راهکار سند تحول برای استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله

9:38 - 03 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۳۱۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
راهکار سند تحول برای استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله
توسعه امکان استعلام برخط قضات از پایگاه‌های اطلاعاتی حاکمیتی مانند: مکان‌یابی مخابراتی، اطلاعات بانکی، تصاویر دستگاه‌های خودپرداز، مراکز درمانی و ترددهای شهری راهکار سند تحول برای استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله است.

خبرگزاری میزان - براساس سند جدید تحول و تعالی قوه قضاییه، «غیرمتقن بودن برخی آرا و تصمیمات قضایی»، «اطاله در فرآیند دادرسی» و «اجرای ناقص و دیرهنگام برخی از احکام» سه چالش یا مانعی است که در مسیر تحقق مأموریت اول قوه قضاییه در زمینه «رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات»، قرار دارد.

پنج عامل: «تعارض، ابهام و نقص قوانین و مقررات»، «نقص در زمینه‌های مؤثر برای صدور آرا و تصمیمات متقن»، «خطای برخی از نظرات کارشناسی»، «استفاده حداقلی از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله» و «روزآمدنبودن بخش‌هایی از نظام و فرآیند‌های دادرسی متناسب با قضای اسلامی» علت‌هایی‌ست که در سند تحول برای وجود مشکل «غیرمتقن بودن آراء و تصمیمات قضایی» شناسایی شده است.

راه‌حل رفع مشکل استفاده حداقلی از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله در سند تحول

سند تحول قضایی برای رفع مشکل استفاده حداقلی از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله به عنوان یکی از علت‌های ایجاد مانع غیرمتقن بودن برخی آراء و تصمیمات قضایی، راهبرد «دسترسی برخط به پایگاه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی و ضابطان» را در نظر گرفته است.

راه‌حل اجرایی این راهبرد: توسعه امکان استعلام برخط قضات از پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی از قبیل: مکان‌یابی مخابراتی، اطلاعات بانکی، تصاویر دستگاه‌های خودپرداز، مراکز درمانی و تردد‌های شهری است.

متولی اجرای این راهکار، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادستانی کل کشور و دادگستری استان‌ها هستند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *