اولین گردهمایی و هم اندیشی هیأتهای صلح استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد

18:40 - 31 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۷۴۷۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نخستین گردهمایی و هم اندیشی هیأتهای صلح روز گذشته در محل تالار هتل لاله شهرکرد برگزار شد.

خبرگزاری میزان_ طبق اعلام روابط عمومی دادگستری استان چهارمحال و بختیاری، به همت مرکز توسعه حل اختلاف و ستاد صبر استان اولین گردهمایی و هم اندیشی هیأتهای صلح روز گذشته در محل تالار هتل لاله شهرکرد برگزار شد.

در این گردهمایی احمدرضا بهرامی رئیس کل دادگستری استان طی سخنانی با بیان اینکه مسلمان نباید نسبت به اختلاف و گسست روابط میان برادران ایمانی خود بی اعتنا باشد اظهار کرد: تأکید آموزه های قرآنی همواره بر تقویت روابط اجتماعی و ایجاد فضای تفاهم و دوستی در جامعه است و اینکه شخصی قلم، رفتار و گفتارش به خیر باشد نوعی صدقه به حساب می آید و چه پسندیده است که این صدقه بی منت و برای رضای خدا باشد. بهرامی با تأکید بر این نکته که انسان باید همواره خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خود بداند تصریح کرد: آنچه موجب برکت و معنویت یک عمل می شود داشتن نیت خیر برای انجام آن است و قطعاً اگر کاری با رعایت تقوای الهی و توسل به ائمه معصومین(علیهما السلام) صورت پذیرد اهداف و نتایج آن متعالی و ثمربخش خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه با اشاره به اهمیت کار صلح یاران و سفیران صلح، یکی از فضایل اخلاقی کار ایشان را امانت داری دانست و خاطرنشان کرد: نبی مکرم اسلام(ص) در بین اعراب به محمد امین شهرت داشت و حتی کفار عرب نیز ایشان را فردی امانتدار و امین می دانستند و برهمین اساس همه کسانی که در عرصه صلح و سازش فعالیت دارند نیز به دلیل آنکه با اسرار زندگی مردم سروکار دارند می بایست با الگوپذیری از پیامبر اسلام(ص) امانتدار مردم باشند. وی افزود:: گاهی مردم به لحاظ اعتمادی که به معتمدان خود دارند حرفها و اسراری را با ایشان در میان می گذارند که شاید حاضر نباشند این سخنان را حتی برای نزدیکان خود بازگو کنند و همین امر نشان از حساسیت کار صلح یاران دارد.

بهرامی با بیان اینکه تلاشگران عرصه صلح و سازش باید در انجام رسالت خود از افراط و تفریط بپرهیزند تصریح کرد: در تحقق فریضه مقدس صلح و سازش نباید هیچ اجباری باشد؛ ایجاد صلح میان مردم باید با رضایت قلبی ایشان صورت پذیرد چرا که اگر این سازش از روی اجبار و از سر ناچاری انجام شود هیچ گاه پایدار نخواهد بودو چه بسا موجب بروز اختلافات جدی تری می گردد.

وی همچنین یادآور شد: صلح یار نباید خود را در جایگاه قاضی قرار دهد و در زمان مشورت دادن، اعمال و رفتار افراد را مورد قضاوت قرار دهد. بهرامی افزود: داوری و قضاوت در میان مردم تنها مختص به قاضی است که اشرافیت کامل بر قوانین دارد و می تواند بر مبنای شرع و قانون برای حقانیت یا بی حقی افراد نظر دهد.

در ادامه این گردهمایی کرم شیخ پور معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان نیز با بیان این مطلب که صلح یاران انسان های بزرگی هستند که برای میانجیگری و اصلاح ذات البین از جان، مال و آبروی خود مایه می گذارند اظهار کرد: فلسفه کار صلح یار ترویج و توسعه عدالت ترمیمی است که زمان شروع آن به آغاز دعوت پیامبراکرم(ص) به دین مبین اسلام بر می گردد. وی افزود: در جامعه اسلامی عدالت ترمیمی بر مبنای تلاش برای اشاعه صلح و سازش، رعایت حقوق افراد و برداشتن ظلم و تعدی تعریف می شود.

شیخ پور تصریح کرد: یکی از نعمت های بزرگ خداوند ایجاد زمینه صلح و دوستی در میان بندگان است و آنانکه در این مسیر گام بر می‌دارند به فرموده حضرت علی(ع) حکم مجاهد فی سبیل الله را دارند. رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان سفیران صلح را حافظان امنیت، جان و مال انسان ها معرفی کرد و گفت: یکی از اعمال صالح و نیک سفیران صلح بازپروری و ترمیم شخصیت تحقیر شده افرادی است که مورد ظلم قرار گرفته اند.

وی افزود: انسانهایی که شخصیت آنها تحقیر شده باشد می توانند برای نظم و امنیت جامعه خطرآفرین باشند و لذا از این جهت کار سفیران صلح بسیار حساس است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان در ادامه با اشاره به وصیت حضرت امیرالمومنین(ع) به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) بیان داشت: حضرت علی (ع) در وصیت نامه خود پیش از سفارش به انجام نماز و روزه، ایشان را به اصلاح ذات البین سفارش کرده و این خود نشان از عظمت این کار بزرگ دارد. وی افزود: آنچه که با با ایجاد صلح و مودت در جامعه اتفاق می افتد ترویج سبک زندگی اسلامی، ایجاد اجتماعات سالم و با نشاط و برقراری اتحاد و همبستگی میان آحاد جامعه است.

لازم به ذکر است در این گردهمایی سید محمد موسوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در سخنانی به تشریح دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه پرداخت.

در پایان گردهمایی آئین افتتاح هیأتهای صلح شهرستانهای بروجن و اردل برگزار و احکام شروع به کار صلح یاران به ایشان اهدا شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *