رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
دانستنی‌های حقوقی

نرخ روز سکه مبنای پرداخت مهریه

15:19 - 29 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۶۶۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
نرخ روز سکه مبنای پرداخت مهریه
نرخ روز سکه در زمان اجرای حکم برای پرداخته مهریه محاسبه می‌شود.

خبرگزاری میزان- نرخ روز سکه در زمان اجرای حکم برای پرداخته مهریه محاسبه می‌شود و محکوم علیه ظرف ۱۰ روز فرصت دارد پرداخت و یا ترتیب پرداخت را مشخص کند.

پاسخ مخاطبان وکیل آنلاین در خصوص نحوه پرداخت سکه بهار آزادی به عنوان مهریه به شرح ذیل می باشد: 

با سلام. محاسبه مهریه زن بعد از فوت شوهر مطابق ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، سال فوت شوهر شاخص محاسبه مهریه (سکه) می‌باشد.
یعنی زن مهریه اش رو میخواد از ماترک متوفی بگیره (مالک نیباشد) و مهریه اش سکه هست آیا این سکه‌ها طبق ماده فوق باید طبق سال وفات شوهرش ارزش ریالیش محاسبه بشه یا تاریخ مطالبه و یا به روز؟

پاسخ وکیل آنلاین: نرخ روز سکه در زمان اجرای حکم برای پرداخته مهریه محاسبه می‌شود و محکوم علیه ظرف ۱۰ روز فرصت دارد پرداخت و یا ترتیب پرداخت را مشخص کند.

از همین روی مطابق ماده ۳۴ قانون اجرا احکام مدنی، همین‌که اجراییه به محکوم‌علیه ابلاغ شد محکوم‌علیه مکلف است ظرف ده روز مفاد آن را به‌موقع اجرا بگذارد یا به‌ترتیبی برای پرداخت محکوم‌به بدهد یا مالی معرفی کند که اجرای حکم و استیفاء محکوم‌به از آن میسر باشد و در صورتی که خود را قادر به اجرای مفاد اجراییه نداند باید ظرف مهلت مزبور جامع دارائی خود را به قسمت اجرا تسلیم کند و اگر مالی ندارد صریحاً اعلام نماید؛ و در صورت عدم پرداخت، محکوم له (زوجه) میتواند اموال از محکوم علیه معرفی و توقیف کند. چه اینکه مطابق ماده ۱ قانون نحوه اجرا محکومیت‌های مالی، هرکس به موجب حکم دادگاه به دادن هر نوع مالی به دیگری محکوم شود و از اجرای حکم خودداری کند، هرگاه محکومٌ‌به عین معین باشد آن مال اخذ و به محکومٌ له تسلیم می‌شود و در صورتی که ردّ عین ممکن نباشد یا محکومٌ‌به عین معین نباشد، اموال محکومٌ‌علیه با رعایت مستثنیات دین و مطابق قانون اجرای احکام مدنی و سایر مقررات مربوط، توقیف و از محل آن حسب مورد محکومٌ به یا مثل یا قیمت آن استیفاء می‌شود.

یاسر آل غالب/ وکیل دادگستری

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *