تفاهم وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند در موضوع مقابله با زباله‌گردی

14:15 - 07 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۸۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تفاهم وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند در موضوع مقابله با زباله‌گردی
وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند تفاهم‎نامه‎ای را با هدف مقابله با زباله‌گردی و پیشگیری از به‌کارگیری کودکان امضا کردند.

خبرگزاری میزان - آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند برای مقابله با زباله‌گردی و پیشگیری از به‌کارگیری کودکان کار با حضور عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران روز شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲، در سالن کنفرانس این سازمان در محله صالح‌آباد پایتخت برگزار شد.

جلالیان در این مراسم و در سخنانی زباله‌گردی را پدیده‌ای شوم که باید ریشه آن خشکانده شود برشمرد و گفت: مافیای پدیده زباله‌گردی، مجرمینی هستند که باید با آن‌ها برخورد شود، اما کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که مورد استثمار این افراد قرار می‌گیرند، انسان‌های شریفی هستند که باید برای ساماندهی و بهبود وضعیت شغلی و معیشتی آن‌ها تلاش کنیم.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در ادامه با تاکید بر اینکه اجرایی شدن قانون مدیریت پسماند نیازمند هم‌افزایی و همکاری همه دستگاه‌ها در کنار شهرداری و محیط زیست است، گفت: بنا داریم با استفاده از ظرفیت‌های موجود، موضوع را مدیریت و چهره شهر را از زباله‌گرد‌ها پاک کنیم.

وی با اشاره به گردش مالی ۳ هزار میلیارد تومانی مافیای زباله‌گردی در سال، آمار غیررسمی را بسیار بیشتر از این عدد برشمرد و گفت: برخورد با این مافیا کار بزرگی است که همت بزرگی هم می‌طلبد.

جلالیان اجرای طرح نوماند توسط شهرداری در قالب راه‌اندازی برنامه برای جمع‌آوری زباله‌های خشک از درب منزل شهروندان را در راستای حفظ حقوق شهروندی برشمرد و اظهار کرد: شرط موفقیت شهرداری، همراهی و همکاری مردم است؛ در این زمینه اطلاع‌رسانی درست می‌تواند به مشارکت مردم منجر شود؛ امروز شهرداری درباره مدیریت واحد موضوع گام برداشته و دستگا‌های ذیربط باید همراهی کنند.

به گفته معاون وزیر دادگستری، این وزارت‌خانه ظرفیت خود را در اختیار مدیران اجرایی برای مقابله با پدیده زباله‌گردی قرار می‌دهد؛ وی تصریح کرد: تولید روزانه بیش از ۷ هزار تن زباله در شهر تهران آمار بسیار تکان‌دهنده‌ای است، چرا که ۳ برابر بیش از میانگین جهانی است؛ بازیافت زباله نیز پیامدهای زیست‌محیطی دارد، لذا باید در حوزه مصرف بهینه فرهنگسازی شود.

وی پدیده شوم زباله‌گردی را جرمی عمومی برشمرد که برای ورود دادستانی نیاز به شاکی خصوصی ندارد و عوامل دادستانی باید به مسئله ورود و با هر کسی که در این زمینه مرتکب تخلف شده است، برخورد کنند.

در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با هدف مقابله با زباله‌گردی و پیشگیری از به‌کارگیری کودکان کار در این حوزه، به امضای نمایندگان وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند رسید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *