آزادی بیان؛ بهانه‌ سوئد برای ترویج نفرت مذهبی

13:07 - 26 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۰۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آزادی بیان؛ بهانه‌ سوئد برای ترویج نفرت مذهبی
آزادی بیان بهانه کشورهای غربی مانند سوئد است تا از این طریق اقدام به ترویج نفرت مذهبی کنند.

خبرگزاری میزان - به نظر می‌رسد که نفرت مذهبی در حال افزایش است و این امر برای دولت‌های سراسر جهان بسیار مهم است که اقدامات مناسب را برای رسیدگی مناسب به این موضوع مهم انجام دهند.

اخیرا در استکهلم در اقدامی موهن (که از سوی مقامات سوئدی مجوز داده شد) قرآن کریم هتک حرمت شد و این اقدام باعث خشم بسیاری از کشورها شد؛ ترکیه تصمیم مقامات سوئدی برای تایید این اقدام را محکوم کرد، صدها نفر به محوطه سفارت سوئد در بغداد، پایتخت، عراق یورش بردند، سایر کشورهای مسلمان از جمله پاکستان و ایران خواستار پاسخگویی سوئد شدند، عربستان و اندونزی این حادثه را محکوم کردند و اندونزی همچنین آن را اقدامی اسلام هراسانه توصیف کرد.

اقدام به هتک حرمت قرآن کریم و مقدسات اسلامی پیش از این نیز در سوئد و همچنین در کشورهایی مانند هلند و فرانسه صورت گرفته است و با این وجود دادگاه سوئد از این اقدام موهن حمایت کرده و برای آن مجوز صادر کرده است.

آزادی بیان؛ بهانه ترویج نفرت مذهبی

به جای پر کردن شکاف بین جوامع و ترویج همزیستی مسالمت آمیز، چنین اقداماتی تنها خشونت را ترویج می‎کند، جوامع را از هم می‎پاشد، نفرت را نسبت به یک جامعه خاص تشدید می‌کند و بین ادیان و گروه‌های قومی مختلف شکاف ایجاد می‌کند.

قبل از هر چیز، ذکر این نکته ضروری است که آزادی بیان نباید بهانه‌ای برای ترویج نفرت نسبت به یک گروه یا مذهب خاص باشد؛ «کاترینا استاش»، سفیر آلمان در سازمان ملل، در حالی که این اقدامات در سوئد را «تحریکی وحشتناک» خواند، مدعی شد که «آزادی بیان گاهی اوقات به معنای ابراز عقایدی است که ممکن است تقریبا غیرقابل تحمل به نظر برسد.»

با این حال، سوزاندن کتاب مقدس نباید یک عمل آزادی بیان تلقی شود؛ در عوض، باید آن را به عنوان سخنان نفرت‌پراکنانه انگاشت.

تصویب قطعنامه علیه نفرت مذهبی در شورای حقوق بشر

در گامی در جهت درست، درخواستی از سوی کشورهای مسلمان از جمله پاکستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد؛ این نهاد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از کشورها می‌خواهد «از اعمال و حمایت از نفرت مذهبی جلوگیری و آن را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

این قطعنامه خواستار پاسخگویی و محکومیت انواع نفرت مذهبی از جمله «اقدامات علنی و از پیش برنامه‎ریزی شده هتک حرمت به قرآن کریم» است.

«خلیل هاشمی»، سفیر پاکستان در سازمان ملل، تاکید کرد که مخالفت چند کشور با این قطعنامه «ناشی از عدم تمایل آنها به محکومیت هتک حرمت عمومی به قرآن کریم یا هر کتاب دینی دیگر است؛ آنها شجاعت سیاسی، قانونی و اخلاقی برای محکوم کردن این اقدام را ندارند و این حداقل چیزی بود که شورای حقوق بشر از آنها انتظار داشت».

برای مبارزه با نفرت مذهبی، اینگونه اقدامات باید جدی گرفته شود، افشا و علنا محکوم شود؛ سکوت در این زمینه تنها کسانی را که تلاش می‌کنند جوامع را از طریق نفرت و خشونت تقسیم کنند، توانمند و جسور می‌کند.

به گزارش «عرب نیوز»، به همین دلیل است که فشار بر سران سیاسی برای اقدام در مبارزه با نفرت مذهبی بسیار مهم است؛ تجمعاتی که نفرت را پیش می‌برند نیز باید ممنوع شوند.

اساسا پذیرش، تنوع و فراگیری باید ترویج شود؛ این امر مهم از طریق آموزش صحیح و افزایش آگاهی نسبت به تعصبات، کلیشه‌ها و تعصبات محقق می‌شود و  آموزش باید بر احترام به مذاهب، اقوام و قومیت‌های مختلف متمرکز شود.

انتهای پیام/

 


برچسب ها: سوئد قرآن کریم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *