تنش‌ها در کنگره آمریکا بر سر ادامه کمک به اوکراین

10:02 - 28 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۱۴۸
تنش‌ها در کنگره آمریکا بر سر ادامه کمک به اوکراین
کنگره آمریکا که از چند ماه قبل به‌طور آشکار دچار اختلافات است، همچنان نتوانسته بر سر کمک نظامی جدید به اوکراین به توافق برسد و این موضوع ممکن است چند ماه طول بکشد.

خبرگزاری میزان - میزان کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین ممکن است تا اواسط دسامبر و شاید ماه‌های بعد از آن کاهش یابد.

این موضوع توانایی واشنگتن را برای حفظ جریان تسلیحاتی که هم دولت بایدن و هم دولت اوکراین می‌گویند حیاتی است، زیر سوال می‌برد.

حامیان اوکراین در کنگره درگیر نبرد سختی بر سر بسته کمک گسترده‌ای هستند که سرنوشت آن اکنون درگیر یک جنگ حزبی بر سر سیاست‌های مرزی است. 

سریع‌ترین زمانی که کنگره می‌تواند مذاکرات را تکمیل و کمک‌های جدید اوکراین را تصویب کند، اواسط دسامبر است؛ تقریبا ۲ ماه پس از آن که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای اولین بار درخواست اختصاص ۶۱ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه را ارائه کرد.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، واشنگتن به دلیل این وقفه، محدود کردن جریان کمک‌های نظامی به کی‌یف را آغاز کرده است. 

سناتور‌های هر ۲ حزب قصد دارند در روز‌های آینده روی یک بسته کمکی به همراه سیاست‌های مرزی کار کنند. آن‌ها پس از بازگشت به واشنگتن از تعطیلات در اواخر این ماه درباره بسته بودجه مربوط به مرز رای‌گیری خواهند کرد.

«کریس کنز»، یکی از دموکرات‌های کنگره با روابط نزدیک با بایدن، گفت: ما باید خودمان را برای مذاکره درباره اوکراین آماده کنیم.

به گفته وی، سوخت، اسلحه و مهمات اوکراینی‌ها تمام شده است. کنگره باید براساس جدول زمانی که مهم است، عمل کند.

کمرنگ شدن حمایت از اوکراین

در حالی که میدان نبرد به بن‌بست رسیده و درگیری‌ها به سومین سال خود نزدیک می‌شوند، حمایت گسترده از اوکراین در حال کمرنگ شدن است. 

درگیری‌های داخلی در کنگره آمریکا احتمال اینکه بررسی ارائه بودجه کمکی به اوکراین به سال ۲۰۲۴ میلادی موکول شود را افزایش داده است.

«جان کربی»، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید هم هشدار‌هایی درباره اینکه آمریکا از نظر منابع موجود برای اوکراین «نزدیک به پایان راه» است، صادر کرده بود.

«کربی»، می‎گوید: جنگ اوکراین یک نبرد فعال بوده و توانایی ما برای ادامه حمایت از کی‌یف به طور فزاینده‌ای در خطر است.

حامیان با نفوذ اوکراین در کنگره می‌گویند که از کمک‌های بیشتر آمریکا مطمئن هستند.

«مایکل مک‌کال»، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: هیچ شانسی وجود ندارد که این کمک‌ها مورد تایید قرار نگیرد. 

اما این کار برای «مایک جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان، که در حال مدیریت واکنش شدید محافظه‌کاران تندرو به خاطر طرحش برای جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا است، از نظر سیاسی دشوار خواهد بود. بسیاری از این محافظه‌کاران نیز با کمک اوکراین مخالفند. تنها به چند تن از آن‌ها نیاز است تا «جانسون» به سمت سرنگونی پیش برود؛ درست همانطور که «کوین مک‌کارتی» سلف او را برکنار کردند.

اعتراف زلنسکی به وابستگی به کمک‌های غرب

این در حالی است که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین اعتراف کرد که اگر متحدان غربی کمک به کی‌یف را متوقف کنند، ارتش اوکراین مجبور می‌شود عقب نشینی کند.

«زلنسکی»، گفت: در حال حاضر من روی کمک گرفتن از غرب متمرکز هستم. تمرکز آن‌ها [کشور‌های غربی] به دلیل وضعیت خاورمیانه در حال تغییر است؛ بدون حمایت آن‌ها ما عقب‌نشینی خواهیم کرد.

به گفته رئیس جمهور اوکراین، در رابطه با تغییر اولویت‌ها که پس از تشدید اوضاع در خاورمیانه رخ داد، اوکراین از جمله شروع به دریافت گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری کمتری کرد. «زلنسکی»، اعتراف کرد: تحویل تسلیحات به ما کاهش یافته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *