بیش از 5 هزار پرونده در شورای حل اختلاف سیستان و بلوچستان به سازش ختم شد

14:31 - 18 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۷۹۲۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای امسال تا کنون در بیش از 5 هزار پرونده در شورای حل اختلاف سازش شده است.

خبرگزاری میزان-حجت الاسلام والمسلمین حمید رضا بندانی اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان در حل و فصل اختلافات طایفه‌ای از ظرفیت بیار خوبی برخوردار است که با تلاش بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان از ابتدای امسال تا کنون 36 فقره پرونده قصاص به سازش ختم شده است.

وی گفت: با سازش این 36 فقره پرونده اختلاف طایفه‌ای در استان، 36 نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافته اند که این نشان دهنده ظرفیت خوب استان سیستان و بلوچستان در فرضیه مهم صلح و سازش است.

وی افزود: شورا‌های حل اختلاف با تکیه بر تعالیم دینی و اثرگذاری فرهنگ اسلامی با هدف ترویج صلح و سازش بین طرفین پرونده‌های قضایی توانسته نقش مهمی در احیاء ارزش‌های اصیل دینی و ملی مانند مدارا و صلح داشته باشد.

وی با اشاره به به اینکه از ابتدای امسال تا کنون 28 هزار و 547 فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد شده گفت: از مجموع پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف سیستان و بلوچستان 19 هزار و 930 فقره پرونده وارده حقوقی و 8هزار و 974 فقره پرونده وارده کیفری بوده است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان ادامه داد: همچنین از مجموع این پرونده‌ها 27 هزار و 297 فقره پرونده وارده شهری و هزار و 67 فقره پرونده وارده روستایی بوده است.

وی تصریح کرد: از مجموع پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف 28 هزار و 547 فقره پرونده مختومه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بندانی با اشاره به پرونده‌های قابل صلح نیز گفت: از این تعداد پرونده 16 هزار و 948 فقره پرونده قابل صلح بوده که 5هزار و 691 فقره پرونده مصالحه شده است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان استانی با قابلیت های صلح و سازش بسیار فراوان است و نقش بزرگان معتمدان ریش سفیدان در صلح و سازش اختلافات طایفه‌ای در این استان بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: با توجه به تشکیل کارگروه نحوه مشارکت مردم برای پیگیری صلح در پرونده‌های قصاص، تاکنون 6 جلسه کارگروه تشکیل شده است که نتایج بسیار خوبی را در زمینه سازش پرونده های مهم در استان به دنبال داشته است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: جلسات این کارگروه به صورت ماهانه در سطح استان برگزار می شود که پرونده های مربوط به قصاص در این کارگروه بررسی و اقدامات لازم برای صلح و سازش و اخذ رضایت از اولیای دم در صورت امکان توسط افراد متخصص دراین زمینه پیگیری می شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: سازش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *