رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خبر خوب وزیر ورزش برای هواداران استقلال و پرسپولیس

20:08 - 09 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۹۸۷
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
خبر خوب وزیر ورزش برای هواداران استقلال و پرسپولیس
وزیر ورزش و جوانان گفت: پیش از موعد مقرر برای صدور مجوز حرفه‌ای، مشکل مالکیتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را حل خواهیم کرد.

خبرگزاری میزان - کیومرث هاشمی درباره مشکل استقلال و پرسپولیس برای دریافت مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: بخشی از آن که به وزارت ورزش و جوانان مربوط می‌شود بحث مالکیت دو باشگاه است و اعتقاد دارم که وظیفه وزارت ورزش باشگاه‌داری و تیمداری نیست. ما خودمان را جدا می‌کنیم، زیرا عملاً هم نمی‌توانیم کمکی به این دو باشگاه کنیم.

وی افزود: زمانی که می‌گوییم باشگاه برای ماست باید کمک مالی کنیم تا باشگاه‌ها در تامین حداقل‌های خود مشکل نداشته باشند، اما نمی‌توانیم هیچ کمکی کنیم. این دو باشگاه مردمی هستند و ۴۰ میلیون هوادار و علاقمند دارند و نمی‌توان نظرات آن‌ها را نادیده گرفت.

وزیر ورزش و جوانان گفت: قبل از موعد مقرر  (۱۱ فروردین ۱۴۰۳) برای صدور مجوز حرفه‌ای مشکل مالکیتی دو باشگاه حل خواهد شد. طبق نگاه AFC و فیفا وزارت ورزش نباید هیچ تیمی را تحت پوشش بگیرد. نه تنها دنبال حل مشکل یک باشگاه هستیم، بلکه نگاه‌مان این است که هیچ تیمی نباید تحت پوشش وزارت ورزش باشد. 

وی تصریح کرد: دغدغه‌هایی داریم و نشست‌هایی را برگزار کرده‌ایم. هر دو تیم ورزشگاه آزادی را معرفی کرده‌اند و اگر نیاز به حمایت و کمک باشد، کمک خواهیم کرد. فردا جلسه‌ای در این رابطه در وزارت ورزش خواهیم داشت. امیدواریم این دو تیم مردمی توسط مردم اداره شوند و در اختیار آن‌ها قرار بگیرند. وقتی مردم بدانند منابع مالی این دو باشگاه تأمین می‌شود، دغدغه‌ای نخواهند داشت. ما هم به اصل کاری خودمان می‌پردازیم.

هاشمی درباره اینکه آیا از نتایج ورزشکاران در بازی‌های آسیایی رضایت داشت یا نه، گفت: نتیجه قابل پیش‌بینی بود، اما راضی نبودم. برای گرفتن مدال در المپیک یا بازی‌های آسیایی پروسه ۸ ساله نیاز است. باید استعداد در فدراسیون‌ها شناسایی و پرورش داده شود و در رده‌های سنی قرار بگیرد و در نهایت تبدیل به قهرمانی ملی شود. زمان نیاز است و یک شبه مدال بدست نمی‌آید. آنچه در بازی‌های آسیایی قابل پیش‌بینی بود اتفاق افتاد، ولی اتفاقات خوبی هم در برخی رشته‌های ورزشی رخ داد که نباید از نگاه ما دور بماند. رشته‌های پینگ‌پنگ، دوچرخه‌سواری و ... مدال گرفتند؛ این‌ها اتفاقات خوبی بود.

وی در مورد عدم نتیجه‌گیری تیم فوتبال امید خاطرنشان کرد: اینکه فکر کنیم با دو سال می‌توان تیم امید خوب داشت، درست نیست. یکی از اشتباهات ما در فوتبال کشور این بوده که در باد رنکینگ آسیا خوابیده‌ایم. در جلسه کمیته المپیک اشاره می‌کردم بچه‌های تکواندو که قرار بود به بازی‌های المپیک اعزام شوند، رنکینگ اول را در اختیار داشتند، ولی بدترین نتایج را گرفتند. عکس این موضوع را نیز داشته‌ایم. نباید گول این چیز‌ها را بخوریم. این‌ها موضوعات نمادین است از جمله فیفا که رنکینگ اعلام می‌کند.

هاشمی درخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی و حضور جامعه ورزش در این انتخابات گفت: از مردم عزیز ایران خصوصا جامعه ورزش خواهش می‌کنم حضور پررنگی پای صندوق‌های رای داشته باشند. رای هر یک از آن‌ها می‌تواند در تعیین سرنوشت مردم موثر باشد. ما در این راستا اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم و یک صندوق ویژه قهرمانان در ورزشگاه شیرودی در نظر گرفتیم. حضور مردم همیشه در انتخابات موثر بوده است.

وزیر ورزش و جوانان افزود: خیلی از نماینده‌ها هستند که در برنامه‌های خود توجه به ورزش را جزو اولویت‌های خود قرار دادند و این نشان می‌دهد که ورزش جایگاه خود را پیدا کرده است. امیدوار هستیم افرادی که انتخاب می‌شوند در تمامی زمینه‌ها کمک کنند و ناظرین خوبی باشند و این اتفاق باعث خوشحالی ما است. این افراد نمایندگان مردم هستند و هر چقدر پشتوانه رای بیشتری داشته باشند، از قدرت بیشتری بهره‌مند خواهند بود.

هاشمی گفت: مسائل ورزش کشور در مجلس شورای اسلامی، در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی می‌شود و هر اتفاقی که رخ دهد، در آن کمیسیون و کمیته تخصصی در نظر گرفته خواهد شد. نظرات آن‌ها کارشناسی است و یکی از ظرفیت‌های خوب برای ورزش کشور است و الان هم داریم از آن استفاده می‌کنیم. خروجی کمیسیون‌ها در صحن مجلس و تصمیم‌گیری کلان نماینده نقش دارد و امیدوارم حضور پررنگی را پای صندوق‌های انتخابات شاهد باشیم و اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وی درباره انتخابات فدراسیون‌های ورزشی و مسائلی درخصوص اساس‌نامه‌های این فدراسیون‌ها وجود دارد، گفت: یکی از چالش‌های همیشگی که مجموعه ورزش کشور با آن روبرو بوده است، بحث اساس‌نامه‌های فدراسیون‌های ورزشی است. برخی فدراسیون‌ها هستند که شکل صنفی دارند و برخی دیگر فدراسیون‌های پشتیبان هستند و برخی دیگر هم فدراسیون‌های چند رشته‌ای هستند. یک سری دیگر از فدراسیون‌ها رشته‌های المپیکی را شامل می‌شوند. ورزش ما به این بلوغ رسیده است که فدراسیون‌ها دارای اساس‌نامه مستقل باشند.

وزیر ورزش و جوانان گفت: در دیداری که جامعه ورزش با مقام معظم رهبری داشت یکی از مسائلی که مطرح شد، حل مسائل قدیمی ورزش بود و یکی از مسائلی که ما داریم دنبال می‌کنیم، این است که هر فدراسیون اساس‌نامه اختصاصی خود را داشته باشد. با این که شکل اساس‌نامه‌ها ممکن است یکی باشد، اما هر فدراسیون مسائل مستقل خودش را در اساس‌نامه پیش خواهد برد. نزدیک ۷۰ درصد اساس‌نامه شکل مشترکی خواهد داشت و بقیه اساس‌نامه‌ها مسائل اختصاصی و مستقل خود را درنظر خواهد گرفت تا این مشکل هم برطرف شود. تلاش ما بر این است که این اتفاق در سال آینده رقم بخورد و کار را شروع کردیم. در جلسه‌ای که با روسای فدراسیون‌های ورزشی داشتیم، کمیته‌ای را برای هر فدراسیون در نظر گرفتیم تا با همکاری مجموعه‌های دیگر به یک جمع‌بندی خوبی در اساس‌نامه‌ها برسیم.

هاشمی درخصوص حضور پیدا نکردن سرپرست در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی گفت: ما در این زمینه اعلام کردیم که هر کسی که می‌خواهد سرپرست فدراسیون شود، در فرایند انتخابات نقشی نخواهد داشت و به این موضوع ورود نکنید. اتفاق خوبی با این حرکت رقم خورده، این است که با حضور سرپرست در فدراسیون، حضور سیاسیون در کار کمتر می‌شود. معمولا در هر انتخاباتی لابی هست و یک چیز طبیعی است و سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم که کسی که دغدغه ورزش را دارد، بتواند مسیر مشخصی را طی کند. وقتی که ما به جامعه مخاطب آن رشته اعتماد می‌کنیم، به رای آن‌ها احترام می‌گذاریم.

وزیر ورزش و جوانان درمورد ابطال برخی از انتخابات فدراسیون‌ها گفت: ما اعتقاد داریم که فدراسیون‌ها استقلال دارند، اما اگر حس کنیم که اشتباهی دارد صورت می‌گیرد، واحد حقوقی ما کار‌های لازم را پیش خواهد برد. در این موضوع، برخی مشکلات حل شده است و فدراسیون‌ها دارند پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

هاشمی خاطرنشان کرد: مشکلی که در روند برخی انتخابات پیش آمده است، به خاطر ضعف اساس‌نامه بوده و این مسائل بررسی شده است و حق تجدید نظر برای فدراسیون باقی مانده است. فوتبال به نوعی استقلال خودش را دارد و یکی از ایراد‌های فدراسیون جهانی گرفته بود، اساس‌نامه‌ای که به تصویب رسیده بود و مقداری تفاوت در این مورد وجود دارد. بکی از تفاوت‌ها درخصوص اعضای مجمع است که این‌ها قابل حل شدن است و اگر ما بتوانیم دفاعاعیات خوبی در این خصوص داشته باشیم، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. اختلافات، اختلافات خیلی بزرگی نیست، اما باید رایزنی و تلاش کرد.

او در پاسخ به این سوال که کدام رشته ورزشی و فدراسیون را بیشتر دوست دارید؟ گفت: من به واسطه شغل خودم، باید همه فدراسیون‌ها را دوست داشته باشم، اما اینکه باید به چه فدراسیون‌هایی بیشتر توجه شود، باید گفت به رشته‌های مادر و پرمدال باید توجه کرد. در سال منتهی به المپیک، باید به رشته‌های المپیکی مثل کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو توجه شود.

هاشمی درباره میزبانی مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا که هفته گذشته در تهران برگزار شد، گفت: میزبانی یک رشته مادر، یکی از اتفاقات خوبی بود که ما از آن‌ها دفاع می‌کنیم. ما از میزبانی‌هایی که در رشته‌های مختلف برگزار شده بود حمایت و کمک کردیم. سیاست دولت گرفتن میزبانی‌ها است. ما میزبانی‌های تک رشته‌ای می‌توانیم داشته باشیم و همین مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا، باعث شد تا ورزشکاران دختر ما، شرایط خوبی را داشته باشند. این از مزایای میزبانی است و یکی از سیاست‌های قطعی ما این است که بتوانیم میزبانی مسابقات را بگیریم و مقدمات آن را فراهم کنیم.

او درباره مسائل زیرساخت و پروژه‌های ورزشی گفت: از زمانی که ما آمدیم، هیچ پروژه‌ای را کلنگ نزدیم. پروژه‌های نیمه تمام احصا و شناسایی شد و در مجموع ۳۱ استان کشور، حدود ۳ هزار و ۴۲۸ پروژه نیمه‌تمام در گونه‌های مختلف ورزشی داریم. برخی از این پروژه‌ها چندین سال است که هنوز به مساله مشخصی نرسیدند و نگاه دولت این است که پروژه جدیدی شروع نکنیم و پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم. قرار است قبل از طرح آمایش سرزمین هیچ پروژه‌ای آغاز نشود. در طرح آمایش سرزمین دیگر رابطه‌ها نقشی در پروژه‌ها ندارند. در شهری ورزشگاه ۲۵ هزار نفره ساخته شده است، اما هیچ کارایی در آن وجود ندارد و این به خاطر نبود آمایش سرزمین است.

وزیر ورزش و جوانان درخصوص حضور بخش خصوصی در ورزش کشور گفت: در شورای عالی ورزش، رئیس جمهور به حضور بخش خصوصی تاکید داشت. ما می‌توانیم پروژه‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کنیم. اگر دولت روی این پروژه‌ها تمرکز کند، بحث نگهداری و اعتبارات نگهداری آن مطرح می‌شود. می‌توانیم این را به سرمایه‌گذار یا قهرمان ورزشی واگذار کنیم و طبق قراردادی که بسته می‌شود، مدیریت آن پروژه ورزشی با خود آن قهرمان یا سرمایه گذار است و این باعث می‌شود بهره‌وری‌اش بالا برود. این پروژه‌ها باعث می‌شود تا بخش خصوصی هزینه بیشتری و وقت بیشتری برای آن بگذارد.

هاشمی درباره معایب حضور بخش خصوصی در ورزش کشور گفت: الان بالای ۱۰۰ پروژه ورزشی به بخش خصوصی واگذار شده و یکی از معایب حضور بخش خصوصی در ورزش این است که بخش خصوصی در مناطق کم برخوردار هزینه نمی‌کند و گفتیم که دولت در مناطق محروم سرمایه‌گذاری کند تا فشار روی مردم نباشد. به طور کلی نگاه مردم برای ما مهم است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *