کسب رتبه اول توسط دادگاه‌های کیفری دو استان قم در میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها

10:23 - 07 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۱۲۰۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سرپرست دادگاه­‌های کیفری دو شهرستان قم گفت: طبق گزارش اعلامی از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، دادگاه‌های کیفری دو شهرستان قم رتبه اول را در میانگین زمان رسیدگی به پرونده به‌صورت متوالی در سه ماه دوم سال جاری بین دادگاه­‌های کیفری دو سراسر کشور به دست آورده است.

کسب رتبه اول توسط دادگاه‌های کیفری دو استان قم در میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌هابه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری استان قم، حجت­الاسلام طالبی سرپرست دادگاه­‌های کیفری دو شهرستان قم از کسب رتبه اول توسط دادگاه‌های کیفری دو استان قم در میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها خبر داد.

این مقام قضایی جایگاه برتر دادگاه­های کیفری دو شهرستان قم در مدت زمان رسیدگی را نتیجه اجرای طرحی ۵ ماهه و همکاری مؤثر کارکنان قضایی و اداری در شعب دانست و در تبیین علل این موفقیت گفت: مهم­ترین گام در کاهش زمان رسیدگی، ایجاد انگیزه در قضات و کارکنان است؛ بنابراین در ابتدا جنبه انگیزشی و روانی قضات و کارکنان موردتوجه جدی قرار گرفت.

سرپرست دادگاه­های کیفری دو شهرستان قم ادامه داد: به این منظور تلاش شد تا در نشست­های قضایی رسمی و غیررسمی، جلسات متعدد با کارکنان و سرکشی­های مکرر از شعب، در میان قضات و کارکنان از حیث ذهنی و روانی نسبت به جلب رضایت مراجعین حساسیت­ بالایی ایجاد شود تا آن­ها حداکثرسازیِ رضایت مراجعین را به‌عنوان یکی از اهداف کاری­شان بپذیرند و برای به دست آوردن آن تلاش کنند.

حجت­الاسلام طالبی علت دیگر را تقسیم عادلانه کار دانست و اظهار داشت: وقتی پرونده­ها از حیث کیفیت به معنای میزان سختی پرونده و از نظر کمیت به معنای تعداد پرونده، عادلانه بین شعب تقسیم و به آن­ها ارجاع شود، علاوه بر ایجاد احساس عدالت و ادراک برابری در میان کارکنان اداری و قضایی و افزایش رضایت آن­ها؛ زمان رسیدگی به پرونده­ها نیز مدیریت شده و کاهش می‌یابد.

این مقام مسئول در تبیین علت بعدی عملکرد مطلوب دادگاه‌های کیفری دو شهرستان قم گفت: بعد از بررسی عملکرد شعب مختلف، مشاهده شد بعضی از آن­ها پرونده­هایی که زمان رسیدگی‌شان طولانی شده است را همچنان تجدید وقت می‌کنند؛ بنابراین تصمیم گرفته شد در مدتی محدود، ارجاع به این شعب کاهش پیدا کند و در مقابل، قضات و کارکنان شعبِ مذکور متعهد شوند، بدون تجدید وقت، پرونده‌های مانده خود را رسیدگی و مختومه نمایند.

سرپرست دادگاه­های کیفری دو افزود: کاهش ارجاع به این شعب از دو جهت کمی و کیفی صورت گرفت؛ به این معنا که هم تعداد پرونده­های ارجاعی کم شد و هم از نظر سختی و پیچیدگی، ساده‌تر شد؛ یعنی سعی شد پرونده­‌هایی از جرائم درجه ۷ و ۸ و منافی عفت که طبق ماده ۳۴۱ آیین دادرسی کیفری بدون تعیین وقت و به صورت فوق العاده، قابلیت رسیدگی دارند، به این شعب ارجاع شود.

حجت­‌الاسلام طالبی ادامه داد: این شیوه ارجاع تا زمانی که این شعب در سطحی تقریباً یکسان با سایر شعبه­‌های کیفری دو ازنظر متوسط زمان رسیدگی قرار بگیرند، ادامه داده شد.

این مقام قضایی اظهار کرد: دیگر اقدامی که در این رابطه انجام شد عبارت بود از ارجاع تخصصی به شعب؛ به این معنا که قضات دادگاه­‌های کیفری دو، از نظر توان علمی، تخصص، تجربه، سابقه، علایق شخصی و روحیه مورد بررسی قرار گرفتند تا شناسایی شود هر یک از قضات برای رسیدگی به کدام گروه از پرونده­‌ها مناسب‌ترند، یعنی با حفظ کیفیت رسیدگی، در کمترین زمان ممکن به پرونده رسیدگی کرده و حکم صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: شناسایی صحیح توانمندی، ظرفیت و علاقه­‌مندی قضات و ارجاع تخصصی پرونده‌ها متناسب با ویژگی­‌های هر قاضی، در رسیدگی بهینه و کاهش زمان آن بسیار اثرگذار بود.

سرپرست دادگاه­‌های کیفری دو شهرستان قم در ادامه اقدامات اثرگذار بر کاهش زمان رسیدگی گفت: مشاهده شد یکی از علت­‌های اصلی تجدید وقت در دادگاه‌های کیفری دو، ناقص بودن دلایل است؛ لذا در نشست­‌های مختلف از قضات و به‌ویژه کارکنان دفتری خواسته شد در ابلاغیه‌­های وقت رسیدگی، به طرفین پرونده تأکید شود مستندات، دلایل و شهود خود را همراه بیاورند تا به این دلیل قاضی مجبور به تجدید وقت رسیدگی نشود و پرونده در کوتاه­ترین زمان ممکن مختومه شود.

حجت­‌الاسلام طالبی بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات مؤثری که در دادگاه­‌های کیفری دو انجام گرفت در خصوص پرونده‌­هایی بود که یک طرف آن‌­ها اشخاص حقوقی بودند؛ به این ترتیب که مقرر شد اوقات رسیدگی به پرونده‌­هایی که یک طرف آن­‌ها شخص حقوقی خاصی است، به‌طور متمرکز و در یک روز کاری تعیین وقت شود تا اتلاف وقت در این رابطه هم برای سازمان مورد نظر و هم دادگاه­‌های کیفری دو به حداقل زمان ممکن برسد.

این مقام قضایی گفت: اهتمام قضات و کارکنان به کاهش زمان رسیدگی هم‌زمان با حفظ کیفیت آراء صادره، باعث جلب رضایت مراجعه‌کنندگان از دستگاه قضایی و اعتمادسازی عمومی نسبت به قوه قضاییه می‌­شود؛ چرا که در این صورت مردم مطمئن خواهند بود با مراجعه به دادگستری، در کمترین زمان ممکن با رعایت استاندارد‌های قضایی، به دعاوی­‌شان رسیدگی خواهد شد.

سرپرست دادگاه­‌های کیفری دو شهرستان قم در خاتمه ضمن قدردانی از قضات و کارکنان محاکم کیفری دو، بیان داشت: امید است همکاران قضایی و اداری با دقت و سرعت بیشتر و رعایت حداکثر کیفیت، به دعاوی رسیدگی کنند تا موجبات رضایت حضرت حق، امام عصر عجل­‌الله و شهروندان قم را در بالاترین سطح آن فراهم آورند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *