چمران: نیمی از بودجه شهرداری به حمل‌ونقل اختصاص داده شده است/ وضعیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در سال آینده بهتر می‌شود

13:22 - 07 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۵۰۷
چمران: نیمی از بودجه شهرداری به حمل‌ونقل اختصاص داده شده است/ وضعیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در سال آینده بهتر می‌شود
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ۱۰ درصد بودجه شهرداری فرهنگیست و نزدیک به نیمی از بودجه به حمل و نقل اختصاص داده شده است.

خبرگزاری میزان _مهدی چمران، امروز ۷ اسفند ۱۴۰۲ در نشست خبری با موضوع تبیین بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران ضمن اشاره به اینکه هفته گذشته بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در شورای شهر مصوب شد، گفت: برنامه امسال شهرداری خصوصیت خاصی دارد که توجه جدی به مسئله مهم شهر تهران است، در شورا موارد اساسی را جدا کردیم و برنامه‌ریزی و بودجه مورد نیاز تامین شد تا به اجرا برسد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد تا برای حمل و نقل شهرک از معضلات است تخصیص یابد و هزینه شود، ادامه داد: نتوانستیم شاهد حضور و تغییر حمل و نقل و ترافیک باشیم، اما طبق برنامه ریزی سال آتی باید شاهد تحولات چشمگیر باشیم. امسال از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه که مورد تایید شورا قرار گرفت، برای حمل و نقل ۱۵ هزار میلیارد به بودجه با منابع و مصارف دیده شد و بودجه به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه نسبت به سال قبل با این افزایش باز هم در ارتباط با مصارف سعی کردیم از هزینه‌های جاری بکاهیم و بر اعتبارات عمرانی بیفزاییم، افزود: ۱۰ درصد بودجه شهرداری فرهنگی است و نزدیک به نیمی از بودجه حدود ۴۸ درصد به حمل و نقل اختصاص دارد، خدمات شهری و محیط زیست نیز ۱۵ درصد است همچنین بودجه ایمنی و مدیریت بحران پنج درصد در نظر گرفته شده و بودجه معماری و شهرسازی از ۳ به ۲ درصد کاهش یافته است.

چمران بیان کرد: بودجه ما ۱۰۰ هزار میلیارد بوده به ۱۵۰ هزار میلیارد افزایش یافته و میزان افزایش مشخص است و اینگونه نیست که بودجه زیاد شده باشد، قیمت‌ها افزایشی بوده است.

 وی توضیح داد: ما ظرفیت بازسازی و نوسازی بسیاری داریم و به همین دلیل عوارض را از میزان حقوق کارمندان کمتر افزایش دادیم، در شهر عوارض پایدار افزایشی نداشته و از ابتدا نیز اینگونه بوده، حتی بعضی سال‌ها عوارض را چاپ و توزیع نکردند چرا که هزینه از درآمد کمتر می‌شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن بیان اینکه یکی از شرکت‌های داخلی تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده است، گفت: تعدادی از اتوبوس‌ها نیز در حال بررسی است و سال آینده وارد ناوگان می‌شود، شهرداری قرارداد‌ها را منعقد و مبالغ را پرداخت کرده است و می‌توان این وعده را داد که سال آینده وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن نیز برنامه‌های بسیاری در نظر گرفته شده و بنیاد و شهرداری برنامه‌های مشترک را اجرا خواهند کرد که در کاهش اجاره بها مؤثر است، اما، چون عملیاتی نشده جزئیات بیشتری را نمی‌توان ارائه کرد.

چمران ضمن اشاره به اینکه حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن هنوز در حد تفاهم‌نامه است و به محض اینکه این تفاهم نامه‌ها به قرارداد تبدیل شود، جزئیاتش اعلام می‌شود، افزود: از خدا می‌خواهیم شهر ارزان اداره شود و تأکید و تلاش ما بر این است که شهر در بخش‌های مختلف ارزان اداره شود و برای مثال در بخش خدمات شهری با پیمانکارانی قرارداد منعقد شود که قیمت‌ها ارزان‌تر تمام شود و امیدواریم تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند تا شهر را برای مردم ارزان‌تر کنیم.

چمران توضیح داد: شهرداری حتی برای اتوبوس برقی قرارداد بسته و عملیاتی شده اما خودروساز اعلام کرده که تا پایان سال آینده اتوبوس‌ها را تحویل می‌دهد، ما حتی اگر قیمت اتوبوس داخلی گران تر باشد ترجیح می دهیم که از تولید داخلی حمایت کنیم. قراردادهایی که در داخل کشور منعقد شد گران تر است و باز هم تأکید می کنیم که از شرکت های داخلی خریداری شود.

وی ضمن بیان اینکه ما اتوبوس خارجی معیوب نداریم و تنها چند دستگاه وارد شده که به صورت آزمایشی در حال فعالیت هستند و شرکت خارجی این تضمین را داده که در صورت وجود مشکل، اتوبوس‌های جایگزین را تأمین کند.افزود: شرکتی که ما در چین با آن قرارداد بسته ایم روزانه ۴۵۰ دستگاه اتوبوس می‌سازد و نه تنها برای ما بلکه برای اروپا و آمریکا نیز اتوبوس تولید می‌کند.

چمران عنوان کرد: قراردادهای تولید واگن نیز منعقد شده و کارسازی ها صورت گرفته و ساخت واگن های مترو در حال انجام است، با پیشنهاد وزارت صمت و اصرار وزیر صمت، تمام اتوبوس های وارداتی از چین برقی خواهند بود و در حوزه برقی‌سازی داخلی نیز تعدادی اتوبوس تا پایان سال آینده تحویل داده خواهد شد. سه شرکت کنار هم قرار خواهند گرفت تا اتوبوس های داخلی ساخته شود.

چمران ضمن اشاره به اینکه محدوده شهر تهران به هیچ وجه بزرگ نشده است، ادامه داد: اگر اسلامشهر، رباط کریم و لواسان را ببینیم، این شهرها بزرگتر می‌شوند و به طرف تهران می آیند و پایتخت را می‌بلعند. این برداشت غلطی است که می گویند تهران بزرگ می شود. در واقع تهران در محدوده خود باقی مانده و کسی حق ندارد یک سانتی متر از این محدوده پیش برود و اگر می‌بینیم در آن سوی بزرگراه آزادگان مرتضی گرد پدید آمده مربوط به شهر تهران نیست و شهرداری تهران نمی‌تواند در امور این بخش دخالت کند، مرتضی گرد دهداری و تشکیلات دارد.

محمد آخوندی نیز در این نشست بیان کرد: ساخت و تعمیرات مترو، خرید اتوبوس و نوسازی آن، خرید تاکسی‌های جدید و نوسازی این ناوگان و برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در بودجه امسال مورد توجه قرار گرفت و  نیمی از بودجه سال ۱۴۰۳ به حمل و نقل اختصاص دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه در حوزه درآمدی همواره بحث درآمد پایدار و ناپایدار وجود داشته است و اصل کار درآمد پایدار حاصل از ارزش افزوده است که نسبت به لایحه پیشنهادی شهرداری ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: سهم هزینه‌ای نسبت به سرمایه‌ای ۳۶ به ۶۴ است و ۶۴ درصد بودجه حاصل تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی است و با توجه به اینکه ناچار به کاهش بودجه به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودیم، بودجه مناطق شهرداری کاهش پیدا نکرد چراکه معتقدیم کار اصلی در مناطق صورت می‌گیرد؛ لذا بودجه مناطق ۵۸ درصد افزایش یافت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در بحث پلیس راهور به واسطه ارتباط با مردم، هزار میلیارد تومان برای ماموریت‌های پلیس راهور تهران بزرگ در بودجه ۱۴۰۳دیده شده است، افزود: درآمد شهر ۷۴ هزار میلیارد تومان را رد کرد و ۱۵ هزار میلیارد تومان هم درآمد نقد داشت. این حساب و درآمد‌ها تا ۱۵ اردبیهشت باید ثبت شود. البته هنوز تا پایان سال مانده و به عدد مورد نظر شورا خواهیم رسید.

افزایش ۱۰ درصدی میزان درآمد پایدار در بودجه سال آینده

آخوندی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۳ نسبت به امسال ۱۰ درصد به میزان درآمد پایدار اضافه شده و قابل وصول است، بیان کرد: ۶۷ هزار میلیار تومان بودجه شهرسازی تقریبا به اندازه عملکرد و درآمد امسال است. در بحث احداث آرامستان نیز مبلغ ۳۰۰میلیارد تومان برای سازمان بهشت زهرا (س) اختصاص پیدا کرده که البته احداث آرامستان باید با تایید شورا باشد.

وی توضیح داد: در بخش تاکسیرانی ۵۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی ناوگان اختصاص دادیم و هزار میلیارد تومان برای خرید ون تخصیص یافته به طوری که هزار میلیارد تومان از بودجه اتوبوسرانی به تاکسیرانی برای بحث فنی و اعتباری اختصاص پیدا کرده، در بحث مترو ۳هزار و ۱۱۰ میلیارو تومان برای تعمیرات اساسی و بهسازی تجهیزات مترو در نظر گرفته شده و همچنین حدود ۱۱هزار و دویست میلیارد تومان نیز برای خرید اتوبوس اختصاص یافته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ضمن بیان اینکه برای خط ۶ مترو ۲هزار و نهصد میلیارد تومان، خط ۷؛ هزار و پانصد میلیارد تومان و خط ۱۰؛ ۲هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است، عنوان کرد: برای تکمیل خطوط ۱،۲،۳و ۴ هم هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده، برای خرید خودروی معلولان ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

املاک واگذار شده توسط شهرداری برای تسویه بدهی‌ها بوده است

آخوندی با تاکید بر اینکه اینکه شورا بر موضوع فروش املاک شهرداری حساسیت دارد، اشاره کرد: همه املاکی که شهرداری واگذار کرده با تایید شورا و با ارزش افزوده بود و برای تسویه بدهی بانکی استفاده شده است. در بحث فروش اموال غیر منقول حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان دیده شده و وام‌ها و اوراق نیز ۱۴ همت دیده شده است. در بحث آسفالت ۵هزار ۹۰۰میلیارد تومان بودجه برای سال آینده در نظر گرفته شد. در موضوع احداث تقاطع غیر همسطح در سطح شهر ۲ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و در بوجه مناطق ۵۸ درصد رشد داشتیم.

آخوندی بیان کرد: در سازمان نوسازی ۵۳۵ میلیارد تومان برای محلات کم برخوردار مثل نفراباد، ده ونک و... اعتبار در نظر گرفته شده و یک همت هم برای تملک و بهسازی بافت ریزدانه در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به میزان درباره بودجه سال آینده شهرداری تهران برای کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: ما در سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی ۷۰۰میلیارد تومان برای ساماندهی و توانمندسازی افراد آسیب دیده، معتادان متجاهر و... در نظر گرفته شده که نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و تلاش کردیم در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی کاهش بودجه نداشته باشیم.

وی افزود: غیر بودجه متمرکزی که داریم در همه ۲۲ منطقه نیز بودجه‌هایی در زمینه زنان و خانواده، توانمندسازی اجتماعی بانوان، برنامه‌های مشارکت اجتماعی در نظر گرفته شده و برای مثال در نگهداری و مراکز خدمات رسانی به آسیب دیدگان اجتماعی غیر بودجه متمرکز صو یک میلیارد تومان در مناطق ۲۲ گانه داریم و در ساماندهی و توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی ۴۰۴ میلیارد تومان در ۲۲ منطقه اعتبار داریم و در بحث توانمندسازی بانوان ۹۸ میلیارد

تومان در مناطق بودجه در نظر گرفته شده و برای مراکز ویژه دختران و خانواده در ۲۲منطقه نیز ۳۳۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده است.

حرکت به سمت کوچک‌سازی یکی از سیاست‌های شورا است

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه بر اساس برنامه چهارم، شهرداری موظف شده ۵۰ درصد از نیرو‌های خروجی از مجموعه را وارد کند، گفت: این اقدام گامی به سوی کوچک سازی است. بنابر گزارشات شهرداری تهران این موضوع را رعایت کرده، اما در حوزه استخدامی، شهرداری تابع مقررات کشوری است.

وی ادامه داد: استخدام ایثارگران و تبدیل وضعیت آن‌ها بر اساس قانون باید انجام می‌شد و شهرداری موظف بود نسبت به تبدیل وضعیت این نیرو‌ها اقدام کند و بر این اساس باید هفت تا هشت هزار نفر تبدیل وضعیت شوند.

رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران با بیان اینکه حرکت به سمت کوچک سازی از سیاست‌های شوراست و تلاش شد که این مهم حاصل شود، تأکید کرد: در بودجه سال آینده اعتبارات حوزه نیروی انسانی افزایش یافت و در تبصره‌ها نیز پیش بینی شده که اگر در شورای عالی کار بیش از ۲۰ درصد افزایش پیش بینی شود، شهرداری می‌تواند اصلاحیه ارائه دهد.

وی افزود: شهرداری موظف شده ۲۰ درصد افزایش حقوق که در سال ۱۴۰۰ کارمندان شهرداری‌های سراسر کشور به جز تهران از آن استفاده کردند، برای نیرو‌های شهرداری تهران اجرایی کند.

امانی با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و مزایا و رفاهیات بازنشستگان پیش‌بینی شده است، گفت: شهرداری موظف شده نسبت به جبران کمبود‌های سازمان بازنشستگی اقدام کند. در تبصره‌ای نیز هزینه‌های درمانی همچون حقوق کارکنان ماهانه تسویه خواهد شد تا مراکز درمانی با این ادعا که مطالبات پرداخت نشده، از ارائه خدمات امتناع نکنند.

وی با تأکید بر اینکه در متمم بودجه امسال ۶۰۰ میلیارد تومان و همچنین در سال آینده بودجه مشخصی برای ترمیم حقوق کارکنان پیش بینی شده است، عنوان کرد: در صورت حل مشکل در مجلس شورای اسلامی، پیش بینی‌های لازم در بودجه سال آینده شهرداری تهران صورت گرفته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *