همکاری ایران و ازبکستان زمینه ساز توسعه تجارت با منطقه آسیای مرکزی خواهد شد

0:05 - 24 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۵۲۳۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت: همکاری با ازبکستان باعث خواهد شد منطقه آسیای مرکزی به سمت تجارت و همکاری های اقتصادی با ایران گشایش یابد.

خبرگزاری میزان_ محمد جمشیدی که به همراه رئیس جمهور در سمرقند ازبکستان به سر می برد در ارتباط با بخش خبر ۲۱ گفت: این سفر چهار بخش اصلی دارد که یک بخش سفر دو جانبه ای است که بین ایران و ازبکستان انجام می شود که سال ها چنین سفری را نداشتیم و رؤسای جمهور به کشورهای یکدیگر سفر نکرده بودند.

وی ادامه داد: یک اراده جدی وجود دارد که همکاری های اقتصادی، زیرساختی، انرژی و بانکی ارتقاء یابد که این باعث خواهد شد منطقه آسیای مرکزی به سمت تجارت و همکاری های اقتصادی با ایران گشایش یابد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور افزود: در گام اول سیاست همسایگی در یک سال گذشته، جمهوری اسلامی توانست اعتماد سیاسی را احیا و همکاری های اقتصادی را به دستور کار اصلی روابط بین دو کشور تبدیل کند.

جمشیدی شرکت در اجلاس شانگهای را بخش دیگری از برنامه های رئیس جمهور در سفر به ازبکستان برشمرد و اظهار داشت: فرآیند عضویت ایران به خوبی طی شده است و به لحاظ قانونی، کار آن در دولت تمام شده و جهت بررسی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

وی بیان داشت: مسئله سوم رایزنی های دوجانبه است که ما حدودا ده ملاقات عمده با مقامات و سران کشورهای چین، روسیه، هند، پاکستان، بلاروس، کشورهای حوزه قفقاز و برخی کشورهای حوزه آسیای مرکزی داریم که هر کدام دستور کار مشخص خود را دارند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور افزود: مسئله چهارم بحث فرهنگی و برنامه های جانبی است؛ ازبکستان، شهر سمرقند و دیگر شهرهای عمده ازبکستان همه جزء تمدن و فرهنگ ایرانی محسوب می شوند و مقامات ازبکستان هم تمایل زیادی دارند که این تاریخ و فرهنگ گذشته را بتوانند بازخوانی کنند و این اراده و تمایل وجود دارد که در این حوزه ها همکاری بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: آسیای مرکزی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *