جهان در میانه جنگ و صلح؛ درگیری‎های نظامی به کدام سو می‎روند؟

14:01 - 12 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۵۶۵
جهان در میانه جنگ و صلح؛ درگیری‎های نظامی به کدام سو می‎روند؟
کمیته نجات بین‌المللی نگرانی‌هایی را درباره وقوع درگیری‌ها در مناطق مختلف جهان طی سال ۲۰۲۴ ابراز کرده است.

خبرگزاری میزان - جهان در سال ۲۰۲۳ شاهد یک سال خشونت‌آمیز بود؛ جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه که به شهادت هزاران فلسطینی منجر شد و جنگ بین روسیه و اوکراین که هنوز هیچ پایانی برای آن متصور نیست.

در همین حال، همچنان درگیری‌هایی در بخش‌های دیگر جهان ادامه دارد. برخی از کشور‌ها با ناآرامی‌های در حال جوش دست‌وپنجه نرم می‌کنند که می‌تواند در سال ۲۰۲۴ فوران کرده و کانون توجه جهانی را به خود جلب کند.

تحلیلگران هشدار داده‌اند که تعداد بی‌سابقه‌ای از درگیری‌های احتمالی فاجعه‌بار ممکن است در سال ۲۰۲۴ به وقوع بپیوندند.

کمیته نجات بین‌المللی در اوایل ماه دسامبر فهرست نظارت اضطراری خود را برای سال ۲۰۲۴ منتشر کرد و ۲۰ کشوری را که در معرض بیشترین خطر وخامت وضعیت امنیتی قرار دارند، مستند کرد. این کشور‌ها حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

سازمان ملل در ماه اکتبر تخمین زده بود که بیش از ۱۱۴ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل جنگ و درگیری در آوارگی به‌سر‌می‌برند. این رقم در حال حاضر به احتمال زیاد بالاتر است. 

دیوید میلیبند، رئیس و مدیرعامل کمیته نجات بین‌المللی گفت که برای بسیاری از افرادی که سازمان او به آن‌ها خدمات می‌دهد، برهه کنونی بدترین زمان است. 

وی گفت: عناوین خبر‌ها امروز به درستی تحت سلطه بحران غزه است. دلیل خوبی برای آن وجود دارد؛ در حال حاضر غزه خطرناک‌ترین مکان در جهان برای غیرنظامیان است.

ایزابل آرادون، مدیر تحقیقات گروه بین‌المللی بحران، اوایل ماه دسامبر به سی‌ان‌بی‌سی گفته بود که تلفات درگیری‌ها در سطح جهان به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۰ رسیده است. 

وی گفت: همه پرچم‌های قرمز را بالا گرفته‌اند و علاوه بر آن، کمبود ابزار‌ها برای حل مناقشه‌ها وجود دارد. رقابت ژئوپلیتیکی زیادی وجود دارد و اشتهای کمتری برای حل این درگیری‌های مرگبار به چشم می‌خورد.

سودان

کشور شماره یک در فهرست نظارت کمیته نجات بین‌المللی سودان است؛ جایی که در آوریل ۲۰۲۳ جنگ بین دو جناح نظامی این کشور آغاز شد و مذاکرات صلح با میانجیگری بین‌المللی در عربستان هیچ سرانجامی نداشت.

کمیته نجات بین‌المللی گفت که درگیری اکنون به جنگ شهری در مقیاس بزرگ گسترش یافته که توجه بین‌المللی کمی را به خود جلب کرده و خطر جدی سرریز منطقه‌ای را به‌همراه دارد. ۲۵ میلیون نفر در این کشور نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه بوده و شش میلیون نفر آواره هستند.

کنگو، رواندا

انتخابات پر هرج‌ومرج اواخر ماه دسامبر در کنگو تنها آغاز چرخه انتخاباتی جدیدی بود که تا سال ۲۰۲۴ در یک پس‌زمینه ضعیف ادامه خواهد داشت.

چندین نامزد مخالف خواستار لغو انتخابات شدند که آخرین جنجال پس از مبارزات انتخاباتی در این کشور بود. دولت کنگو اعتراضات علیه انتخاباتی را ممنوع کرد.

آشفتگی سیاسی در بحبوحه درگیری‌های مسلحانه جاری در شرق کنگو و فقر گسترده رخ می‌دهد.

 ایزابل آرادون، مدیر تحقیقات گروه بین‌المللی بحران در این رابطه گفت: ما درباره خطر یک بحران جدی بسیار نگران هستیم. ما در سال ۲۰۱۸ دیدیم که چگونه رقابت در رای‌گیری به یک مشکل بزرگ تبدیل شد، اما اکنون ما در راس آن شورشیان ام ۲۳ را داریم که از سوی رواندا حمایت می‌شوند.

رواندا نیز نیرو‌های خود را در شرق کنگو مستقر کرده تا از شورشیان ام ۲۳ پشتیبانی مستقیم نظامی کند. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، بار‌ها نگرانی خود را درباره خطر رویاروی مستقیم بین ۲ کشور ابراز کرده است.

منطقه ساحل

کشور‌های سراسر منطقه ساحل در چند سال گذشته کودتا‌های نظامی زیادی را تجربه کرده‌اند که تا حدی در پاسخ به بی‌ثباتی شدید بوده است. 

منطقه ساحل کمربند نیمه خشک شمال مرکزی آفریقا را دربر‌می‌گیرد و شامل بورکینافاسو، کامرون، چاد، گامبیا، گینه، مالی، موریتانی، نیجر، نیجریه و سنگال است. 

مالی، نیجر، بورکینافاسو، گینه و چاد همگی در سه سال گذشته کودتا و بی‌ثباتی شدید را تجربه کرده‌اند.

درگیری احتمالی در مناطق دیگر

علاوه بر این‌ها، کمیته نجات بین‌المللی همچنین نگرانی‌های شدیدی درباره وقوع احتمالی درگیری‌های مسلحانه در هائیتی، گواتمالا و اتیوپی، همراه با خطر احتمالی درگیری میان چین و تایوان و پیامد‌های ژئوپلیتیک جهانی ابراز کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *