رئیس کل دادگستری لرستان: از فناوری‌های نوین قضایی در رسیدگی‌ها استفاده شود

9:47 - 29 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۸۲۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری لرستان: از فناوری‌های نوین قضایی در رسیدگی‌ها استفاده شود
رئیس کل دادگستری استان لرستان بر لزوم استفاده حداکثری قضات از فناوری‌های نوین قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده‌های قضایی تاکید کرد.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری در راس هیئتی متشکل از دادستان مرکز استان، رئیس حفاظت اطلاعات، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی، معاون مالی و پشتیبانی و سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان لرستان از حوزه قضایی شهرستان درود بازدید کرد.

وی در جمع قضات این شهرستان ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار کرد: از زحمات و تلاش‌های همکاران قضایی و اداری شهرستان درود در سال گذشته تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم در سال جاری نیز با همان تلاش جهادی و برنامه‌ریزی درست اقدامات خوبی را برای مردم رقم بزنیم.

سفرهای استانی برای شنیدن مطالبات همکاران قضایی انجام می‌شود

رئیس کل دادگستری استان لرستان افزود: هدف از سفر به شهرستان درود که چهارمین سفر از زمان حضور بنده در استان است، شنیدن صحبت‌ها، مطالب و دغدغه‌های همکاران است تا بتوانیم در اجرای برنامه عملیاتی به آن‌ها توجه کرده و برای رفع این مشکلات و دغدغه‌ها اقدام کنیم.

وی با اشاره به ابلاغ سند جدید و به‌روز شده تحول و تعالی قضایی از سوی ریاست قوه قضاییه در ابتدای سال جاری، بیان کرد: سند تحول همان ماموریت‌های قوه قضاییه است که از چهار فصل تشکیل شده و مهمترین فصل آن فصل دوم است. در این فصل ۷ مأموریت برای دادگستری تعریف شده که همان ماموریت‌های قوه فضاییه بوده و راهکار‌های ذیل آن باید عملیاتی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری تصریح کرد: برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۳ در راستای اجرایی شدن سند تحول و دارای ۸ هدف است که بر اساس آن برنامه‌های بلند مدت در سال سوم سند تحول دوم و برنامه‌های میان مدت در سال دوم اجرای سند و برنامه‌های کوتاه مدت باید در سال جاری اجرایی شوند.

لزوم توجه قضات و مسئولان قضایی به اجرای اهداف سند تحول و تعالی قوه قضاییه

وی ضمن تاکید بر اینکه برنامه عملیاتی باید در دستور کار مدیران قضایی و همه قضات استان قرار گیرد، عنوان کرد: برنامه عملیاتی به برنامه‌های کوتاه مدت سند تحول می‌پردازد و برای اینکه اهداف آن به درستی اجرا شود مسئولیت نظارت بر حسن انجام این اهداف را به معاونین دادگستری واگذار کرده‌ایم.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی در بردارنده شاخص‌های ۲۵ گانه‌ای است که دادگستری استان و حوزه‌های قضایی و همچنین قضات بر پایه آن ارزیابی خواهند شد، تاکید کرد: شاخص‌های ۲۵ گانه باید در دادگستری استان محقق شده و ارتقا داده شوند و همچنین باید در دستور کار تمام مدیران قضایی و قضات استان قرار گیرد.

از فناوری‌های نوین قضایی در رسیدگی‌ها استفاده شود

وی یادآور شد: بر اساس برنامه عملیاتی باید در دادگستری‌ها کمیته رفع اطاله دادرسی تشکیل شده و پرونده‌های معوق و مسن در این کمیته‌ها مطرح و تعیین تکلیف شوند. همچنین باید از سامانه‌های هوشمند قوه قضاییه برای یک دادرسی عادلانه، بهینه و تسهیل در امر رسیدگی استفاده حداکثری شود.

وی با توجه به هزینه کاغذ و نیز لزوم حفاظت از محیط زیست توجه به رسیدگی به پرونده‌ها بدون کاغذ را ضروری دانست و افزود: تا جایی که ممکن است با لحاظ جرم و مجازات و شخصیت مجرم و تاثیر در اصلاح وی با لحاظ آسیب‌های وارده به خانواده وی و کاهش جمعیت کیفری از مجازات‌های جایگزین حبس و دیگر ارفاقات قانونی استفاده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری ضمن تاکید بر تلاش در راستای افزایش ابلاغ الکترونیک، خاطرنشان کرد: کاهش نرخ گردش پرونده‌ها باید در دستور کار قرار گرفته و پرونده‌ها باید با دقت در مسیر درست رسیدگی قرار گیرند.

وی توجه و تاکید بر آمار را نه از باب مسئله آمارگرایی بلکه به خاطر مسئله تضیع حق‌الناس دانست و افزود: باید در انتخاب کارشناسان رسمی، از امکان انتخاب کارشناس با قرعه کشی استفاده کرد تا از بروز شائبه جلوگیری شود.

تلاش برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی

رئیس کل دادگستری در ادامه خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا می‌توانیم ورودی پرونده به دادگستری را کاهش دهیم که یکی از این راه‌ها استفاده از ظرفیت قانونی بعضی از دستگاه‌ها مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای است که عمل کردن آن‌ها به وظایفشان از ورود پرونده به دادگستری جلوگیری می‌کند. عمل نکردن این دستگاه‌ها به تکالیف قانونی خود در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، تخریب و تعرض به منابع طبیعی و ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ترک فعل بوده و باید با آن برخورد شود.

وی تاکید کرد: در راستای کاهش ورودی پرونده به دادگستری باید پرونده تصادفات به شورای حل اختلاف ارجاع شوند که هم موجب افزایش سازش و هم کاهش ورودی به دادگستری و هم رضایتمندی اصحاب دعوی و مراجعین را فراهم می‌آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری بر تبدیل شعب نامتعارف به متعارف تاکید کرد و افزود: امروزه گواهی سوء پیشینه در دادگستری استان در کمتر از ۵ ساعت صادر می‌شود.

وی همچنین توجه به دادرسی آنلاین و الکترونیک را ضروری دانست و تصریح کرد: این موارد سبب کاهش تردد مراجعین به دادگستری و همچنین عدم انتقال زندانیان به دادگاه شده و از آسیب‌های مرتبط با آن می‌کاهد.

فلسفه قرارهای بازداشت در دسترس بودن متهم است نه تنبیه متهم

رئیس کل دادگستری استان ضمن تاکید بر نظارت جدی دادستان‌ها بر قرار‌های منتهی به بازداشت، ابراز کرد: سال گذشته ۲۴ درصد کاهش ورودی زندان به واسطه نظارت بر قرار‌های منتهی به بازداشت داشته‌ایم و فلسفه قرار‌های بازداشت در دسترس بودن متهم است نه تنبیه متهم که باید به این موضوع توجه ویژه داشت.

وی ضمن اشاره به اینکه آگهی‌ها و مزایده‌ها الزاماً باید به صورت الکترونیک انجام شود، بیان کرد: نگاه ما به قضات و کارکنان دادگستری استان نگاه صیانتی است چرا که قضات و کارکنان، سرمایه‌های ما هستند که به مردم خدمت خالصانه می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهواری با اشاره به این که خروجی سند تحول و برنامه عملیاتی رضایتمندی ارباب رجوع است، افزود: باید با مراجعین با اخلاق کریمانه برخورد کرده و با صبر و حوصله صحبت‌های آن‌ها را گوش دهیم و آن‌ها را اقناع کنیم.

رئیس کل دادگستری لرستان با امام جمعه دورود دیدار کرد

رئیس کل دادگستری استان لرستان در ادامه سفر خود به شهرستان دورود و در دیدار با امام جمعه این شهرستان، هدف از این سفر را پیگیری اجرای سند تحول و تبیین برنامه عملیاتی برای همکاران در راستای شناخت بهتر آن‌ها از سند تحول و برنامه عملیاتی دانست و افزود: اجرای سند تحول و برنامه عملیاتی منجر می‌شود که اقدامات و خدمات بهتری را با سرعت بیشتر به مردم ارائه دهیم.

رئیس کل دادگستری لرستان: قضات از فناوری‌های نوین قضایی در رسیدگی‌ها استفاده کنند

وی با اشاره به اینکه مجموعه دادگستری شهرستان دورود در سال ۱۴۰۲ اقدامات و پیشرفت‌های خوبی داشته است و توانسته علاوه بر پرونده‌های وارده در سال ۱۴۰۲ بخشی از پرونده‌های سال‌های قبل را نیز رسیدگی و مختومه کند، بیان کرد: در بحث استفاده از فناوری‌های نوین و پیشرفته در دادگستری شهرستان اتفاقات بسیار خوبی افتاده است که از زحمات رئیس دادگستری، دادستان و همچنین همکاران مجموعه قضایی این شهرستان کمال تقدیر و تشکر را داریم و انشاالله در سال جاری نیز با همت جهادی بتوانیم خدمات بهتری به مردم شهرستان ارائه دهیم.

حمایت‌ ائمه جمعه از دستگاه قضا می‌تواند در تحقق اهداف قوه قضاییه موثر باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری نقش امام جمعه را در شهرستان نقشی پدرانه دانست و افزود: حمایت‌های امام جمعه از دستگاه قضا می‌تواند در تحقق اهداف قوه قضاییه و دادگستری شهرستان بسیار مفید و موثر باشد و امیدواریم امام جمعه این شهرستان همچون سابق از مجموعه قضایی شهرستان حمایت کند.

وی گفت: حمایت و پیوند امام جمعه و دادگستری شهرستان به نفع مردم بوده و می‌تواند در نقش تظلم‌خواهی دادگستری و همچنین کمک به مردم بسیار مفید و موثر باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *