تیراندازی‌های جمعی ۲۰۲۳ در آمریکا؛ شلیک به مدافع ادعایی حقوق بشر

15:25 - 18 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۴۵۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تیراندازی‌های جمعی ۲۰۲۳ در آمریکا؛ شلیک به  مدافع ادعایی حقوق بشر
خشونت مسلحانه در آمریکا نه‌تنها امنیت این کشور را با چالش جدی مواجه کرده، بلکه سبب شده تا کارنامه حقوق بشری آن نیز سیاه‌تر از گذشته شود.

خبرگزاری میزان – شمار تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۳ به رقم ۶۳۳ مورد رسید که از این تعداد ۴۲ مورد کشتار دسته جمعی است؛ این آمار و ارقام یک واقعیت را مورد تاکید قرار می‌دهند.

آمریکا بر لبه پرتگاه ناامنی قرار گرفته است و در چنین وضعیت مرگ‌باری وارد سال ۲۰۲۴ می‌شود که تحولات مهمی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری را در خود جای داده است.

 

تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در ۲۰۲۳؛ امنیت بر لبه پرتگاه

آمار تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در سال ۲۰۲۳

آمریکا در سال ۲۰۲۳ شاهد وقوع ۶۳۳ تیراندازی جمعی بود؛ از این تعداد ۴۲ مورد به کشتار جمعی منجر شد.

در عین حال، در سال جاری میلادی در مجموع در آمریکا ۴۰ هزار و ۳۷۲ نفر بر اثر خشونت مسلحانه جان خود را از دست دادند که ۲۲ هزار و ۶۳۸ مورد آن‌ها خودکشی بود.

۲۷۶ کودک بر اثر تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در سال ۲۰۲۳ کشته شدند و ۶۰۷ کودک نیز زخمی شدند.

ثبت ۴۲ مورد کشتار جمعی در سال ۲۰۲۳ سبب شد تا آمریکا رکوردی هولناک را ثبت کند؛ از این موارد فقط سه مورد بدون سلاح گرم و با چاقو رخ داده است.

جیمز آلن فاکس، استاد دانشگاه نورث ایسترن و محقق باتجربه در کشتار‌های دسته جمعی، در مورد این روند نگران‌کننده، گفت: چه این یک رکورد باشد یا نه، واضح است که ما به سمت آن رتبه بالا می‌رویم بسیار نگران‌کننده است.

به گفته فاکس، سال ۲۰۲۳ شاهد ۱۰ تیراندازی جمعی بی‌سابقه در مکان‌های عمومی بوده است که یک رکورد شگفت‌انگیز برای آمریکا است؛ این در حالی است که آمریکا به‌صورت معمول، سالانه شش تیراندازی در مکان‌های عمومی را تجربه می‌کرد.

 

تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در ۲۰۲۳؛ امنیت بر لبه پرتگاه

فقط هفت ایالت بدون تیراندازی جمعی!

از ۵۱ ایالت و منطقه آمریکا در سال ۲۰۲۳ فقط ۷ ایالت موارد تیراندازی جمعی را ثبت نکردند؛ این ایالت‌ها عبارتند از: آلاسکا، مونتانا، رود آیلند، داکوتای جنوبی، ورمونت، ویرجینیای غربی و وایومینگ.

بدترین تیراندازی جمعی آمریکا در سال ۲۰۲۳ در ایالت «میِن» رخ داد که طی آن بدون احتساب عامل تیراندازی ۱۸ نفر کشته و ۱۳ نفر زخمی شدند.

 

تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در ۲۰۲۳؛ امنیت بر لبه پرتگاه

آیا وضعیت تیراندازی‌ها و کشتار جمعی در آمریکا بدتر می‌شود؟

نگاهی به روند و تعداد تیراندازی‌های جمعی در آمریکا نشان می‌دهد که تیراندازی‌های جمعی و کشتار جمعی در این کشور در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

با توجه به لاینحل ماندن عوامل و دلایل موثر بر این روند، انتظار می‌رود که وضعیت تیراندازی‌ها و کشتار جمعی در آمریکا در صورت تداوم سرعت فعلی به سمت وخامت بیشتر برود.

حتی براساس محافظه‌کارترین تعاریف تیراندازی جمعی و کشتار جمعی در آمریکا، این کشور با چالشی جدی مواجه است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تیراندازی‌های جمعی در پنج سال گذشته از هر نیم دهه دیگر از سال ۱۹۹۶ تاکنون بدتر بوده است.

 

تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در ۲۰۲۳؛ امنیت بر لبه پرتگاه

 

اپیدمی خشونت مسلحانه در آمریکا

خشونت با اسلحه یک بیماری مزمن در آمریکا است که با فرهنگ اسلحه این کشور، گروه‌های ذینفع و سیاست‌های حزبی آمیخته شده است؛ این موضوع به شکلی ویژه جامعه آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و کارنامه حقوق بشری آن را سیاه کرده است.

رشد خشونت‌های مسلحانه در آمریکا سبب شده تا تصویر و عنوان خودخوانده مدافع حقوق بشر در معرض فروپاشی قرار بگیرد.

اپیدمی خشونت مسلحانه در آمریکا به عوامل مختلفی مانند قوانین ضعیف اسلحه، تولید بالای سلاح و تشدید مشکلات روان نسبت داده می‌شوند.

در عین حال، شیوع کرونا، مشکلات اقتصادی و محیط سیاسی از عوامل غیرمرتبط با این بحران دانسته می‌شوند.

شکست دولت آمریکا در حل‌وفصل این بحران سبب شده تا چرخه مرگ‌بار و غم‌انگیز خشونت مسلحانه در آمریکا تداوم یافته و این کشور را در باتلاقی بی‌پایان گرفتار کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *