انزوای آمریکا پس از مخالفت با قطعنامه سازمان ملل درباره آتش‌بس در غزه

10:37 - 07 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۶۹۶
انزوای آمریکا پس از مخالفت با قطعنامه سازمان ملل درباره آتش‌بس در غزه
رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل برای تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه، بیش از پیش انزوای آمریکا در صحنه بین‌المللی را آشکار کرد.

خبرگزاری میزان - رای قاطع ۱۲۰ کشور به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار برقراری آتش‌بس بشر‌دوستانه در غزه است، نشانی از تنهایی محور آمریکایی-صهیونیستی بود.

تنها ۱۲ کشور، آمریکا و رژیم صهیونیستی را در مجمع عمومی سازمان ملل در مخالفت با این پیش‌نویس همراهی کردند.

کارشناسان می‌گویند که آمریکا این روز‌ها به شدت منزوی به نظر می‌رسد. 

یک ساعت پس از تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، طرح پیشنهادی اردن در نیویورک با ۱۲۰ رای موافق و ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید. 

انزوای آمریکا در صحنه جهانی

«گاردین» در مقاله‌ای درباره این موضوع، نوشت که نتیجه برای نشان دادن حمایت مستقیم محدود از آمریکا قابل توجه بود؛ حتی فرانسه، اسپانیا و انگلیس از پیوستن به آمریکا در رای مخالف دادن به این طرح خودداری کردند. 

اختلافات در داخل اتحادیه اروپا که در هفته‌های اخیر دیده می‌شد، نیز آشکار شده و ۲۷ عضو اتحادیه به سه روش مختلف رای دادند، اما اکثریت رای ممتنع خود را اعلام کردند.

۶ رای که آمریکا توانست به دست آورد مربوط به جزایر اقیانوس آرام بود؛ جزایر فیجی، تونگا، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو و پاپوآ گینه‎نو.

در روز‌های منتهی به این رای‌گیری، اردن قطعنامه اولیه خود را در تلاش برای کسب حداکثر حمایت تغییر داده بود. اما کانادا با حمایت آمریکا، گفت که این تغییر‌ها کافی نیست، زیرا در طرح اردن نامی از «حماس» ذکر نشده بود.

 

انزوای آمریکا پس از مخالفت با قطعنامه سازمان ملل درباره آتش‌بس در غزه

 

«لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته بود که با امتناع از نام بردن حماس، این پیش‌نویس به این جنبش که غزه را اداره می‌کند، قدرت می‌بخشد.

زمانی که اصلاحیه پیشنهادی کانادا مبنی بر نام بردن حماس و توصیف شهرک‌نشینان بازداشت شده به گروگان به رأی گذاشته شد، کانادا و آمریکا ۸۸ رأی موافق را در برابر ۵۵ رأی مخالف و ۲۳ رأی ممتنع به دست آوردند. تمامی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا و انگلیس نیز از این اصلاحیه حمایت کردند اما رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، برخلاف شورای امنیت، نیاز به اکثریت دو سوم دارد، به این معنی که اصلاحیه کانادا شکست خورد.

این موضوع نمایندگان سازمان ملل را با چند گزینه مواجه کرد؛ حمایت از درخواست اردن برای آتش‌بس بشردوستانه، بدون اشاره به حماس، یا رای ممتنع و مخالف.

۸ کشور اتحادیه اروپا از جمله فرانسه در نهایت از این قطعنامه حمایت کردند. از جمله کشور‌های مهمی که رای ممتنع دادند، استرالیا، هند و انگلیس بودند. ائتلاف به سرکردگی آمریکا که به قطعنامه رای منفی داد، تنها هفت درصد از آرای مجمع عمومی را به خود اختصاص داده بود.

تصویب قطعنامه؛ موضعی روشن در برابر کشتار فلسطینی‌ها

اردن از این نتیجه خوشحال شد و «ایمن صفدی»، وزیر خارجه این کشور گفت که مجمع عمومی از عدالت حمایت کرده است.

به گفته وی، این قطعنامه یک موضع روشن در برابر جنگ اسرائیل، علیه کشتار فلسطینی‌ها، علیه جنایات جنگی، در کنار قوانین بین‌المللی است.

به گفته کارشناسان، تصویب این قطعنامه مطمئناً روشن می‌کند که رژیم صهیونیستی براساس قوانین بین‌المللی مسئولیتی ضروری برای تضمین عدم محرومیت غیرنظامیان از اقلام ضروری برای بقای آن‌ها دارد. 

اما قطعنامه غیرالزام‌آور بوده و بیشتر تصویری از افکار جهانی است. شورای امنیت که می‌تواند قطعنامه‌های الزام‌آور را تصویب کند، تاکنون قادر به تصویب طرحی در مورد بحران نبوده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *