تقویت تحصیلات تکمیلی مبتنی بر آخرین دستاورد‌های دانش بشری در دستورکار دانشگاه آزاد است

14:32 - 20 اسفند 1397
کد خبر: ۵۰۱۸۴۹
دسته بندی: جامعه ، عمومی
همایش هم‌اندیشی کمیته‌های برنامه‌ریزی فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر رهایی معاون علوم فنی مهندسی و کشاورزی برگزار شد.

به گزارش گروه جامعه ، همایش هم‌اندیشی کمیته‌های برنامه‌ریزی، فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علیرضا رهایی معاون علوم فنی مهندسی و کشاورزی و اعضای کمیته‌های برنامه‌ریزی رشته‌های برق، کامپیوتر، عمران، معدن، صنایع، مکانیک و مواد، مهندسی شیمی، پلیمر و نساجی و معماری و شهرسازی برگزار شد.

رهایی در این همایش ضمن ترسیم چشم‌انداز و مأموریت حوزه برنامه‌ریزی فنی و مهندسی، مشخصه‌های دانشگاه‌ها و برنامه‌های کارآفرین را مطرح و بر توجه به الگوی کارآفرینی و مهارتی در برنامه‌ها تأکید کرد.

وی با اشاره به جهت‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه، خاطرنشان کرد: تدوین برنامه و ارائه برنامه‌های جدید برای جذب دانشجوی بیشتر، تدوین برنامه جدید یا مجموعه‌های بین رشته‌ای متناسب با نیاز‌های جامعه و فعال شدن بازار اشتغال و بازنگری برنامه‌های موجود با هدف به‌روز کردن و ملاحظه کارآفرینی، از جمله برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای تحول در حوزه فنی و مهندسی است.

معاون علوم فنی مهندسی و کشاورزی ادامه داد: پیشتازی و مرجعیت در تولید علم و فناوری در حوزه دانش فنی و مهندسی در منطقه و جهان اسلام، چشم‌انداز برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

رهایی با بیان اینکه این اهداف با تمرکز بر شاخص‌های مهمی محقق خواهد شد، گفت: توجه به رویکرد سیستمی و تعیین نقش همه ذینفعان سیستم در قالب حرکت‌های پیوسته، بادوام و گروهی، سازمان نوآور و دولت سیاست‌گذار رشد نوآوری در رویکرد سیستمی، بهره‌مندی از دانش نظام نوآوری و... ازجمله شاخص‌ها برای انجام مأموریت در دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی تأکید کرد: بازنگری متون، محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزه‌ها و ارزش‌های دینی و هویت اسلامی – ایرانی و انقلابی و تقویت دوره‌های تحصیلات تکمیلی با بهره‌گیری از آخرین دستاورد‌های دانش بشری با اولویت نیاز بازار کار در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

معاون علوم فنی مهندسی و کشاورزی در ادامه مشخصه‌های دانشگاه‌های برتر، توجه به الگوی دانشگاه‌های کارآفرین، ارزیابی کارآیی مجموعه‌های درسی، همراه شدن آموزش با تحقیقات، بازنگری برنامه با حداکثر انعطاف‌پذیری، تأکید بر دانشگاه‌های روزآمد و جدید، انجام مطالعات تطبیقی با تجمیع دانش‌های تخصصی، یکپارچگی در دروس کارشناسی ارشد و دکتری و... را بیان کرد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های گروه فنی و مهندسی ایجاد مجموعه‌های بین رشته‌ای و کاربردی محور است، گفت: به منظور تقویت آن «کمیته بین رشته‌ای» در گروه فنی و مهندسی ایجا می‌شود، تا به این واسطه روند پیشنهاد، تصویب و ایجاد رشته‌های نوین و بین رشته‌ای تسریع شود.

رهایی افزود: گروه فنی مهندسی با طراحی و اجرای برنامه‌ها و اقدامات مناسب به عنوان الگوی سایر گروه‌ها خواهد بود و یک همایش تخصصی برای این گروه به پیشنهاد مدیر کل برنامه‌ریزی دانشگاه در خرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود که در طی آن از تمام صنایع مرتبط، سازمان‌ها، انجمن‌ها، و صاحب نظران جهت تبادل نظر و آسیب شناسی معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان و بازنگری متون درسی، دعوت بعمل خواهد آمد.

در ادامه این همایش، دکتر رحمتی مدیرکل برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه برنامه‌ریزی را مهم‌ترین اتاق فکر دانشگاه نامید که منشاء تغییر و تحول در راستای اهداف عالی دانشگاه است و توسط کمیته‌های تخصصی ۳۳ گانه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات و معضلات موجود و به‌روز نبودن محتوای برنامه‌های درسی، به اهمیت و جایگاه رشته‌های فنی و مهندسی به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه و پیشرفت کشور‌ها تاکید کرد و گفت: باید به الگو‌های موفق تعدادی از کشور‌های توسعه یافته و شناسایی و بومی سازی الگو‌های موفق دانشگاه‌های برند دنیا توجه ویژه شده و بررسی، تحلیل و بهره برداری از تجربیات موفق آنان در راستای نیاز کشور صورت گیرد.

رحمتی افزود: تاکنون بکارگیری روسای گروه‌ها و کمیته‌های برنامه‌ریزی آموزشی و درسی در کمیسیون‌های هیات ممیزه، و کمیته‌های آزمون‌ها، کمک بسزایی در پیشبرد اهداف آموزشی دانشگاه کرده است، و اکنون با فعال شدن کمیته‌های تخصصی، انجام ماموریت‌های این حوزه از جمله بازنگری، تغییر و تدوین برنامه‌های درسی دانشگاه با نگرش مهارت‌محوری، مسئله‌محوری، حل مشکلات جامعه و افزایش جذب دانشجوی جدید، دنبال خواهد شد.

همچنین علمایی رئیس گروه برنامه‌ریزی فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی شرح وظایف و مأموریت این گروه را به اعضای کمیته‌ها ارائه کرد و به تشریح نقشه راه پیشنهادی پرداخت. سپس مسئولان و اعضای کمیته‌های برنامه‌ریزی با بیان نقطه نظرات خود به آسیب‌شناسی و مشکلات اجرایی و ارائه راهکار‌ها اشاره کردند.

در ادامه همایش، اعضای کمیته‌ها به بیان نقطه نظرات خود از قبیل: فراگیری روش‌های جدید آموزش در دانشگاه، ضرورت تاسیس رشته‌های جدید بر اساس نیاز کشور، بالانس عرضه و تقاضا جهت پاسخ به نیاز جامعه و پرهیز از بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه، مهارت آموزی اساتید فاقد دانش حرفه‌ای و استاندارد، مصوب کردن دروس امتحانات جامع به طور یکپارچه، بررسی اختلاف سطح علمی و آموزشی واحدها، سازوکار تجمیع اطلاعات و سامانه‌ها جهت امکان برنامه‌ریزی صحیح در آینده، و جایگزینی الزام ارائه مقاله ISI دانشجویان دکتری با حرفه‌های خاص، پرداختند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *