مراجعه به کتاب به عنوان متن ارجمند و مستند کاهش یافته است

9:00 - 12 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۱۰۹۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
سراینده «شاعران پروازی» گفت: با توجه به ضعف‌هایی که وضعیت کنونی را در حوزه کتاب ایجاد کرده است، گفت به نظر می‌رسد نظام فرهنگی ما هوشمندی لازم برای مواجهه با این موجی که ایجاد شده است، ندارد و تدابیر و ساز و کار‌های لازم برای مقابله با آن اندیشده نشده است.

مصطفی محدثی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره راه‌کارهای برون رفت از وضعیت نابسامان کتاب گفت: این موضوع مسئله تازه‌ای نیست و سال‌ها در مورد آن سخن گفته شده است. جریان فرهنگی و نوع تعامل ما با پیشرفت تکنولوژی در حوزه فضا‌های مجازی به اندازه‌ای تعریف نشده است که همه موضوعات در این حوزه به هم ریخته است.

سراینده «شاعران پروازی» با توجه به ضعف‌هایی که وضعیت کنونی را در حوزه کتاب ایجاد کرده است، اشاره داشت: به نظر می‌رسد نظام فرهنگی ما هوشمندی لازم برای مواجهه با این موجی که ایجاد شده است، ندارد و تدابیر و ساز و کار‌های لازم برای مقابله با آن اندیشده نشده است.

فرهنگ در کشور ما اولویت نبوده است/ معضلات سیاسی و اقتصادی بدون توجه به فرهنگ حل نمی‌شود

نویسنده کتاب «هزار مرتبه خورشید» با بیان نوع مواجهه با کتاب در جامعه گفت: متاسفانه امروزه روز به روز مراجعه به کتاب به عنوان متن ارجمند و مستند بسیار کاهش یافته است. مطالعات نسل جوان در حال حاضر به گشت و گذار در کانال‌ها و فضای مجازی منحصر شده است. این معضل اکنون گریبان گیر حوزه کتاب است.

نویسنده کتاب «گزیده ادبیات معاصر» با اشاره به عوامل دیگری که فضای کنونی را در حوزه کتاب رقم زده است، افزود: از طرف دیگر سرمایه گذاری‌های لازم در حوزه چاپ و نشر، لزوم سهولت رسیدن کتاب به دست جوان‌ها و جاذبه داشتن آن‌ها برای نسل جوان از جمله مسائل دیگر است.

این موارد عواملی است که دست به دست هم داده است و روز به روز وضعیت در حوزه کتاب به جای بهتر شدن، بدتر از گذشته می‌شود و سرانه مطالعه کاهش پیدا می‌کند.

وی با توجه به گسترش مراجعه به فضای مجازی گفت: البته ارتباط با فضا‌های مجازی و سیستم‌های اطلاع رسانی دیگر ممکن است جزئی از سرانه مطالعه تعریف شود و احتمالا در کشور‌های دیگر تعریفی برای این موارد وجود دارد که این فضاها را نیز جزء سرانه مطالعه محسوب آورند. اما کشور ما هنوز در دوران گذار است و چنین موضوعاتی به صورت کاربردی در فرهنگ ما لحاظ نمی‌شود؛ لذا چنین سر در گمی در حوزه کتاب مشاهده می‌شود.

نویسنده کتاب «ولی مهر» با تاکید بر راهکارهای بهبود بخشیدن حوزه کتاب اشاره داشت: موضوعاتی که به ذهن افرادی چون بنده می‌رسد، بیشتر دغدغه‌های فردی به عنوان مخاطب یا مولف کتاب محسوب می‌شود. با این حال راه کار‌هایی که برای برون رفت از وضعیت کنونی کتاب می‌توان ارائه داد، راه‌های میان رشته‌ای و زبان شناسی فرهنگی و اجتماعی می‌طلبد که بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که به صورت بداهی گفته شود.

نویسنده «طنین کوه» با توجه به چالش‌های موجود تاکید داشت: مشکل ما در این حوزه بسیار اساسی است و نیازمند هم اندیشی‌ها و نشست‌ها با حضور روان شناسان، کارشناسان فرهنگی و جامعه شناسی و اساتید دانشگاهی است. به نظر می‌رسد باید هم فکری‌هایی در این حوزه انجام داد تا بتوان علل واقعی این بحران را شناسایی کرد و بعد از آن به دنبال را‌های برون رفت از آن اقدام کرد.

فرهنگ در کشور ما اولویت نبوده است/ معضلات سیاسی و اقتصادی بدون توجه به فرهنگ حل نمی‌شود

 

نویسنده «سلوک باران» با توحه به دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری اشاره داشت: موضوع فرهنگ هیچ گاه در دولتی به عنوان اولویت جدی نبوده است. این در حالی است که مقام معظم رهبری بار‌ها به این موضوع گوشزد کرده است، اما در عمل به آن سمت اقدام نشده است. تا زمانی که معضلات فرهنگی حل نشود، معضلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز قابل حل نخواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *