رئیس کل دادگستری استان لرستان: ۲۳ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در استان تشکیل شده است

10:33 - 04 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۱۰۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان لرستان: ۲۳ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در استان تشکیل شده است
رئیس کل دادگستری استان لرستان از تشکیل ۲۳ شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی در این استان خبر داد.

خبرگزاری میزان_ ستاد استانی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان لرستان به ریاست رئیس کل دادگستری استان و با حضور معاون حفاظت اطلاعات، معاون پیشگیری از وقوع جرم، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری، مدیر کل سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، مدیر کل بازرسی، فرماندهان ارشد نظامی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و جمعی از مدیران استانی در سالن جلسات دادگستری استان لرستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان ضمن خیر مقدم به اعضای ستاد استانی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی، اظهار کرد: هدف از تشکیل این جلسه پیگیری مصوبات و اتخاذ راهکار‌های اجرایی جهت محقق شدن ۲ کار مهم در باب انتخابات است.

اهمیت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی

وی با اشاره به اینکه انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نماد مردم‌سالاری است، بیان کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای اهمیت فراوانی است از این جهت که مجلس شورای اسلامی وظیفه ریل‌گذاری برای برنامه‌ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را برعهده دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری گفت: انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از روز اول تا امروز که حدود ۴۵ سال از تشکیل نظام می‌گذرد، به عنوان یک رکن اساسی در نظام بوده است.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی برای اینکه حقانیت الهی و مردمی خود را به دنیا ثابت کند از آغازین روز در مورد نوع حکومت تا تصویب قانون اساسی و‌سپس تشکیل مجلس شورای اسلامی و تصویب قوانین و انتخاب رئیس قوه مجریه و نیز اداره شهر‌ها و روستا‌ها توسط خود مردم، انتخابات‌های مختلفی از جمله مجلس خبرگان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، همه‌پرسی نوع نظام، ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورا‌های اسلامی شهر و روستا را برنامه‌ریزی و برگزار کرده است که این نشان دهنده مردم‌سالاری دینی و حاکمیت مردم در محور شریعت بر سرنوشت خودشان است.

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دولتی و مردمی در برگزاری انتخاباتی باشکوه

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به اینکه انتخابات پیش‌رو از ۲ جهت مشارکت حداکثری و برگزاری در کمال سلامت و امنیت بسیار برای ما مهم است، اظهار داشت: باید تمام ظرفیت‌های دولتی و مردمی پای کار بیایند تا یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری برای یک مجلس قوی و ریل‌گذار جهت اهداف و برنامه‌های نظام، برگزار کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه انتخاباتِ پرشور باید در سلامت کامل برگزار شود، عنوان کرد: فلسفه اصلی این جلسه که متناظر با ستاد کشوری بوده و متناظر آن در شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود برگزاری انتخابات سالم است و باید نسبت به ایام باقی مانده تا انتخابات پیش‌رو، برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت رسیدن به اهداف مورد نظر انجام دهیم.

پرهیز از نگاه سلیقه‌ای و حزبی در انتخابات پیش‌رو

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری تاکید کرد: تمام کسانی که به انحاء مختلف در برگزاری انتخابات نقش دارند چه کسانی که به عنوان امنای انتخابات نقش مستقیم دارند مانند هیئت‌های اجرایی و نظارت و چه آن‌هایی که بصورت غیر مستقیم در انتخابات نقش دارند باید از اقدامات سلیقه‌ای، باندی، حزبی و عشیره‌ای پرهیز کنند و اینگونه اقدامات به هیچ عنوان از دست‌اندرکاران انتخابات قابل پذیرش نیست و حتما در قالب رفتار مجرمانه با آن‌ها برخورد جدی خواهد شد.

وی اضافه کرد: همه برگزارکنندگان انتخابات، مدیران، اقشار، صنوف، احزاب و همه جریانات فکری که در استان حضور دارند و نیز تمام کسانی که به هر نحو تاثیرگذار در امر انتخابات هستند باید توجه داشته باشند که در اظهار نظرها، اقدامات و فعالیت‌هایشان اظهاراتی که موجب خدشه به ارکان جمهوری اسلامی شود پرهیز کرده و از ارائه اخبار غلط و غیر کارشناسی که موجب سوء استفاده دشمنان و ایجاد تنش در جامعه می‌شود جداً اجتناب کنند و اگر اقدامی کنند که به ایجاد تنش در جامعه منجر شود به صورت جدی و قاطعانه با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: ابتدا متخلفین در امر انتخابات را در کمیته‌های زیر مجموعه ستاد استانی انذار و توجیه می‌کنیم و سپس در صورت تکرار تخلف برخورد قانونی و بدون اغماض با این دسته افراد صورت خواهد گرفت.

پرهیز رفتارها و گفتارهایی که باعث ایجاد شبهه در جامعه می‌شود

رئیس کل دادگستری استان در ادامه با اشاره به اینکه اساساً فلسفه تشکیل این ستاد قضازدایی بوده و تا جای ممکن باید با اقدامات پیشگیرانه و با کمک همه اعضای ستاد، انتخاباتی پرشور، سالم با تشکیل کمترین پرونده قضایی را داشته باشیم، بیان کرد: گاهی برخی از رفتار‌های خواسته یا ناخواسته متولیان انتخابات ممکن است شائبه‌هایی را به وجود بیاورد لذا لازم است همگی مراقبت کنند تا رفتاری از آن‌ها سر نزند که این شائبه‌ها به وجود بیاید.

وی به اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: اصل این اظهارات عاری از هرگونه حقیقت است و به هیچ عنوان احکام صادره نه تنها در آن شهرستان بلکه در کل استان نیز به یک هزارم این رقم که ذکر شد نمی‌رسد و اینجاست که همه ما باید در اظهار نظر‌ها دقت کنیم و حرف‌های غیر کارشناسی نزنیم که باعث مسئولیت دنیوی و اخروی ما باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری بر رعایت اصل بی‌طرفی دستگاه‌های مجری انتخابات بر اساس وظیفه قانونی و شرعی تاکید کرد و افزود: کمیته‌های زیر مجموعه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی باید با تمام ظرفیت وظایف خود را انجام داده و در اسرع وقت اقدامات انجام شده را به ستاد استانی گزارش کنند.

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود برای آگاهی‌بخشی به مردم

رئیس شورای قضایی استان لرستان به نقش دادستانی و بازرسی کل در آگاه‌سازی کارمندان و کارکنان دولتی در ممنوعیت تبلیغات در ساعت اداری و عدم استفاده از امکانات دولتی و برخورد با این موضوعات اشاره کرد و گفت: نامزد‌های انتخاباتی باید در رابطه با قوانین جدید انتخابات، حدود تبلیغات و فعالیت‌ها چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی با برگزاری جلسات مختلف آگاه و توجیه شوند.

وی بر رصد و پیشگیری و نیز اقدام مقتضی و به موقع در رابطه با دستگاه‌های دولتی و استفاده از امکانات دولتی له یا علیه نامزد‌های انتخاباتی تاکید کرد و افزود: بایستی از ظرفیت صدا و سیما در تهیه و پخش برنامه‌های انتخاباتی و آگاهی‌بخشی و اطلاع رسانی در رابطه با قوانین جدید انتخابات به مردم و نامزد‌ها بهره کامل را ببریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری با تاکید بر اینکه دادستان‌های سراسر استان باید با استفاده از ظرفیت کمیته فضای مجازی ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی و در قالب نشست مشترک نسبت به توجیه و تشریح نامزد‌های انتخابات و تذکر و انذار آن‌ها اقدام کنند تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت این کمیت با رسانه‌های الکترونیکی، مکتوب، مجازی و هر گونه رسانه در استان تشکیل جلسه داده و تخلفات و موارد غیرمجاز را برای آن‌ها تشریح کرد تا شاهد تخلف، اقدامات غیرمجاز و غیرقانونی در این حوزه نباشیم.

تشکیل ۲۳ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در استان

وی ضمن تاکید بر اینکه باید بر فضای مجازی استان نظارت جدی توسط دستگاه‌های متولی صورت بگیرد، اظهار کرد: ۲۳ شعبه ویژه رسیدگی در دادسرا، دادگاه‌های بدوی و محاکم تجدید نظر برای امر رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی تشکیل شده است.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *