تشکیل کارگروه احراز فعالیت متقاضیان حوزه کسب و کار در اداره علائم تجاری سازمان ثبت

18:00 - 15 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۰۸۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تشکیل کارگروه احراز فعالیت متقاضیان حوزه کسب و کار در اداره علائم تجاری سازمان ثبت
سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت از تشکیل کارگروه احراز فعالیت متقاضیان حوزه کسب و کار در اداره علائم تجاری میان این اداره و دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی خبر داد.

خبرگزاری میزان_ سیامک اسلامی با اشاره به قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی و ماده ۴۱ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶، گفت: علامت تجاری باید در حوزه کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد در غیر این صورت هر ذی‌نفعی می‌تواند آن را ابطال کند یا در صورت بلا‌استفاده بودن ابطال خواهد شد.

وی افزود: با تشکیل کارگروه مشترک در این رابطه و ایجاد هماهنگی و تعریف استاندارد‌های مشترک میان اداره علائم تجاری و دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی، امکان تخصیص علامت تجاری به فعالان واقعی مشاغل خانگی فراهم می‌شود.

سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های مرکز مالکیت معنوی حمایت حقوقی از دارایی‌های فکری و تخصیص علامت تجاری به فعالان واقعی در آن حوزه است و نیز به نوعی در این مرکز از کسب و کار‌های فعال حمایت می‌شود.

به گفته وی، یکی از مدارک قابل ارائه متقاضیان برای ثبت علامت در اداره ثبت علائم تجاری، تائیدیه مجوز کسب و کار مشاغل خانگی است.

اسلامی با تاکید بر اینکه مجوز برخی مشاغل مرتبط با حوزه سلامت، غذا و دارو با حساسیت بیشتری صادر می‌شود عنوان کرد: این حوزه‌ها نظارت گسترده‌تری را پیش از دریافت مجوز طی می‌کنند، اما احراز این مراحل در اداره ثبت علائم تجاری امکان پذیر نیست که به منظور پیشگیری از سوء‌استفاده احتمالی و انحصار علامت تجاری ضروری است، امکان احراز فعالیت متقاضیان حوزه کسب و کار برای اداره ثبت علائم تجاری فراهم شود.

وی تصریح کرد: در این راستا اولین جلسه کارگروه کارشناسی با حضور  رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مدیران آن ستاد، کارشناسان جهاد دانشگاهی و همکاران اداره ثبت علائم تجاری و نشانه‌های جغرافیایی مورخ ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

میرزایی معاون اداره ثبت علائم تجاری و نشانه‌های جغرافیایی مرکز مالکیت معنوی نیز در ادامه و در بیان اهمیت این کارگروه گفت: بند ۵ ماده ۱۱۱ آئین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری این اجازه را به مرجع ثبت داده است تا از متقاضی بخواهد برای احراز فعالیت در حوزه کسب و کار، مدارک مورد نیاز به تشخیص مرجع ثبت، ارائه کند.

وی افزود: اهمیت این موضوع موجب شده است که در قانون جدید در حال ابلاغ این اختیار به مرجع ثبت داده شود که اگر متقاضی تا یک سال، مدارکی دال بر فعالیت ارائه نکرد علامت مربوط ابطال شود.

میرزایی با  ابراز امیدواری از  تشکیل این کارگروه عنوان کرد: با تعامل دو جانبه فی ما بین اداره علائم تجاری و دبیرخانه مشاغل خانگی، امکان تشخیص و تمییز مجوز‌های واقعی از غیرواقعی و تخصیص علامت تجاری به صاحبین واقعی کسب و کار‌ها فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *