تقدیر مدیران یونیسف از خدمات ایران به کودکان اتباع

17:13 - 21 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۰۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تقدیر مدیران یونیسف از خدمات ایران به کودکان اتباع
نشست ارائه گزارش اجرای طرح حمایت اجتماعی چندجانبه از کودکان شهرستان بهارستان با حضور معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و نماینده دفتر یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین نماینده دفتر یونیسف در ایران، برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست ارائه گزارش اجرای طرح حمایت اجتماعی چندجانبه از کودکان شهرستان بهارستان یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ با حضور عسکر جلالیان معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری، مارک روبین نماینده دفتر یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین نماینده دفتر یونیسف در کشورمان، فرماندار شهرستان بهارستان و اعضای شورای شهر و مسئولان محلی در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در این نشست که با هدف بررسی نحوه اجرای طرح حمایت اجتماعی چندجانبه از کودکان شهرستان بهارستان برگزار شد، در سخنانی با محکوم کردن کشتار وحشیانه بیش از ۸ هزار کودک بی‌دفاع و مظلوم غزه، گفت: آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین مدعی حقوق بشر، تنها کشوری است که به کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک نپیوسته و به هیچ قاعده حقوق بشری و حقوق بشردوستانه پایبند نیست و تنها عضو سازمان ملل است که برای افراد زیر ۱۸ سال حبس ابد را بدون هیچ تخفیفی اجرا می‌کند؛ ۲۴ ایالت در آمریکا به کنوانسیون حقوق کودک بی‌اعتنا هستند و قوانین و مجازات سختی را برای افراد زیر ۱۸ سال اجرا می‌کنند.

جلالیان با بیان اینکه حقوق بشر آمریکایی در غزه کاملا آشکار است، گفت: این موضوع باید به‌طور جدی مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد و از سوی دیگر تلاش‌های یونیسف در غزه باید با جدیت ادامه یابد و نسل‌کشی با آتش‌بس دائمی متوقف شود.

وی پیمان‌نامه حقوق کودک را به‌عنوان مهم‌ترین کنوانسیون حقوق بشری سازمان ملل برشمرد و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام تعهدات این کنوانسیون را پذیرفته و به آن عمل می‌کند؛ بیش از یک‌چهارم جمعیت ایران زیر ۱۸ سال هستند و از این نظر انتظار‌ها از صندوق حمایت از کودکان یونیسف و برخورداری از امکانات و حمایت‌های این نهاد در کشور حائز اهمیت است.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با اشاره به تحصیل ۸ هزار دانش‌آموز اتباع در کنار دانش‌آموزان ایرانی در شهرستان بهارستان اشاره کرد و گفت: بهارستان یکی از شهرستان‌های مهم استان تهران است که جمعیت مهاجر آن بسیار بالاست و ساماندهی خوبی در حوزه مهاجرین در آن انجام شده است؛ نزدیک به ۱۰۰ هزار تبعه افغانستانی در بهارستان حضور دارند و ذیل کنوانسیون حقوق کودک با توجه به مواد ۲، ۶ و ۸ کنوانسیون حقوق آن‌ها محترم شمرده می‌شود.

امروز یک مدل قابل ارایه برای مداخله در مناطق کمتر برخوردار در اختیار داریم

محمود علیگو مدیر کل مرجع ملی حقوق کودک وزارت دادگستری نیز در این نشست با اشاره به اینکه بیش از ۴۵ درصد آوارگان جنگ غزه را کودکان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۷ هزار کودک در جنگ غزه جان خود را از دست داده‌اند و تعداد بسیار زیادی از کودکان در معرض عوارض ناشی از جنگ، گرسنگی، بی‌سرپناهی و مسایل بهداشتی و اجتماعی هستند و نیاز به کمک فوری مجامع جهانی دارند.

مدیرکل مرجع ملی حقوق کودک با تشکر از اقدام‌ها و فعالیت‌های یونیسف در حمایت از کودکان غزه، آمریکا و کشور‌های حامی صهیونیسم را به مانع‌تراشی بر سر راه آتش‌بس و صلح دائمی در غزه متهم کرد و گفت: شرایط کودکان غزه دل هر انسانی را به درد می‌آورد، ما از نمایندگان یونیسف و مجامع جهانی و حقوق بشری انتظار داریم همه امکان و توان خود را برای کمک به کودکان غزه به کار بگیرند.

علیگو با اشاره به اینکه طرح حمایت اجتماعی چند جانبه در سطح شهرستان بهارستان برای ۴۸۰۰ کودک به اجرا درآمده است، گفت: بخشی از این کودکان از طریق نظام مددکاری وزارت آموزش‌وپرورش و مبتنی بر طرح نماد و بخش دیگری نیز از طریق سمن‌های فعال در حوزه حقوق کودک و گروه‌های جهادی شناسایی و معرفی شده‌اند.

وی با ذکر این نکته که ایجاد نمونه‌های موفق حمایت از کودکان می‌تواند کشور را با سرعت بیشتری در مسیر پیشرفت قرار دهد، اظهار کرد: همکاری یونیسف در کنار برنامه‌های دستگاه‌های حمایتی در کشور اتفاق خوبی را رقم زده و ما امروز یک مدل قابل ارایه برای مداخله در مناطق کمتر برخوردار در اختیار داریم و این هم‌افزایی‌ها منجر به ایجاد محیط و شرایط بهتری برای کودکان کشور می‌شود.

خدمات ایران به کودکان اتباع؛ الگویی برای دیگر کشور‌ها

مارک روبین، مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز در این نشست در سخنانی گفت: یونیسف در ایران برنامه بسیار خوبی برای کودکان و نوجوانان دارد و از حمایت اجتماعی برای کودکان آسیب‌پذیر برخوردار است؛ خدمات جامع و فراگیری در طرح حمایت اجتماعی کودکان با کمک‌های نقدی، تغذیه و آموزش یونیسف ارائه می‌شود و خدمات به‌طور یکسان در قالب پیمان‌نامه کودکان در جمهوری اسلامی ایران بین ایرانیان و اتباع ارائه و تقسیم می‌شود.

وی تاکید کرد: خدمات مطلوب ایران به کودکان اتباع در یونیسف منطقه‌ای کاملا شناخته شده است و باید به الگویی برای دیگر کشور‌ها تبدیل شده و تجارب ایران به سایر کشور‌ها نیز منتقل شود.

مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا با اشاره به اتفاقات فاجعه‌بار غزه، ابراز کرد: در گذرگاه رفح حضور داشتم و ۳۲ کارمند محلی و منطقه‌ای یونیسف همچنان در رفح هستند و متاسفانه ۱۱۵ کارمند آژانس امداد سازمان ملل در این جنگ کشته شده‌اند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای ارسال کمک به آسیب‌دیدگان غزه به‌کار می‌گیریم، افزود: شدیدترین نوع درگیری و کشتار کودکان پس از جنگ جهانی دوم در غزه در حال وقوع است و کودکان نخستین قربانی این جنگ هستند.

روبین تاکید کرد: با کمک سازمان ملل تمام تلاش خود به کار گرفته‌ایم تا آتش‌بس برقرار و کمک‌ها به غزه ارسال شود.

اولویت اجرای طرح حمایت اجتماعی از کودکان در بهارستان

ابین ناندی، مدیر دفتر یونیسف در ایران نیز با بیان اینکه یونیسف آژانس مرتبط با کودکان در سازمان ملل است، گفت: صندوق حمایتی یونیسف برنامه‌ای برای کمک به کشور‌ها و دولت‌های میزبان کودکان آسیب‌پذیر است.

وی با بیان اینکه تمرکز دفتر یونیسف در ایران توجه به کودکان آسیب‌پذیر است، اظهار کرد: قطعا نیاز‌های کودکان اتباع ساکن در ایران مورد توجه یونیسف قرار خواهد گرفت.

ناندی، از ایران برای توجه و حمایت و ارائه خدمات با کیفیت بالا به کودکان اتباع بیگانه قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران خدمات مطلوبی به کودکان ایرانی و خارجی ارائه می‌کند.

مدیر دفتر یونیسف با بیان اینکه برنامه کمک‌های نقدی یونیسف با کمک وزارت دادگستری انجام می‌شود، تصریح کرد: شهرستان بهارستان به دلیل جمعیت بالای اتباع و وجود کودکان آسیب‌پذیر، در اجرای طرح حمایت اجتماعی از کودکان در اولویت قرار گرفته است.

ناندی یادآوری کرد که دفتر یونیسف در ایران همکاری بسیار نزدیکی با دفتر منطقه‌ای خاورمیانه دارد و کمک‌ها از این طریق به ایران تخصیص داده می‌شود.

مقام یونیسف در پایان با اشاره به اینکه یونیسف جز نخستین سازمان‌های پیشرو در کمک به کودکان غزه بوده است، گفت: ما از اتفاقات غزه و اینکه کودکان قربانی جنگ شده‌اند، واقعا متاسف هستیم.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *