تشدید ناآرامی‌های کالدونیا در آستانه سفر مکرون

12:28 - 02 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۶۷۱
تشدید ناآرامی‌های کالدونیا در آستانه سفر مکرون
اعتراض‌ها به تغییر در قانون انتخابات در کالدونیای جدید در پی اعلام سفر رئیس‌جمهور فرانسه و هیئت همراه تشدید شد.

خبرگزاری میزان – کالدونیای جدید که بدترین ناآرامی‌های چهار دهه اخیر خود را تجربه می‌کند، در آستانه سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با دور جدیدی از تنش‌ها مواجه شده است.

به گزارش رویترز، تصویب قانون تغییر در مقررات انتخابات کالدونیای جدید در هفته گذشته، این سرزمین با موجی از اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها مواجه شد که به کشته شدن شش نفر منجر شد.

معترضان می‌گویند که این تغییر سبب کمرنگ شدن سهم کاناک‌ها (مردمان بومی کالدونیای جدید که ۴۰ درصد سهم این مستعمره فراسرزمینی فرانسه را تشکیل می‌دهند) می‌شود.

در عین حال، مقام‌های کالدونیای جدید اعلام کردند که بلافاصله پس از اعلام خبر سفر مکرون به این سرزمین، حمله سایبری بزرگی با هدف غیرقابل دسترس کردن خدمات اینترنتی انجام شد.

یک مقام کالدونیای جدید در کنفرانس خبری گفت که منشا حمله یاد شده مشخص نیست.

کمیسیون عالی فرانسه اعلام کرد که مکرون همراه وزیران دفاع و کشور برای انجام مذاکرات روز پنجشنبه به کالدونیای جدید می‌روند؛ از این رو حدود ۱۰۰ نفر از اعضای گروه واکنش تاکتیکی در کالدونیای جدید مستقر شدند.

منابع فرانسوی می‌گویند که مکرون قرار است با مقام‌های کالدونیای جدید دیدار و درباره سیاست بازسازی جزیره رایزنی کند.

براساس گزارش‌ها، بیش از هزار نیروی کمکی امنیتی از فرانسه در کالدونیا مستقر هستند؛ تقریبا ۲۸۰ نفر از معترضان در هفته گذشته دستگیر شدند.

حزب متبوع رئیس دولت کالدونیای جدید از پاریس خواست تا تغییر در قوانین انتخاباتی این کشور را لغو کند.

سازمان‌دهندگان اعتراض‌ها در آستانه سفر مکرون از معترضان خواستند تا مخالفت خود را با تغییر در قانون انتخابات را با با پرچم‌ها و بنر‌ها نمایش دهند.

فرانسه در سال ۱۸۵۳ کالدونیای جدید را ضمیمه خود کرد و در سال ۱۹۴۶ به این مستعمره وضعیت قلمرو فرادریایی داد؛ کالدونیای جدید رتبه ۳ معدنکاری نیکل در جهان را دارد؛ با وجود این از هر ۵ نفر یک نفر در کالدونیای جدید زیر خط فقر زندگی می‌کند.

این جزیره بیش از ۱۶ هزار کیلومتر از سرزمین اصلی فرانسه و حدود هزار و ۵۰۰ کیلومتر از استرالیا فاصله دارد.

بیش از ۱۰۰ گردشگر خارجی روز سه‌شنبه از کالدونیای جدید تخلیه شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *