یک وکیل دادگستری: برگزاری دادگاه‌های برخط یکی از مصادیق ایجاد شفافیت و رفع اتهام از دستگاه قضایی در فرایند‌های دادرسی است

11:33 - 03 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۴۲۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
یک وکیل دادگستری: برگزاری دادگاه‌های برخط یکی از مصادیق ایجاد شفافیت و رفع اتهام از دستگاه قضایی در فرایند‌های دادرسی است
یک وکیل دادگستری گفت: با توجه به اینکه عده محدودی از افراد به برخی از فرایند‌های دادرسی شکایت دارند، برگزاری دادگاه‌های برخط یکی از مصادیق ایجاد شفافیت و رفع اتهام از دستگاه قضایی در طول فرایند‌های دادرسی است.

عباس شیخ الاسلامی در گفت‌وگو با میزان در مورد برگزاری دادگاه‌های آنلاین گفت: برگزاری دادگاه‌های آنلاین در راستای علنی بودن دادرسی است که هم در اسلام و هم در حقوق عرفی در جهت دادرسی عادلانه و منصفانه به آن اشاره شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ادامه داد: علنی بودن دادرسی در صدر اسلام به دلیل قلت موارد همواره انجام می‌شد. حضرت علی (ع) همواره در مسجد بعد از برگزاری نماز به قضاوت میان مردم می‌پرداخت و در این بین نیز از افراد دارای صلاحیت مشورت گرفته و با این کار هم به نوعی به آن‌ها آموزش می‌داد و هم آنان را در فرآیند دادرسی مشارکت می‌داد و در نهایت دادرسی عادلانه‌ای هم انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه در اصل ۱۶۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است که محاکمات، علنی انجام شود و حضور افراد بلامانع است مگر آنکه به تشخیص دادگاه علنی بودن آن منافی عفت عمومی یا نظم عمومی یا در دعاوی خصوص طرفیت دعوا تقاضا کنند که محاکمه علنی نباشد، گفت: امروز با توجه به شرایط مکانی دادگاه‌ها و کثرت مراجعین امکان برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی فراهم نیست که این خلا را می‌توان با توجه به برگزاری دادگاه‌های آنلاین و برخط پر کرد.

این استاد دانشگاه با ابراز خرسندی از برگزاری دادگاه‌های آنلاین در دادگستری خراسان جنوبی گفت: با تدبیر ریاست دادگستری استان خراسان جنوبی برگزاری دادگاه‌ها الکترونیک از این استان برای جامعه هدف دانشجویی، اساتید و وکلا آغاز شده است که امیدواریم ادامه دار باشد.

رییس کانون وکلای استان خراسان رضوی با تبریک به برگزار کنندگان دادگاه‌های علنی در در دادگستری خراسان جنوبی گفت: وقتی اصحاب رسیدگی کننده به پرونده خود را در معرض دید عموم ببینند قضاوت و رای قوی تری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه امیدواریم این شیوه در سایر دادگستری‌های سراسر کشور نیز مرسوم شود گفت: برگزاری دادگاه‌های برخط جنبه آموزشی مثبتی برای دانشجویان علم حقوق که علم را صرفا به صورت تئوری در دانشگاه‌ها آموزش می‌بینند دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برگزاری دادگاه‌های برخط می‌تواند همه حوزه‌های موضوعی را شامل شود، گفت: با گسترش بررسی موضوعات قابل طرح در دادگاه‌های علنی هیئت منصفه بزرگتری به نام جامعه می‌تواند تشکیل شود و قوه قضاییه نیز بدین واسطه خود را در معرض قضاوت مردمی قرار دهد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: با توجه به اینکه عده محدودی از افراد به برخی از فرایند‌های دادرسی شکایت دارند، برگزاری دادگاه‌های برخط یکی از مصادیق ایجاد شفافیت و رفع اتهام از دستگاه قضایی در طول فرایند‌های دادرسی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *