بیش از ۳۲۲ هزار پرونده با همت شورا‌های حل اختلاف استان تهران با سازش مختومه شد

8:36 - 08 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۳۴۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
بیش از ۳۲۲ هزار پرونده با همت شورا‌های حل اختلاف استان تهران با سازش مختومه شد
رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران، گفت: از حدود ۶۱۳ هزار و ۲۹ فقره، پرونده با قابلیت سازش ورودی به شورا‌های حل اختلاف استان تهران در یک سال گذشته، تعداد ۳۲۲ هزار و ۴۲۷ فقره منجر با ایجاد صلح و سازش مختومه شده است.

خبرگزاری میزان – با توجه به اهمیت نقش صلح و سازش در احقاق حقوق مردم و پیشگیری از ورود پرونده به محاکم و اطاله دادرسی، در قوانین کشور بر سعی و تلاش در جهت ایجاد صلح و سازش بین طرفین پرونده تاکید شده است.

برهمین اساس شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور با استفاده از ظرفیت‌های موجود بخصوص در دوره تحول و تعالی دستگاه قضایی سعی بر توسعه ایجاد صلح وسازش بین طرفین دعوی و نهادینه کردن فرهنگ در جامعه دارند.

همچنین ریاست قوه قضاییه نیز به دفعات بر ترویج فرهنگ مذاکره و تلاش برای اصلاح ذات‌البین، توسعه فعالیت‌های شورا‌های حل اختلاف و بهره‌گیری از ظرفیت صلح و سازش توسط ریش‌سپیدان و متخصصان، امری که در مقوله کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها نقش پررنگ و برجسته‌ای دارد، تاکید کرده است.

در همین راستا توسعه حل اختلاف استان تهران با انسجام و همکاری شورا‌های حل اختلاف سراسر استان گام‌های موثر برای انجام مصالحه در اختلافات برداشته و اقدامات همراه با توسعه‌ایی نیز در بخش‌های مختلف در یک سال گذشته انجام داده است که شرح مختصری از این اقدامات را در گزارش زیر می‌خوانید:

افزایش بیش از ۳ در صدی ایجاد سازش در پرونده‌ها تنها در ۳ ماه/بیش از ۳۲۲ هزار پرونده با همت شورا‌های حل اختلاف استان تهران با سازش مختومه شد

غلامرضا مهدوی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص عملکرد شورای حل اختلاف تهران در یک سال گذشته برای ایجاد سازش در پرونده ها، اظهار کرد: در یک‌سال گذشته ۹۱۶ هزارو ۱۵۹ فقره به شورا‌های حل اختلاف استان تهران وارد شده است.

سازش ۵۵.۵ درصدی در پرونده‌های باقابلیت سازش

مهدوی با بیان اشاره به اینکه همه پرونده‌ها ازجمله «تأمین دلیل، تخلیه، گواهی حصر وراثت و...» ذاتا قابلیت سازش ندارند، افزود: از حدود ۶۱۳ هزار و ۲۹ فقره، پرونده با قابلیت سازش ورودی به شورا‌های حل اختلاف استان تهران در یک سال گذشته، تعداد ۳۲۲ هزار و ۴۲۷ فقره منجر به صلح و سازش با صلح و سازش مختومه شده است.

افزایش بیش از ۳ در صدی ایجاد سازش در پرونده‌ها تنها در ۳ ماه

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران افزود: لازم به ذکر است که میانگین سازش کشوری در سال گذشته، ۵۲.۲۵ درصد بود که میانگین سازش استان تهران تنها با گذشت ۳ ماه از سالجاری به ۵۵.۵ درصد رسیده است و بر این اساس در رتبه برتر کشوری قرار دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *