پایان جلسات استماع دادگاه لاهه درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی؛ تلاش صهیونیست‌ها برای فرار از اتهام

12:54 - 21 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۱۱۹
پایان جلسات استماع دادگاه لاهه درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی؛ تلاش صهیونیست‌ها برای فرار از اتهام
دیوان بین‌المللی دادگستری دومین جلسه استماع خود را درباره شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی برگزار کرد.

خبرگزاری میزان - دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه (ICJ) صبح پنجشنبه، ۲۱ دی، نخستین جلسه استماع خود را درباره شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی را برگزار کرد.

شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در غزه در ۲۹ دسامبر (۹ دی) ارائه شده بود؛ آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا ۹ اقدام موقت را در رابطه با مردم فلسطین به‌عنوان گروه حفاظت شده تحت کنوانسیون نسل‌کشی مشخص کند.

اقدام‌های مذکور عبارتند از: توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه، اطمینان از از سرگرفته نشدن این عملیات، اقدام رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از هر عملیات منجر به نسل‌کشی، تعهد رژیم صهیونیستی به محدوده ماده دو کنوانسیون نسل‌کشی، تعهد رژیم صهیونیستی به مرتکب نشدن هیچ‌گونه اعمالی ممنوع شده در بند‌های (۴) و (۵)، تلاش موثر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از نابودی شواهد و همکاری با هیئت‌های حقیقت‌یاب، ارائه گزارش از سوی رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اقدام‌های انجام شده و خودداری رژیم صهیونیستی از دست زدن به هرگونه اقدام منجر به طولانی شدن اختلاف یا دشوار شدن دسترسی به راه‌حل در دیوان.

تدابیر امنیتی از روز چهارشنبه در سراسر شهر به‌ویژه در مقابل دیوان بین‌المللی برقرار شده و صد‌ها افسر پلیس پیاده و سواره و وسایل نقلیه با هدف جلوگیری از برخورد میان حامیان و مخالفان برگزاری دادگاه در محل مستقر شدند.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، جلسات استماع در روز‌های پنجشنبه و جمعه برگزار شد و نمایندگان طرفین در جلسات استماع صحبت کردند.

اگرچه به‌عنوان یک رویه اضطراری، دیوان بین‌المللی دادگستری می‌تواند ظرف چند هفته حکم خود را صادر کند، اما ممکن است روند رسیدگی به این پرونده تا سال‌ها طول بکشد.

آفریقای جنوبی امیدوار است دیوان بین‌المللی دادگستری اقدام‌های موقتی را اعمال کند؛ پرتوریا همچنین خواستار غرامت برای بازسازی غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی است.

کارشناسان حقوق بین‌الملل می‌گویند که دیوان در این مرحله، وقوع نسل‌کشی در غزه را ارزیابی نمی‌کند، بلکه تلاش‌می کند مشخص کند که آیا خطر آسیب جبران‌ناپذیر به حقوق تضمین شده توسط کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی، وجود دارد یا خیر.

آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری جلسات دادگاه عالی سازمان ملل اتهام‌هایی را رد و بدل کردند. 

این پرونده در مقایسه با هر پرونده دیگری برای آینده حقوق بین الملل بسیار مهم تلقی می‌شود، زیرا نقش دیوان بین‌المللی دادگستری به تفسیر کنوانسیون نسل‌کشی محدود نمی‌شود، بلکه به تضمین اجرای آن نیز گسترش می‌یابد.

 

پایان جلسه دوم دادگاه
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۵:۴۱

دیوان بین‌المللی دادگستری در پایان جلسه دوم استماع پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی اعلام کرد: ما درخواست اقدام‌های پیشگیرانه درخواست شده از سوی آفریقای جنوبی را در اسرع وقت بررسی خواهیم کرد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل: نقض فاحش حقوق بشر نباید عادی شود
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۵:۲۱

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در ژنو با انتشار ویدئویی از جلسه روز گذشته شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی واکنش نشان داد.

این نمایندگی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: جنایت‌هایی که در طول دهه‌ها علیه فلسطینی‌ها مرتکب شده‌اند، بر وجدان بشریت سنگینی می‌کند.

جامعه بین‌المللی باید صدای عدالت را بلند کند.

اشغال، جنایت‌ها علیه بشریت و نقض فاحش حقوق بشر نباید عادی شود.

رژیم صهیونیستی مدعی احترام به حقوق خود شد
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۵:۰۹

تیم حقوقی رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری، ادعا کرد: دادگاه موظف است قبل از اتخاذ تدابیر احتیاطی به حقوق همه طرف‌ها احترام بگذارد و منافع آن‌ها را متعادل کند؛ از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهیم که شکایت آفریقای جنوبی و اقدام‌های موقت درخواستی آن را رد کند.

اردوغان: به عدالتی که در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه تحقق خواهد یافت، ایمان داریم
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۴:۵۹

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اظهار کرد: ما به عدالتی که در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه تحقق خواهد یافت، ایمان داریم و معتقدیم که این دادگاه اسرائیل را محکوم خواهد کرد؛ ترکیه اسناد محکومیت اسرائیل را تحویل داد و مظلومان هرگز شکست نخورده‌اند، بلکه ظالمان بازنده هستند.

توجیه بی‌سند رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن بیمارستان‌ها
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۴:۳۱

تیم حقوقی رژیم صهیونیستی با طرح ادعای بی‌سند استفاده مقاومت فلسطین از مراکز غیرنظامی برای اهداف نظامی تلاش کرد تا کارزار بمباران این مراکز را توجیه کند.

حمایت اندونزی و سوریه از رسیدگی به پرونده رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۳:۴۶

وزارت خارجه اندونزی اعلام کرد: ما از شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی و درخواست آن برای توقف فوری عملیات نظامی در غزه حمایت می‌کنیم.

وزارت خارجه سوریه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سوریه از اقدام جمهوری آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل نقض آشکار کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی استقبال می‌کند.

نماینده رژیم صهیونیستی: قصدی برای نسل‌کشی وجود نداشته است
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۳:۳۵

تیم حقوقی رژیم صهیونیستی مدعی شد که ارتش این رژیم در حمله به غزه، قواعد جنگ را زیر پا نگذاشته است و تحقیقات قضایی داخلی انجام خواهد شد، زیرا هیچ قصدی برای نسل‌کشی وجود نداشته است؛ برخی اقدام‌های سربازان منعکس‌کننده سیاست‌های کابینه نیست.

نماینده رژیم صهیونیستی همچنین با طرح ادعاهای تکراری و بدون سند علیه مقاومت فلسطین، ادعا کرد که ارتش این رژیم تمام اقدام‌ها برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی را انجام می‌دهد.

تیم حقوقی رژیم صهیونیستی مدعی شد: تلاش‌های اسرائیل برای کاهش درد و رنج مردم غزه تایید می‌کند که هیچ قصدی برای ارتکاب نسل‌کشی وجود ندارد؛ حقایق موجود مستلزم اجرای اقدام‌های پیشگیرانه مورد درخواست آفریقای جنوبی نیست.

 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل: اسرائیل ناقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۳:۲۰

به گزارش «رویترز»، دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که رژیم صهیونیستی بارها قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت: اسرائیل به قوانین بشردوستانه بین‌المللی در مورد تبعیض احترام نمی‌گذارد و در هنگام انجام حملات اقدام‌های احتیاطی انجام نمی‌دهد؛ نقض تعهدات حقوق بین‌الملل توسط اسرائیل می‌تواند منجر به مسئولیت جنایت‌های جنگی شود.

میقاتی: مشتاقانه منتظر حکم عادلانه دیوان بین‌المللی دادگستری هستیم
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۳:۱۵

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان گفت: من ابتکار آفریقای جنوبی برای طرح شکایت علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری به اتهام ارتکاب نسل‌کشی را تحسین می‌کنم و ما مشتاقانه منتظر یک حکم عادلانه هستیم.

ادعای نماینده رژیم صهیونیستی: اقدام‌های موقتی اسرائیل را از حق ذاتی خود برای دفاع از خود محروم می‌کند
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۳:۰۴

نماینده رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری ضمن مخالفت با درخواست آفریقای جنوبی از دیوان درباره اجرای اقدام‌های موقتی، ادعا کرد: اقدام‌های موقتی که آفریقای جنوبی خواستار اجرای آن است، اسرائیل را از حق ذاتی خود برای دفاع از خاک خود و آزادی گروگان‌ها محروم می‌کند.

او همچنین ضمن طرح اتهام‌هایی علیه حماس و تلاش برای معرفی کردن مقاومت فلسطین به‌عنوان مقصر بحران بشردوستانه غزه، مدعی شد: آفریقای جنوبی در تلاش است تا آنچه را در غزه اتفاق می افتد، به‌عنوان جنگ ارتش علیه غیرنظامیان به تصویر بکشد؛ هیچ اشتباهی بزرگ‌تر از متهم کردن اسرائیل به ارتکاب نسل‌کشی نیست؛ ما از دادگاه می‌خواهیم که درخواست آفریقای جنوبی را رد کند، زیرا اسرائیل را از دفاع از خود و بازگرداندن ۱۳۶ گروگان محروم می‌کند.

تجمع حامیان فلسطین مقابل ساختمان دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه در حمایت از مردم غزه
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۲:۵۹
نمانیده رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری: آفریقای جنوبی تصویری نادرست و تحریف شده از رویدادهای جاری به دیوان ارائه کرد
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۲:۴۶

تیم حقوقی رژیم صهیونیستی در این جلسه ضمن متهم کردن آفریقای جنوبی به ارائه تصویری نادرست و تحریف شده از رویدادهای جاری به دادگاه، ادعا کرد که شکایت آفریقای جنوبی به‌طور کامل وقایع هفتم اکتبر را نادیده گرفت.

نماینده رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری مدعی شد که اگر نسل‌کشی رخ داده باشد، این رژیم قربانی آن است.

وی تاکید کرد: توقف عملیات نظامی ما را از دفاع از خود باز می‌دارد.

آغاز دومین جلسه رسیدگی به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ - ۱۲:۴۵

دیوان بین‌المللی دادگستری دومین جلسه استماع خود را درباره شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی را روز جمعه آغاز کرد؛ در این جلسه، تیم حقوقی رژیم صهیونیستی به ارائه دیدگاه خود می‌پردازد.

پایان جلسه نخست رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۵:۵۵

دیوان بین‌المللی دادگستری به نخستین جلسه استماع خود در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب نسل‌کشی در غزه پایان داد؛ جلسه بعدی فردا جمعه برگزار می‌شود.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی: روزانه ۴۸ زن و ۱۱۷ کودک در نوار غزه کشته می‌شوند
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۴:۵۸

تیم حقوقی آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد: این وظیفه ما است که به آسیب‌های جبران‌ناپذیر رسیدگی کنیم؛ مردم فلسطین در غزه محاصره شده و از اصول اولیه زندگی محروم هستند؛ تاسیسات غیرنظامی در نوار غزه تحت بمباران مداوم است؛ کودکان غزه از آب، غذا و آموزش محروم هستند؛ بیشتر ساختمان‌ها و تاسیسات غزه از زمین بررسی می‌شود؛ روزانه ۴۸ زن و ۱۱۷ کودک در نوار غزه کشته می‌شوند؛ بیش از ۱۰ کودک در نوار غزه هر روز دست‌کم یکی از اعضای بدن خود را از دست می‌دهند؛ کشتار غزه و مردم آن باید متوقف شود؛ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تسهیل دسترسی کمک به غزه اجرایی نشده است.

این تیم در بخشی دیگر،  با اشاره به آواره شدن حدود دو میلیون آواره در نوار غزه، تصریح کرد: نوار غزه ۱۶ سال است که از محاصره مداوم رنج می‌برد؛ کمبود دارو، آب و برق در نوار غزه هزاران نفر را تهدید می‌کند؛ خانواده‌ها در نوار غزه متفرق و اعضای آن‌ها به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند؛ صد‌ها معلم و استاد دانشگاه در نوار غزه کشته شدند؛ اسرائیل همچنان مسئولیت خود را در قبال بحران انسانی که در نوار غزه ایجاد کرده است، انکار می‌کند؛ آنچه فلسطینی‌ها در غزه با آن روبرو هستند، مستلزم اتخاذ تدابیر برای حمایت از آن‌ها است؛ ناکامی جامعه بین‌المللی در مقابله با بحران انسانی در غزه، بازتاب جهانی خواهد داشت؛ اکنون بحث اقدام‌های موقتی است که دادگاه می‌تواند قبل از تصمیم‌گیری در مورد پرونده اعمال کند؛ اسرائیل برای نابودی نوار غزه به مدت ۳ ماه نوار محاصره شده غزه را بمباران کرد؛ بیشتر قربانیان غزه بی‌گناه هستند.

به گفته تیم حقوق آفریقای جنوبی، کوتاهی دادگاه در اتخاذ هر گونه اقدام موقت، متجاوز را به تداوم اقدام‌هایش تشویق می‌کند؛ آفریقای جنوبی خواستار تعلیق فوری عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه است؛ گستردگی تخریب و محدودیت‌های ورود مواد غذایی شواهدی است که نشان می‌دهد اسرائیل قصد دارد غزه را نابود کند.

واکنش آمریکا به آغاز روند رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۴:۵۵

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آغاز روند رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری مدعی شد که ادعاها درباره ارتکاب نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی، بی‌اساس است.

 

واکنش حماس به برگزاری جلسه نخست دیوان بین‌المللی دادگستری
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۴:۵۳

باسم نعیم، عضو دفتر سیاسی حماس در غزه با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که دادگاه بین‌المللی دادگستری، با توقف فوری جنگ علیه غزه و مجازات جنایت‌کاران جنگی صهیونیستی، جانب انصاف را رعایت کند.

وی همچنین گفت: از برگزاری جلسات اولیه دادگاه لاهه طبق دادخواست آفریقای جنوبی استقبال می‌کنیم.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد: بازخواست اسرائیل از طریق مراکز حقوقی بین‌المللی، محور اصلی حقوقی فلسطین و بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی و عدم بازخواست تل آویو موجب تشویق آن به ارتکاب جنایت‌های کشتار جمعی شده است.

اسرائیل مرتکب اعمالی شده و می‌شود که می‌توان آن را نسل‌کشی توصیف کرد
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۴:۳۹

تیم حقوقی آفریقای جنوبی در جلسه نخست رسیدگی به شکایت این کشور از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری، گفت: جامعه بین‌المللی سال‌ها است که فلسطینی‌ها را ناکام گذاشته و به همین دلیل ما به این دادگاه متوسل شدیم؛ در حالی‌که غیرنظامیان غزه تحت کنوانسیون نسل‌کشی محافظت می‌شوند، اسرائیل مرتکب اعمالی شده و می‌شود که می‌توان آن را نسل‌کشی توصیف کرد؛ حقوق فلسطینی‌ها باید حفظ شود؛ وضعیت غزه بی‌سابقه است؛ حقوق اولیه فلسطینی‌ها در غزه نقض می‌شود؛ اظهارات مقام‌های اسرائیلی درباره نسل‌کشی هدایت کننده اقدام‌های سربازان در غزه است؛ مردم فلسطین در معرض تهدید نسل‌کشی هستند؛ قصد نسل‌کشی در اظهارات سران و سربازان اسرائیلی مشخص است؛ فلسطینی‌ها در نوار غزه نباید مورد نسل‌کشی قرار بگیرند.

این تیم در ادامه اعلام کرد: ۱۳ کشور حمایت خود را از این پرونده ابراز کردند که موید نیاز دادگاه به اتخاذ اقدام‌های موقت است؛ توجیهات اسرائیل برای اقدام‌های خود در نوار غزه، آن را از اتهام قصد ارتکاب نسل‌کشی مبرا نمی‌کند؛ این وظیفه کشورهای عضو کنوانسیون نسل‌کشی است که از اجرای آن جلوگیری کنند و عاملان آن را مجازات کنند؛ ما حق داریم از رعایت مفاد کنوانسیون نسل‌کشی اطمینان حاصل کنیم؛ ما حق داریم از رعایت مفاد کنوانسیون نسل‌کشی اطمینان حاصل کنیم و فلسطینی‌های غزه حق دارند از مفاد کنوانسیون نسل‌کشی بهره‌مند شوند.

پیش‌بینی رسانه آمریکایی از رای احتمالی دیوان بین‌المللی دادگستری
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۴:۰۶

«وال استریت ژورنال» نوشت: صدور رای دیوان بین‌المللی دادگستری بر آتش‌بس موقت، متحدان اسرائیل به‌ویژه واشنگتن را بر سر دوراهی قرار می‌دهد.

خرازی: کشور‌های اسلامی از دعوای حقوقی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی حمایت کنند
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۳:۵۸

سید کمال خرازی درباره دلایل اقدام آفریقای جنوبی به شکایت علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری، گفت: آفریقای جنوبی که در دوره حاکمیت رژیم آپارتاید بر آن کشور، جنایت‌های سفید پوستان اروپایی را علیه سیاه‌پوستان بومی آن کشور تجربه کرده بود، عمق جنایت‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی علیه مردم فلسطین را که مصداق بارزی از نسل‌کشی است، به‌خوبی درک می‌کند و به همین جهت در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه علیه رژیم اسرائیل شکایت کرده است تا براساس کنوانسیون بین‌المللی پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی، به اقدام‌های این رژیم علیه فلسطینی‌ها در غزه رسیدگی کند؛ اینک وظیفه همه کشور‌ها به‌ویژه کشور‌های اسلامی است که در دفاع از مردم فلسطین از این اقدام مسئولانه آفریقای جنوبی حمایت کنند، همان‌طور که جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته از آن حمایت کرد.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی: نخست‌وزیر اسرائیل عامل تحریک به نسل‌کشی در غزه است
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۳:۵۱

تیم حقوقی آفریقای جنوبی اعلام کرد: ناکامی دولت اسرائیل در جلوگیری و محکوم کردن درخواست‌های نسل‌کشی، نقض آشکار کنوانسیون نسل‌کشی است؛ اسرائیل از رسیدن آب، غذا و سوخت به نوار غزه جلوگیری کرد؛ اسرائیل به هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی در نوار غزه ادامه می‌دهد؛ اسرائیل جنایت‌های بسیاری را در نوار غزه مرتکب شد؛ در اسرائیل افرادی مانند نخست‌وزیر برای تحریک به نسل‌کشی وجود دارند.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی همچنین با اشاره به اینکه هدف کنوانسیون نسل‌کشی حمایت از مردم است و جامعه بین‌المللی موظف است از نقض آن جلوگیری کند، تصریح کرد: آفریقای جنوبی از واکنش اسرائیل به آنچه در هفتم اکتبر رخ داد، شوکه شده است؛ اسرائیل بین نظامیان و غیرنظامیان تفاوتی قائل نمی‌شود و آنچه انجام می‌دهد به معنای نسل‌کشی است؛ نوار غزه به زندان بسته‌ای تبدیل شده است که در آن جنایت نسل‌کشی انجام می شود؛ اقدام‌های اسرائیل در غزه ناقض کنوانسیون نسل‌کشی است.

 حضور رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری برای نخستین بار به اتهام نسل‌کشی فلسطینی‌ها
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۳:۴۶

رژیم صهیونیستی امروز برای نخستین بار برای پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه این رژیم به اتهام نسل‌کشی و ارتکاب جنایت‌های جنگی علیه مردم فلسطین در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه تشکیل داده است، در این دادگاه حاضر می‌شود.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی: قصد اسرائیل برای نسل‌کشی در غزه آشکار است
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۳:۴۱

تیم حقوقی آفریقای جنوبی در نخستین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری، اعلام کرد: کشتار اسرائیل بسیار گسترده است و اجساد فلسطینی‌ها در گورهای دسته‌جمعی دفن می‌شوند؛ صدها خانواده در غزه کاملا نابود شدند و هیچ‌کس از آن‌ها زنده نماند؛ سربازان اسرائیلی هنگام جشن ویرانی شهرها و روستاها از خود عکس می‌گیرند؛ بیش از ۸۰ درصد از جمعیت غزه از گرسنگی رنج می‌برند؛ اسرائیل عمدا شرایطی را به غزه تحمیل کرد تا نابودی فیزیکی فلسطینی‌ها را رقم بزند.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی همچنین تصریح کرد: کمک‌های وارد شده به نوار غزه پاسخگوی نیازهای ساکنان آن نیست؛ اسرائیل عمدا شرایطی را ایجاد می‌کند که فلسطینی‌ها را از سرپناه و آب سالم محروم می‌کند؛ بیماری‌ها و گرسنگی نوار غزه را ویران کرده است؛ افراد مجروح در نوار غزه از مراقبت‌های بهداشتی لازم برای حفظ جان خود محروم هستند؛ اسرائیل مرتکب خشونت جنسی علیه زنان و کودکان می‌شود؛ اقدام‌های اسرائیل نشان‌دهنده قصد نسل‌کشی است؛ اسرائیل مناطق امن را برای فلسطینی‌ها در نوار غزه قبل از بمباران آن‌ها شناسایی می‌کند؛ اسرائیل تعداد زیادی از کودکان را در نوار غزه یتیم کرد؛ آنچه با حقایق در نوار غزه ثابت شد، مستلزم دخالت این دادگاه است؛ کامیون‌های کمک‌رسانی که وارد نوار غزه می‌شوند، مشمول سه مرحله بازرسی هستند؛ قصد ارتکاب نسل‌کشی در دسترس اسرائیل است؛ اسرائیل زنان و کودکان نوار غزه را بمباران و ربوده است؛ قصد نابودی نوار غزه در بالاترین سطوح سیاسی در اسرائیل وجود دارد.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی در بخشی دیگر، اظهار کرد: اسرائیل همه فلسطینی ها را مسئول عملیات حماس و همه آن‌ها را تروریست می‌داند؛ قصد ارتکاب نسل‌کشی در غزه، اعمال و رفتار سربازان اسرائیلی را در عرصه جنگ هدایت می‌کند؛ اسرائیل از لفاظی‌های مذهبی برای توجیه کشتار کودکان و غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند؛ هدف سربازان اسرائیلی نابودی غزه است؛ سربازان اسرائیلی معتقدند که اقدام‌های آن‌ها در غزه قابل قبول است؛ میزان تخریب در غزه و کشتار کودکان به وضوح نشان می‌دهد که قصد نابودی وجود دارد.

از سال ۱۹۴۸ شاهد نکبت فلسطینی و اقدام‌های اشغالگران علیه آن‌ها و مصونیت از مجازات آن بوده‌ایم
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۳:۱۰

معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی اظهار کرد: ما از سال ۱۹۴۸ شاهد نکبت فلسطینی و اقدام‌های اشغالگران علیه آن‌ها و مصونیت از مجازات آن بوده‌ایم.

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی گفت: اسرائیل غزه را محاصره کرده و از ورود زمینی و دریایی ممانعت می‌کند و یک نهاد اشغالگر است؛ اسرائیل حمله بزرگی به غزه انجام داد و کنوانسیون جلوگیری از جنایت نسل کشی را نقض کرد.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی نیز اعلام کرد: فلسطینی‌ها به هر کجا که می‌روند در معرض بمباران بی‌وقفه قرار می‌گیرند و هر کجا که بروند، کشته می‌شوند.

نماینده آفریقای جنوبی: اسرئیل علیه ملت فلسطین دست به پاکسازی نژادی زده است
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۳:۰۳

نماینده آفریقای جنوبی در دیوان دادگستری بین‌المللی تاکید کرد: از سال ۱۹۴۸ شاهد ادامه نکبت ملت فلسطین، جنایت‌های اشغالگران علیه آنان و مصونیت رژیم اشغالگر از هرگونه مجازات هستیم؛ اسرائیل، ملت فلسطین را در معرض آپارتاید و تبعیض نژادی قرار داده است؛ اسرائیل علیه ملت فلسطین دست به نسل‌کشی زده است.

وی تاکید کرد: این رژیم غزه را از زمین و آسمان به محاصره خود درآورده است؛ اسرائیل حمله گسترده‌ای را علیه غزه آغاز کرده و توافقنامه منع کشتار جمعی را نقض کرده است.

 

دیوان دادگستری بین‌المللی نسبت به اتهامات رژیم صهیونیستی عادلانه برخورد کند
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۳:۰۰

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در «اجلاس بین‌المللی رسانه‌ای تهران؛ اتحاد رسانه‌ای مقابله با تروریسم»، تاکید کرد: دیوان دادگستری بین‌المللی نسبت به اتهام جنایت ضد بشری رژیم صهیونیستی عادلانه برخورد کند و تسلیم فشار سیاسی و غیرسیاسی آمریکا نشود.

تظاهرات در لاهه همزمان با برگزاری جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۲:۵۹

شمار زیادی از فعالان و حامیان فلسطین در لاهه همزمان با برگزاری جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به دادخواست آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی مردم غزه دست به تظاهرات زدند.

این تظاهرات قرار است به سمت دیوان بین‌المللی دادگستری ادامه یابد.

واکنش اتحادیه عرب به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۲:۵۸

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، بر حمایت این اتحادیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اشغالگر در دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کرد.

آغاز جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری
۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۱۲:۵۶

دیوان بین‌المللی دادگستری در نخستین جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در غزه، اعلام کرد: شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل بر توقف فوری عملیات نظامی در نوار غزه تاکید دارد.

 

 

آغاز به کار دیوان دادگستری بین‌المللی در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *