بن‌بست معادلات آمریکا در منطقه/ بازگشت روح مک کارتی به آمریکا؟/ ناهاری که از وقتش گذشته بود!

9:46 - 03 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۷۰۰۲
نگاهی به کلکسیون شکست‌های آمریکا از لبنان و عراق و سوریه گرفته تا افغانستان و پاکستان و یمن، از درستی این حقیقت حکایت دارد که کاخ سفید، دچار نوعی استراگیجی شده و دست به هر رطب و یابسی می‌زند تا خود را از باتلاق غرب آسیا نجات دهد.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، سرمقاله امروز روزنامه حمایت با عنوان «بن‌بست معادلات آمریکا در منطقه» منتشر شده و در آن چنین آمده است: حضور دائمی آمریکا در غرب آسیا در طول دهه‌های گذشته از اولویت‌های اصلی همه روسای جمهور آمریکا بوده است که با ایجاد جنگ‌های نیابتی این سیاست را پیگیری کرده‌اند و تنها، راه‌های خلق بحران متفاوت بوده، به نحوی که از ایجاد جنگ‌های نفتی تا راه‌اندازی و حمایت از جریان‌های تکفیری - تروریستی همچون القاعده و داعش متغیر بوده است. با این همه، گسترش خط مقاومت و کوچک‌تر شدن محدوده هژمون آمریکا به داخل مرزهای چند کشور مرتجع که از پشتوانه مردمی برخوردار نیستند و با کوچک‌ترین تلاطم، فرو می‌پاشند، عامل مهم دیگری است که سیاستمداران این کشور را به این جمع‌بندی رسانده که روش‌های گذشته دیگر در منطقه کارساز نیست و باید با یک توجیه به ظاهر معقول، بساط خود را از خاورمیانه برچینند، هر چند که در کوتاه مدت، انجام چنین امری ممکن نباشد.

بن‌بست معادلات آمریکا در منطقه/ بازگشت روح مک کارتی به آمریکا؟/ ناهاری که از وقتش گذشته بود!
نگاهی به کلکسیون شکست‌های آمریکا از لبنان و عراق و سوریه گرفته تا افغانستان و پاکستان و یمن، از درستی این حقیقت حکایت دارد که کاخ سفید، دچار نوعی استراگیجی شده و دست به هر رطب و یابسی می‌زند تا خود را از باتلاق غرب آسیا نجات دهد، همچنان که بسیاری از ناظران بین‌المللی معتقدند آمریکا فاقد راهبرد مشخص در خاورمیانه است. روزی به دنبال باج‌خواهی از شرکای منطقه‌ای و واگذاری صحنه‌گردانی جنگ‌ها به آن‌هاست، زمانی ایران و جبهه مقاومت را بهانه حضور خود در سوریه – بخوانید حمایت از تروریسم – جلوه می‌دهد و در مقطعی، از بازنگری در سیاست‌های منطقه‌ای و تصحیح اشتباهات خود سخن به میان می‌آورد. مسیر تصمیمات آمریکا در غرب آسیا به هر سو که باشد، سرانجامی جز ناکامی‌های بیشتر ندارد و پازل تحولات و معادلات اخیر مهر تأییدی است بر زوال استراتژی‌های آمریکایی.

یادداشت امروز روزنامه کیهان نیز با عنوان «سوریه مقاوم در آستانه بزرگترین پیروزی منطقه‌ای و بین‌المللی» منتشر شده و در آن آمده است:در این روز‌ها آمریکایی‌ها، مقامات سازمان ملل و روسیه از کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه و تشکیل دولت جدید سخن گفته‌اند. واقعیت چیست؟ این موضوع شرح و بسطی دارد که خود به یادداشتی جداگانه نیازمند می‌باشد و ما ان‌شاءالله در آینده به آن خواهیم پرداخت. اجمال این مطلب این است که در اجلاس‌های سوچی و آستانه بحث روشنی در این خصوص صورت نگرفته و ابعاد آن در انواعی از ابهام قرار دارد. در این بین دولت سوریه رسماً اعلام کرد به فرض آنکه سوریه به قانون اساسی جدید نیاز داشته باشد، هیچ دولت خارجی از جمله سه کشور ضامن در مذاکرات آستانه حق اظهارنظر و دخالت در آن را ندارند. این موضعی است که جمهوری اسلامی نیز از آن حمایت می‌کند و در نهایت معتقدیم این دولت سوریه است که تصمیم خود را در این خصوص عملی خواهد کرد.

بن‌بست معادلات آمریکا در منطقه/ بازگشت روح مک کارتی به آمریکا؟/ ناهاری که از وقتش گذشته بود!

آنچه این روز‌ها در سوریه شاهد آن هستیم، شکست فاحش اراده‌های خارجی و منطقه‌ای برای از میان برداشتن عضوی از جبهه مقاومت است. این شکست برای آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان، قطر، انگلیس، امارات و ترکیه تبعات سنگینی دارد. سوریه با ثبات و برخوردار از نیرویی دفاعی در حدی که بر یک جبهه بزرگ پیروز شود، برای دشمنان مقاومت وحشتناک خواهد بود. پیروزی جبهه مقاومت و محور این پیروزی- ارتش سوریه- از نیروی متشکل قدرتمندی در منطقه خبر می‌دهد که می‌تواند محور هر تحول عمده دیگر باشد.
 
در یادداشت امروز روزنامه وطن امروز هم چنین آمده است: اصلاح طلبان اگر دلسوز مردم و منافع ملی هستند، حالا پس از ۵ سال معطل نگه داشتن یک اقتصاد ۸۰ میلیونی باید از اقدامات اشتباه خود در این مسیر توبه و نزد افکار عمومی به خطا‌های خود اقرار کنند. منطق آنها، اما چنین چیزی نمی‌گوید و همزمان با کوبیدن پیدا و پنهان بر طبل مذاکره با ترامپ، سعی دارند دامن رسانه‌ای- و نه عملیاتی- خود را هم از شراکت در کارنامه دولت پاک کنند. هدف چیست؟
 
بن‌بست معادلات آمریکا در منطقه/ بازگشت روح مک کارتی به آمریکا؟/ ناهاری که از وقتش گذشته بود!
بردن سهم چرب‌تر از کیک انتخابات آینده مجلس و ریاست‌جمهوری! آن‌ها البته همزمان با برنامه ریزی مفصل برای بهره‌برداری از فرصتی که نظام در اختیار آن‌ها خواهد گذاشت، با کلیت نظام هم سر سازگاری ندارند و ورای اردوکشی فتنه ۸۸، حالا هم همزمان با در اختیار داشتن کلیدی‌ترین مناصب دولتی، مدام از «افسانه دولت پنهان» سخن می‌گویند. چنین رویکردی به واقع مکمل تدلیس ذکرشده در ابتدای این یادداشت است.روشن است ما با چنین دوستانی (!) به سختی خواهیم توانست بر معضلات اقتصادی کنونی غلبه کنیم. این البته به معنای نبودن راه جایگزین نیست. دولت باید برای منافع ملی از افکار مسموم و خانمان‌سوز مجموعه اصلاح طلبان فرصت‌طلب دوری کند و بداند تلاش ولو شبانه‌روزی رئیس‌جمهور و وزرا اگر قرار باشد در همان راه ۵ ساله‌ای باشد که اکنون نتیجه آن از همیشه روشن‌تر است، بعید است اوضاع تحول چندانی داشته باشد؛ و در آخر نکته عبرت‌انگیز اینکه اصلاح طلبان مدعی تخصص‌گرایی در حالی همچنان در رسانه‌های زنجیره‌ای‌شان در فراق مذاکره با دشمن نوحه‌سرایی می‌کنند که اخیرا ۳۸ اقتصاددان با نگارش نامه‌ای به رئیس‌جمهور ۲۰ راه‌حل اصلی برای معضلات اقتصادی ارائه کرده اند که در آن هیچ اشاره‌ای به مذاکره و مسائلی از این قبیل نشده و همگی ناظر بر مسائل داخلی اقتصاد ملی است. براستی فاعتبروا یا اولی الابصار....
 
یادداشت امروز روزنامه اعتماد به بسته حمايتي اروپا اشاره کرده است و نوشته:بسته حمایتی‌ای که کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۳ آگوست (۱شهریور) برای حمایت از پروژه‌های مختلف در ایران به تصویب رسانده تا بنا بر اظهارات مسوولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توسعه پایدار جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی کند، بخش خصوصی را برای تداوم همکاری اقتصادی با ایران مورد توجه قرار داده تا از شرکای اقتصادی ایران در برابر تحریم‌های یک‌جانبه و زورگویانه امریکا حمایت کند.

بن‌بست معادلات آمریکا در منطقه/ بازگشت روح مک کارتی به آمریکا؟/ ناهاری که از وقتش گذشته بود!
شاید اولویت اصلی در این میان، افراد و موسساتی باشند که طی چند سال اخیر پروژه‌های جدیدی برای تولیدکنندگان انرژی از منابع تجدیدپذیر نظیر باد، خورشید و زمین‌گرمایی را با شرکایی از اتحادیه اروپا کلید زده‌اند، اما سایر فعالان اقتصادی که در حوزه‌هایی نظیر تولید انرژی از زباله نیز مذاکراتی را با شرکت‌های اروپایی انجام داده‌اند در دایره این حمایت‌ها قرار می‌گیرند. از سوی دیگر باید به دانش‌آموختگان رشته‌های محیط زیستی، استارت‌آپ‌ها و دست‌اندرکاران شرکت‌های کوچک و متوسط توصیه کرد تا این فرصت را مغتنم شمرده و با تشکیل هسته‌های شراکتی و کنسرسیوم حرفه‌ای، پیشنهاد‌های فناورانه، نوآورانه، قابل دفاع و رقابتی برای ورود به این میدان فراهم و ارایه کنند.بدیهی است در این شرایط بیشترین انتظار متوجه نهاد‌های غیردولتی نظیر صندوق ملی محیط زیست و سایر سازوکار‌هایی خواهد بود که برای حمایت از فعالیت‌های اقتصادی در‌راستای توسعه پایدار ایجاد شده‌اند تا به ایفای نقش تاریخی خود پرداخته و بخش خصوصی را در این مسیر پر‌چالش حمایت کنند.
 
روزنامه خراسان در یادداشت امروز خود با عنوان «بازگشت روح مک کارتی به آمریکا ؟» چنین نوشته است: تحقیقات مولر تاجایی ادامه یافته است که دونالد ترامپ جونیور را با اتهام سنگین خیانت به کشور و کمک از دشمن برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری مواجه کرده است. شهادت اخیر مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ مبنی بر این که دیدار دونالد جونیور با وکیل روس در برج ترامپ با مجوز دونالد سنیور – دونالد ترامپ – بوده است و همچنین، پرداخت حق السکوت به دو زن برای جلوگیری از افشاگری آنان درباره وجود رابطه جنسی با دونالد ترامپ نیز به منزله تلاش برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ قلمداد شده است.
 
بن‌بست معادلات آمریکا در منطقه/ بازگشت روح مک کارتی به آمریکا؟/ ناهاری که از وقتش گذشته بود!
 
این موارد، می‌تواند رئیس جمهور آمریکا را در معرض اتهام جنایی قرار دهد؛ روندی که اگر آغاز شود، پایان آن استیضاح و برکناری دونالد ترامپ در کنگره خواهد بود.به همین دلیل نیز رئیس جمهور آمریکا در تلاش است با متهم کردن رابرت مولر به پیروی از شیوه‌های مک کارتیسم ضمن بی حیثیت کردن وی، زمینه را برای توقف تحقیقات پرونده روسیه فراهم کند. با این حال، مخالفان، منتقدان و دشمنان ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به دلیل تلاش برای محدودسازی آزادی بیان و سرکوب مطبوعات، مک کارتی جدید می‌خوانند. به عبارت دیگر، هر دو سوی پرونده دخالت روسیه فریاد سر می‌دهند که مک کارتیسم از راه رسیده است؛ فریادی که اگر تماما بر پایه شانتاژ و از میدان به در کردن رقیب نباشد، در دل خود، رگه‌هایی از واقعیت را جای داده است.
 
یادداشت امروز روزنامه ایران هم با عنوان «ناهاری که از وقتش گذشته بود!» منتشر و در آن چنین آمده است: ظهر پنجشنبه مسئولان ایران به نعمتی گفتند هنگام صرف ناهار است و مرحله بعدی ساعت ۱۴ به وقت محلی آغاز می‌شود. نعمتی هم با همین تصور برای صرف ناهار، محل تیراندازی را ترک کرد که یکباره میلاد وزیری یکی از اعضای تیم با سراسیمگی به محل آمده و به نعمتی اعلام کرد رقبا در حال رقابت هستند. نعمتی راهی محل برگزاری مسابقه می‌شود، اما کار از کار گذشته بود و نبود نعمتی به منزله انصراف او محسوب شد. به همین سادگی او از صعود به مرحله بعد بازماند و همه را شوکه کرد. نعمتی که بعد از این اتفاق گریه می‌کرده و شرایط روحی خوبی نداشته، در گفت‌وگویی خودش را مقصر اعلام کرد!
 
بن‌بست معادلات آمریکا در منطقه/ بازگشت روح مک کارتی به آمریکا؟/ ناهاری که از وقتش گذشته بود!
شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در خصوص حذف عجیب نعمتی، چنین صحبت کرد: «اتفاق خوبی نبود، اما ورزشکاران این رشته و سایر ورزشکاران در جریان مسابقات هستند. از همه می‌خواهم که تا پایان مسابقات صبوری کنند و اجازه دهند تا کمیته ملی المپیک، بررسی دقیقی از این موضوع داشته باشد و نتیجه را اعلام کند.»واکنش محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان هم چنین بود: «من با آقای شعبانی بهار رئیس فدراسیون صحبت کردم. درست است که زهرا نعمتی و مربی ایشان مسئولیت را گردن گرفته‌اند و گفته‌اند که اشتباه از آن‌ها بوده، ولی این قضیه نیاز به بررسی بیشتر با رئیس فدراسیون، مربی و بازیکن دارد. الان زمان مناسبی برای این کار نیست، چون مشکلی را از ما حل نمی‌کند و نباید اثری روی روند تیم بگذارد. بعداً تصمیم مقتضی در مورد کسانی که در این موضوع سهل‌انگاری کرده و مسئول اصلی و مستقیم بوده‌اند، گرفته خواهد شد.» گفتنی است پس از این اتفاق، تیم میکس ریکرو ایران متشکل از زهرا نعمتی و صادق اشرفی در رقابتی فشرده با تیم لائوس ۵ بر ۴ پیروز و حریف ژاپن در مرحله یک‌هشتم نهایی شد، اما در این مرحله با شکست سنگین ۶ بر صفر از راهیابی به مرحله بعد بازماند.
 
در یادداشت روزنامه صبح نو نیز چنین آمده است: همواره در تشویق مخاطبان به مصرف کالای داخلی نکته‌ای اصلی خودنمایی می‌کند و آن بالا بودن کیفیت محصول تولید شده در کشور است. به‌گونه‌ای که مصرف‌کننده بعد از مراحل تحقیق و انتخاب از محصول داخلی دیگر نباید دچار تشویش و نگرانی از کارکرد نامناسب محصول انتخاب شده باشد. بالا بودن کیفیت، مقوله‌ای لازم و قطعی است برای انتخاب و تشویق دیگران به استفاده از محصولات داخلی؛ همواره انتقال تجربه‌های مصرف‌کننده‌ها، خود بهترین عامل ترویج مصرف کالا‌های ساخت داخل است، اما نکته‌ای که شاید با غفلت و بی‌توجهی مواجه می‌شود چگونگی بازاریابی محصول داخلی است به گونه‌ای که این مسأله مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد و ایشان در دیدار جمعی از استادان و نخبگان و پژوهشگران در بیستم خردادماه ۹۷ می‌فرمایند: «چه کار کنیم که بتوانیم هم در داخل و هم در خارج، بازار برای این محصولات پیدا کنیم. حالا در خارج یک مقوله است- که آن مقوله جداگانه‌ای است- مقوله داخلی، همان مقوله ذهنی و فرهنگی است... یعنی در بخش‌های علوم جامعه‌شناختی و روان‌شناختی دانشگاه، بررسی بشود که علت این که قشر‌هایی از مردم نسبت به کالای خارجی رغبت بیشتری دارند و به کالای داخلی کمتر، چیست و راه علاجش چیست؟ این‌ها بررسی علمی لازم دارند؛ واقعاً می‌توان یک راه‌هایی را پیدا کرد، یک وقت شما می‌بینید ظرف دو سال، سه سال، چهار سال به کلی امر برگشت؛ و اینکه همین حالا با همین تبلیغاتی که تا حدودی انجام گرفته، بعضی از فروشنده‌ها کالای خارجی خودشان را به عنوان کالای داخلی به مشتری می‌فروشند.» این دغدغه لزوم بحث بازاریابی و اصطلاحاً «مارکت» را در مسأله استفاده از کالای داخلی دو چندان می‌کند. به فرض که کالایی با کیفیت و دوام ساخته شده باشد، ولی آن چنان که باید برای آن تبلیغات صورت نگیرد و مصرف‌کننده حتی از وجود آن در بازار اطلاع نداشته باشد، نتیجه‌اش تولید محصول با کیفیت و نداشتن تقاضاست و ماندنش در انبار است. باید برای تبلیغات داخلی و خارجی و بازاریابی محصول باکیفیت ایرانی حتماً برنامه داشت تا مصرف کالای ایرانی توسط مخاطب ایرانی و حتی خارجی به طور کامل محقق شود.
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *