کلی تکذیب شده است، اما عدم تکذیب محکم و قطعی آن از سوی منابع رسمی گمانه زنی هایی را در این خصوص ایجاد کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *