ناپدید شدن بیش از ۲ هزار پناهجو در مرگبارترین مسیر مهاجرتی اروپا

11:05 - 21 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۵۰۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ناپدید شدن بیش از ۲ هزار پناهجو در مرگبارترین مسیر مهاجرتی اروپا
غرق شدن قایق‌های پناهجویان و مهاجران آفریقایی در آب‌های اروپا به دلیل عدم تلاش برای حل و فصل موضوع، به اتفاقی روزمره تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، بر اثر غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان در سواحل «طرابلس» لیبی، ۵ پناهجو جان خود را از دست دادند.

در عین حال، رسانه‌های فرانسوی می‌گویند که پس از غرق شدن یک قایق در سواحل این کشور، دستکم شش نفر جان باختند و ده‌ها نفر نجات یافتند.

حادثه‌ای که برای این پناهجویان رخ داده، نه جدید و نه غیر منتظره است؛ غرق شدن قایق‌های پناهجویان در آب‌های اروپا به شکلی ویژه در ماه‌های اخیر به تراژدی پر تکراری تبدیل شده است.

مرگبارترین مسیر مهاجرتی دریایی

تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در دریا مفقود شده‎اند، زیرا استفاده از مرگبارترین مسیر مهاجرت به اتحادیه اروپا ۲ برابر شده است.

از مرگبارترین مسیر‌های مذکور، مسیر‌هایی هستند که از لیبی یا تونس به یونان یا ایتالیا ختم می‌شوند؛ پناهجویان در حالی پا در این مسیر‌های مخاطره آمیز می‌گذارند که قایق‌های مورد استفاده‌شان برای دریانوردی اساسا غیر قابل استفاده هستند.

بر اساس گزارش‌ها، تعداد افرادی که از مرگبارترین مسیر مهاجرتی جهان یعنی مدیترانه مرکزی برای رسیدن به اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند، بیش از ۲ برابر شده است و تعداد گذرگاه‌های غیرقانونی در مرز‌های خارجی این اتحادیه را به بالاترین سطح خود در ۷ سال گذشته رسانده است.

با بازگشت مهاجرت به صدر دستور کار سیاسی اروپا، از جمله در انگلیس، «فرانتکس»، آژانس مرزی و گارد ساحلی اروپا به تازگی اعلام کرد: شمار پناهجویانی که برای مهاجرت به اروپا از مسیر مدیترانه مرکزی که در حال حاضر اصلی‌ترین مسیر مهاجرت به اروپاست، استفاده می‌کنند، به شدت افزایش یافته است.

با وجود این، بسیاری از پناهجویان موفق به رسیدن به مقصد نمی‌شوند؛ بر اساس داده‌های سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل، از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۲ هزار و ۹۰ نفر در دریای مدیترانه ناپدید شده اند.

بر اساس اعلام «فرانتکس» این مسیر از لیبی یا تونس به سمت شمال یونان یا ایتالیا می‌تواند چندین روز طول بکشد؛ در عین حال پناهجویان سوار بر قایق‌های غیرقابل دریانوردی می‌شوند که به شکل خطرناکی بارگیری می‌شوند.

با وجود این، در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۹ هزار نفر با موفقیت از این مسیر عبور کردند.

گفته می‌شود که در هفته گذشته بر اثر غرق شدن یک قایق در نزدیکی جزیره «لامپدوزا» ایتالیا دستکم ۴۱ پناهجو جان خود را از دست دادند.

در ماه ژوئن یک قایق ماهیگیری کهنه و پر ازدحام با بیش از ۷۵۰ سرنشین چهار روز پس از حرکت از شرق لیبی در آب‌های بین‎المللی در سواحل غربی یونان غرق شد؛ از ۷۵۰ سرنشین این کشتی فقط ۱۰۴ نفر نجات یافتند.

«فرانتکس» اعلام کرد: با وجود این به نظر می‌رسد که فشار مهاجرت در مسیر مرکزی مدیترانه همچنان در حال افزایش است، زیرا قاچاقچیان در رقابت با یکدیگر به مهاجران و پناهجویانی که از لیبی و تونس می‌روند، قیمت‌های پایین تری را ارائه می‌کنند.

نگرانی‌های جدید برای جان پناهجویان و مهاجران

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا پس از سال‌ها مشاجره شدید در موضوع مهاجرت که سبب فاصله گرفتن آنان از هم شده بود، اخیرا از پیشرفت درباره مذاکرات در خصوص پیمان جدید مهاجرتی و پناهجویی استقبال کردند.

کشور‌های عضو موافقت کردند که اعضا به جای اتحادیه اروپا به عنوان یک کل، تعیین کنند که کدام کشور‌ها برای افرادی که به دلیل عدم واجد شرایط بودن برای پناهندگی، «امن» در نظر گرفته می‌شوند.

اتحادیه اروپا همچنین یک «مشارکت استراتژیک» یک میلیارد یورویی با تونس امضا کرد که شامل تقویت کنترل مرز‌ها و بهبود ثبت نام و بازگشت افراد است

دولت انگلیس نیز متعهد شده است که از طریق یک سیاست مهاجرتی با هدف غیرقانونی کردن درخواست پناهندگی توسط افرادی که از کانال‌ها و دیگر مسیر‌های «غیرقانونی» وارد می‌شوند و انتقال آن‌ها به کشور‌های ثالث، مانند رواندا، قایق‌ها را متوقف کند.

آژانس پناهجویان سازمان ملل تصویب لایحه مهاجرت غیرقانونی دولت انگلیس از سوی پارلمان در ماه گذشته را به عنوان نقض قوانین بین‎المللی محکوم کرد و گفت که این قانون پناهندگان را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *