کارگروه صلح در پرونده‌های قصاص در دادگستری سیستان و بلوچستان تشکیل شد

9:38 - 07 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۰۲۳۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: کارگروه‌های استانی اخذ رضایت در پرونده‌های قصاص توسط معاونت توسعه حل اختلاف قوه قضاییه ساماندهی شده و تمامی مراحل اخذ رضایت در این پرونده‌ها باید با نظارت کارگروه استانی پیگیری صلح انجام شود.

حجت الاسلام علی مصطفوی نیا در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: شیوه نامه جدید اخذ رضایت در پرونده‌های قصاص توسط رئیس قوه قضاییه در ابتدای سال ۱۴۰۱، برای پیگیری صلح در این پرونده‌ها تدوین و بر این اساس، کارگروه های استانی و شهرستانی پیگیری صلح و سازش پرونده‌های تشکیل شد.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان با تشکیل منظم جلسات به صورت ماهانه و پیگیری پرونده‌های قصاص با استفاده از ظرفیت بزرگان، معتمدان، افراد دارای نفوذ و جایگاه اجتماعی توانسته موفقیت بسیار خوبی در این زمینه کسب کند به گونه ای که در سطح کشور جز استان های برتر در تشکیل کارگروه همراه با نتایج مثبت حاصله از آن انتخاب شد.

رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به تشکیل کارگروه نحوه مشارکت مردم برای پیگیری صلح در پرونده‌های قصاص، تاکنون ۵ جلسه کارگروه تشکیل شده است که نتایج بسیار خوبی را در زمینه سازش پرونده های مهم در استان به دنبال داشته است.

سازش در سومین پرونده قصاص نفس در سیستان و بلوچستان

حجت الاسلام والمسلمین علی مصطفوی نیا گفت: با تشکیل چهارمین جلسه کارگروه صلح در پرونده های قصاص بر تشکیل ویژه جلسات کارگروه در شهرستان ها تاکید شد که خوشبختانه نتایج مثبتی به دنبال داشت و ۳ فقره پرونده  قصاص نفس در شهرستان های زهک، خاش و سراوان بررسی و به سازش و نجات جان ۳ نفر از مجازات حتمی قصاص شد.

وی گفت:  از ابتدای امسال تا کنون با همکاری کارگروه نحوه مشارکت مردم برای پیگیری صلح در پرونده‌های قصاص، صلح یاران و اعضای شورای حل اختلاف و هماهنگی هایی که بین مبادی ذیربط صورت گرفت 26 فقره پرونده قصاص در استان سیستان و بلوچستان به سازش ختم شده است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: با تاکید رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان مبنی بر تشکیل کارگروه صلح در پرونده های قصاص در شهرستان های استان به ویژه شهرستان خاش جلسه کارگروه با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد که نتایج بسیار خوبی به دنبال داشت.

حجت الاسلام والمسلمین حمید رضا بندانی اظهار کرد: با برگزاری جلسه کارگروه یک فقره پرونده قصاص مورد بررسی قرار گرفت که با تلاش و پیگیری بزرگان منطقه اقدامات لازم برای اخذ رضایت از اولیای دم صورت گرفت.

وی افزود: در یکی از پرونده ها با بررسی های صورت گرفته سردار بهادر شعلی بر از بزرگان و معتمدان منطقه با اولیای دمدر این زمینه صحبت داشت و رضایت ضمنی خود را اعلام کردند و مقرر شد از مجازات قصاص صرف نظر کنند.

وی ادامه داد: طرفین پرونده قبل از اجرای حکم و در ماه محرم در پویش به حرمت امام حسین علیه السلام می بخشم
رضایت خود را به اعضای کارگروه صلح در پرونده های قصاص اعلام کردند.

انتهای پیام/




برچسب ها: سازش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *