نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: مخالفت ایران با هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه و مرزهای شناخته شده بین‌المللی/آژانس نباید مورد سوءاستفاده سیاسی قرار بگیرد

10:55 - 20 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۷۳۹
کنعانی: مخالفت ایران با هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه و مرزهای شناخته شده بین‌المللی/آژانس نباید مورد سوءاستفاده سیاسی قرار بگیرد
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه، بیستم شهریور ماه در جمع خبرنگاران حاضر شد تا طی نشست هفتگی به پرسش‌های آنها درباره تحولات اخیر در حوزه سیاست خارجی پاسخ دهد.

 

ایران درباره اراضی خود هیچگونه اظهارات غیراصولی و مغایر مقررات را برنمی‌تابد
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۲:۰۹

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: موضع ایران صریح و واضح اعلام شده است و ایران درباره اراضی خود هیچگونه اظهارات غیراصولی و مغایر مقررات را برنمی‌تابد و به آن واکنش نشان می‌دهد.

واکنش به دیدار برخی از عناصر ضد انقلاب با مقام رژیم صهیونیستی
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۵۷

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش‌آفرینی کشورهای غربی در اغتشاش‌های کشورمان گفت: ما بارها قبلا اعلام کردیم که طرف‌های مختلفی از خارج از کشور در دامن زدن به اغتشاش‌ها نقش داشتند؛ در نقش‌آفرینی برخی طرف‌های خارجی از جمله آمریکایی، اروپایی و صهیونیستی در دامن زدن به اغتشاش‌ها تردیدی نیست و برای این امر ادله و براهینی وجود داشت.

وی افزود: نشست وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با برخی از عناصر ضد انقلاب و حمایت‌های آمریکا ازین نشست‌ها تنها گوشه کوچکی از اقدام‌های بزرگ‌تر است که در یک‌سال گذشته شاهد آنها بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سخنان اخیر وزیر اطلاعات مبنی بر کشف و خنثی‌سازی ۴۰۰ بمب که نشان از طراحی شوم تروریست‌ها در ناامنی و کشتار شهروندان دارد، گفت: اینها نشان‌دهنده وجه دیگری از طراحی‌های بیگانگان از جمله رژیم صهیونیستی در ناامنی در کشور است؛ ما از نقش امنیت‌ساز حافظان امنیت از جمله وزارت اطلاعات و دستگاه‌های امنیتی برای ایجاد امنیت در داخل کشور تشکر می‌کنیم.

وی تاکید کرد: این اقدام روشنی از نقش‌آفرینی بازیگران خارجی است؛ رژیم صهیونیستی و دولت انگلیس هم باید پاسخگو باشند و ما این توضیح را در کانال‌های دیپلماتیک درباره چنین نشستی درخواست کردیم.

ایران ثابت کرده در تامین امنیت و پاسخ به هرگونه تعرض احمقانه با هیچ طرفی مسامحه نخواهد کرد
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۵۴

«کنعانی» درباره تهدیدهای ادعایی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان گفت: رژیم صهیونیستی ماهیت تروریستی دارد و به‌عنوان یک رژیم غاصب باید استفاده از ترور و شیوه‌های تروریستی برای دستیابی به اهداف نامشروعش و چنین تهدیداتی مورد توجه کشورها و مورد توجه جدی مجامع بین‌المللی قرار بگیرد؛ این رژیمی است که به خود حق می‌دهد مقام‌های رسمی کشور دیگری را مورد ترور قرار دهد.

وی افزود: ایران اثبات کرده در تامین امنیت و پاسخ به هرگونه تعرض احمقانه با هیچ طرفی مسامحه نخواهد کرد؛ رژیم صهیونیستی ضرب شست و سیلی‌های ایران را تجربه کرده و قطعا درباره هرگونه حماقتی فکر کنند، ایران نسبت به هرگونه پاسخ به عمل احمقانه تردید نخواهد کرد.

نیروهای آمریکا هیچگاه دنبال ثبات نبودند
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۵۲

«کنعانی» درباره رزمایش ارمنستان و آمریکا اظهار کرد: حضور  نیروهای فرامنطقه‌ای را نه تنها کمک‌کننده نمی‌دانیم، بلکه آن را مخل ثبات می‌دانیم.

وی افزود: امنیت مرزها باید توسط خود کشورها تامین شود؛ نیروهای فرامنطقه‌ای منافع خود را دنبال می‌کنند؛ نیروهای آمریکا هیچگاه دنبال ثبات نبودند و در هر کشوری که حضور پیدا کردند کمکی به ثبات نشد، بلکه به بی‌ثباتی کمک کرد؛ انتظار ما از کشورهای منطقه این است که به سازوکارهای منطقه‌ای و دوجانبه عمل کنند.

 

گفت‌وگوهای کنسولی و قضایی میان ایران و ترکیه درباره انتقال زندانیان دو کشور انجام شد
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۴۹

«کنعانی» درباره موضوع انتقال زندانیان میان ایران و ترکیه گفت: گفت‌وگوهای کنسولی و قضایی میان ایران و ترکیه در این زمینه انجام شد؛ تعداد قابل‌توجهی از زندانیان ایرانی در زندان‌های ترکیه هستند؛ با توجه به حجم رفت‌وآمدهای اتباع دو کشور و سفرهای شهروندان ایرانی به ترکیه این موضوع زمینه‌ساز تبدیل این کشور به کشوری که نسبت قابل توجهی از زندانیان را در بربگیرد، شد.

موضوع میدان نفتی آرش، فنی است
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۴۷

«کنعانی» درباره حواشی پیرامون میدان نفتی - گازی «آرش» گفت: بارها اعلام کردیم که این یک موضوع فنی است؛ این موضوع در چارچوب کارشناسی و حقوقی با دولت کویت برای حفظ حقوق ایران پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: طرح این موضوع در رسانه‌ها کمک‌کننده نیست.

انتظار ایران این است که کشورها به تعهدهای خود درباره رفع تحریم‌ها پایبند باشند
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۴۶

«کنعانی» درباره موضوع رفع تحریم‌های کشورمان گفت: انتظار ایران این است که کشورها به تعهد خود در این زمینه پایبند باشند؛ ایران در قبال هرگونه اقدام سازنده‌ای این حقوق را برای خود قائل است؛ ما در برابر هر اقدامی در این رابطه اقدام متقابل انجام می‌دهیم.

 

گفت‌وگوها و توافق‌های انجام شده از جمله با هند در ارتباط با افزایش ظرفیت‌های بندری چابهار ادامه دارد
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۴۳

«کنعانی» در رابطه با اظهارات رسانه‌ای مطرح شده درباره کریدور خاورمیانه هند گفت: گفت‌وگوها و توافق‌های انجام شده از جمله با هند در ارتباط با افزایش ظرفیت‌های بندری چابهار ادامه دارد؛ کشورهای زیادی علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت چابهار برای استفاده‌های ترانزیتی خودشان هستند؛ این موضوع عمدتا در گفت‌وگوهای ما با برخی از کشورها طرح می‌شود.

 

دولت فرانسه متعهد به تامین امنیت و پیگیری متعرضان به سفارت ایران در پاریس است
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۳۷

«کنعانی» درباره حادثه اخیر رخ داده در مقابل سفارت ایران در فرانسه گفت: فرانسه باید توجه لازم را درباره تدابیر لازم مبنی بر مسئولیت‌های بین‌المللی خود تقویت کند و به مسئولیت‌های خود در چارچوب تامین امنیت دیپلماتیک پایبند باشد.

وی افزود: دولت فرانسه در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ وین مسئول تامین امنیت سفارتخانه است؛ سفیر فرانسه به مدیر کل اروپای غربی وزارت امور خارجه گفت ما این اقدام را شدیدا محکوم می‌کنیم و این موضوع از سوی مقام‌های ذیربط فرانسه تحت پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: دولت فرانسه متعهد به تامین امنیت و پیگیری متعرضان است و ما پیگیری‌های خود را ادامه می‌دهیم.

 

 

امیدواریم نشست جاری شورای حکام در قالبی کاملا حرفه‌ای برگزار شود
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۳۳

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرگزاری «میزان» درباره نشست پیش‌روی شورای حکام گفت: در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از امروز برگزار می شود، موضوع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در دو محور موافقتنامه جامع پادمان و نیز اجرای برجام و حل و فصل مسائل باقی‌مانده مطرح می‌شود، البته این یک بررسی دوره‌ای است که در چارچوب نشست‎های آژانس مطرح می‎شود.

وی افزود: لازم است تاکید کنم که همکاری‎های ایران و آژانس بین‎المللی انرژی اتمی در چارچوب بیانیه مشترک مورخ چهارم مارس میان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد و در همان چارچوب گفت‌وگوها و دیدارهایی انجام شده یا خواهد شد.

«کنعانی» همچنین اظهار کرد: امیدواریم در نشست جاری آژانس، این نشست در قالبی کاملا حرفه‎ای برگزار شود و مدیرکل آژانس هم بتواند در قالبی کاملا حرفه‌ای فارغ از فشارهای سیاسی به ماموریت حرفه‎ای خود بپردازد و این ماموریت را به درستی و دقت انجام دهد؛ آژانس یک سازمان تخصصی و فنی و حرفه‌ای‌ است و به هیچ عنوان نباید مورد استفاده یا سوءاستفاده سیاسی برای اهداف سیاسی در جهت اعمال فشار بر دیگر کشورها قرار گیرد.

موضع خود را در قبال فلسطین به ریاض اعلام کردیم
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۲۹

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه نگاه اصولی ایران به ماهیت رژیم صهیونیستی روشن، واضح و تغییرناپذیر است، گفت: ما دیدگاه‌های خود را در این رابطه به مقام‌های دولت عربستان هم در تهران و هم در ریاض اعلام کردیم.

وی افزود: ملت فلسطین از دولت‌های اسلامی خواستار حمایت‌های جدی درباره حقوق طبیعی خود هستند؛ موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دولت‌ اسلامی درباره فلسطین مشخص است؛ ما به حمایت از حقوق تامه فلسطین پایبند بوده و از هر اقدامی که مخل حقوق فلسطین باشد، پرهیز می‌کنیم.

در حد مقدورات سیاسی و حقوقی پرونده نقش کشورهای اروپایی در تجهیز رژیم صدام به تسلیحات شیمیایی را پیگیری می‌کنیم
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۲۶

«کنعانی» درباره پیگیری موضوع تجهیز رژیم صدام به تسلیحات شیمیایی از سوی کشورهای اروپایی گفت: پیگیری این موضوع در سال‌های گذشته همواره در دستور کار کشورمان بوده است؛ این پیگیری هم از لحاظ حقوقی و هم شکایت‌هایی که شهروندان متضرر آسیب دیده از این نوع سلا‌ح داشته‌اند، ادامه دارد.

وی افزود: این از پرونده‌های جاری در حوزه حقوقی دیپلماسی است؛ پرونده‌های مفتوحی در این زمینه وجود دارند؛ بررسی موضوع نقش برخی از کشورها در تجهیز صدام همچنان در حال تکمیل است؛ اقدام‌های حقوقی در تکمیل اقدام‌های حقوقی قبلی ادامه دارد؛ اینها جز مطالبات ملت است و در حد مقدورات حقوقی و سیاسی این موضوع را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم.

 

با هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه و مرزهای شناخته شده بین‌المللی مخالف هستیم
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۱۷

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار «میزان» درباره انتخابات در قره‌باغ گفت: قره‌باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است و حقوق و امنیت ساکنان این منطقه باید در چارچوب مشخص تعریف و تعیین شود؛ این موضع مشخص ماست؛ جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها و همچنین پرهیز از هرگونه اقدام تنش‌زا تاکید کرده و با هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه و مرزهای شناخته شده بین‌المللی مخالفت دارد.

وی افزود: ما بارها دیدگاه خود در این زمینه را صریح و روشن بیان کردیم؛ شناسایی متقابل تمامیت ارضی یکدیگر از سوی جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان گامی مهم و سازنده در راستای حل اختلاف‌ها و رسیدن به صلح و امنیت پایدار و جامع است؛ ما معتقدیم هر اقدامی که می‌تواند بر این اصول سایه بیندازد، مورد تایید ایران نیست.

گفت‌وگوهای ایران و روسیه برای تنظیم یک سند جامع در حال انجام است
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۱۵

«کنعانی» درباره سند جامع میان ایران و روسیه گفت: گفت‌وگوهای دو کشور برای تنظیم یک سند جامع در حال انجام است؛ این سند در نشست‌های تخصصی در حال بررسی برای تکمیل شدن است.

وی افزود: در راستای اراده سیاسی مقام‌های دو کشور به محض توافق درباره پیش‌نویس سند، مقدمات سند جامع جدید انجام می‌شود و برای نقشه راه بین ایران و روسیه استفاده خواهد شد.

 

موضوع عدم تمدید تاریخ توافق با عراق، به بغداد و اقلیم کردستان عراق یادآوری شد
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۰۸

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مراسم اربعین سال جاری گفت: کنگره جهانی اربعین حسینی امسال با شکوه هرچه تمام‌تر و برنامه‌ریزی منظم‌تر انجام شد؛ مجددا از میزبانی کریمانه دولت و ملت عراق و اقدامات مجدانه آنها تشکر می‌کنم.

وی افزود: مراتب قدردانی و تشکر ما در سطوح عالی به مقام‌های عالیه عراق ابلاغ شد.

«کنعانی» درباره توافق ایران و عراق گفت: موعد پایانی این توافق یعنی ۲۸ شهریور برای خلع سلاح نیروهای تروریستی و تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان به پایان می‌رسد و این موعد تمدید نخواهد شد؛ این موضوع به صراحت از سوی ایران اعلام و به مقام‌های عراق و دولت محلی اقلیم کردستان این کشور منتقل و یادآوری شد.

 

گفت‌وگوهای خوبی با نماینده اروپا در امور خلیج فارس داشتیم
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۰۵

«کنعانی» درباره سفر اخیر «لوئیجی دی مایو»، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج فارس و هیئت همراه به ایران گفت: آنها در چارچوب ماموریت خود برای سفر به ایران ابراز تمایل کردند؛ ما با اتحادیه اروپا موضوع‌های مختلفی برای گفت‌وگو داریم که از جمله آنها موضوع‌های دوجانبه و روابط با حوزه اروپا هستند؛ ما همواره تاکید کردیم به مشورت و همکاری توام با احترام و منافع متقابل علاقمند هستیم.

وی افزود: اما بدیهی است که روابط باید مبتنی بر احترام متقابل باشد؛ ما گفت‌وگوهای خوبی با نماینده اروپا در حوزه خلیج فارس داشتیم که معاون سیاسی و وزیر خارجه او را به حضور پذیرفتند.

درباره رفع انسداد دارایی‌های کشور شاهد اقدام‌هایی براساس توافق صورت گرفته بودیم
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۱:۰۰

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع دارایی‌های رفع انسداد شده کشورمان گفت: موضوع رفع انسداد از دارایی‌های ایران و تبادل زندانیان دو موضوع جدا از هم هستند؛ در موضوع تبادل همواره اعلام کردیم با توجه به ماهیت انسانی موضوع آمادگی اقدام در این زمینه را داریم.

وی افزود: ما خوش‌بین هستیم که موضوع تبادل در آینده نزدیک بر مبنای تفاهم انجام شده، صورت بگیرد؛ درباره رفع انسداد دارایی‌ها نیز براساس توافق صورت گرفته، شاهد انجام اقدام‌هایی بودیم؛ امیدواریم طی روزهای آینده این انتقال به‌صورت کامل انجام شود.

«کنعانی» تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با این دارایی‌های رفع انسداد شده می‌تواند تمامی کالاهای غیر تحریمی را خریداری کند؛ این مبتنی بر تفاهم صورت گرفته است و ارتباطی با موضوع‌های دیگر مطرح شده در اظهارات رسانه‌ای ندارد؛ چنین اظهاراتی فاقد هرگونه ارزش هستند.

 

ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک با همسایگان شمالی حساس است
۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۱۰:۵۶

«کنعانی» درباره موضع کشورمان پیرامون تحولات اخیر میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان گفت: ما با مقام‌های جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان در تماس هستیم؛ مقام‌های ارمنستان نسبت به احتمال درگیری نظامی از سوی جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی کردند.

وی افزود: مقام‌های جمهوری آذربایجان به ما پیام دادند هیچ قصدی را برای اقدام نظامی ندارند و نقل و انتقال اخیر یک اقدام متعارف نظامی در آستانه فصل زمستان است، زیرا تردد در مناطق کوهستانی سخت و دشوار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک با همسایگان شمالی حساس است و تحولات را با جدیت دنبال می کند؛ مرزهای ایران مرزهای امنی است و جمهوری اسلامی ایران با اقتدار از امنیت مرزها محافظت می‌کند؛ به دلیل تاثیرات هرگونه بی‌‎ثباتی بر کل منطقه، ایران موضوع را با حساسیت از نزدیک دنبال می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *